DECIZIE Nr. 403 din 7 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 317 si
ale art. 322 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 5 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 317 si ale art. 322 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "S.I.C. KLITEHNIMA" - S.R.L. din
Timisoara in Dosarul nr. 5.665/2003 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si
de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, avocat Radu Octavian,
lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, sustinand
oral motivele expuse in notele scrise aflate la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, in ceea ce priveste art. 317 din Codul de procedura civila,
deoarece textul de lege supus controlului de constitutionalitate nu are
legatura cu solutionarea cauzei. Cu privire la art. 322 din Codul de procedura
civila solicita, de asemenea, respingerea exceptiei ca inadmisibila, in temeiul
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat Curtea Constitutionala nu
poate completa prevederile legale supuse controlului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
5.665/2003, Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 317 si ale art. 322 din Codul de procedura civila. Exceptia a
fost ridicata de Societatea Comerciala "S.I.C. KLITEHNIMA" - S.R.L.
din Timisoara in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect cererea de
revizuire a Deciziei civile nr. 216/R/CA/2003, pronuntata de Tribunalul Alba,
prin care s-a admis recursul declarat de Directia Regionala de Drumuri si
Poduri Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca prevederile
legale mentionate incalca dispozitiile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie
privind accesul liber la justitie, deoarece textele criticate prevad expres si
limitativ motivele pentru care pot fi introduse contestatia in anulare si
revizuirea, dintre motivele enumerate lipsind unele care determina nulitatea
hotararii judecatoresti, de exemplu, lipsa semnaturii judecatorului pe minuta
sau lipsa mentiunii ca sentinta a fost pronuntata in sedinta publica. Curtea
Constitutionala ar trebui, in opinia autorului exceptiei, sa declare
neconstitutionale textele criticate in masura in care persoana interesata nu
poate solicita revizuirea hotararii a carei nulitate o invoca si pentru alte
motive decat cele expres si limitativ cuprinse in textul criticat.
Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ opineaza
in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece o
completare a dispozitiilor legale criticate in sensul dorit de autor este
inadmisibila datorita prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora Curtea se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a
putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat stabilirea unor motive, expres si limitativ prevazute de lege, in care
o cale de atac extraordinara se poate exercita, precum si limitarea
admisibilitatii ei numai la anumite hotarari judecatoresti nu ingradesc liberul
acces la justitie, prevederile criticate fiind in conformitate cu dispozitiile
art. 126 alin. (2) din Constitutie, referitoare la stabilirea prin lege a
competentei instantelor judecatoresti, si cu cele ale art. 129 referitoare la
folosirea cailor de atac.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat stabilirea prin textele legale criticate a hotararilor
irevocabile care pot fi atacate cu contestatie in anulare si a cazurilor in
care se poate cere revizuirea hotararilor nu incalca accesul liber la justitie
in scopul apararii drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale
partilor interesate. Curtea Constitutionala a statuat ca instituirea regulilor
de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti, deci si
reglementarea cailor extraordinare de atac, este de competenta exclusiva a
legiuitorului, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din
Constitutie.
Referitor la critica privind omisiunea legiuitorului de a prevedea expres
in textele legale criticate, ca motiv de revizuire sau de contestatie in
anulare, cazul nesemnarii minutei de catre toti judecatorii care au participat
la deliberare, aceasta reprezinta o problema de legiferare si nu de
constitutionalitate. Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra acestui
aspect, de exemplu prin Decizia nr. 14/2004, prin care a retinut ca instanta de
contencios constitutional nu poate da o alta formulare textelor de lege, pe
care le-ar considera nesatisfacator redactate, nu isi poate asuma rolul de a
crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, de a indeplini rolul de
legislator pozitiv, nici nu se poate substitui legiuitorului pentru adaugarea
unor noi prevederi celor instituite.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
reprezentantului autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
317 si ale art. 322 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost
modificate prin art. I pct. 120, 123 si 124 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 138/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 479 din 2 octombrie 2000.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, art. 322 din Codul de procedura
civila a fost completat de art. I pct. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din
28 iunie 2003, prin care s-a introdus pct. 9.
Textele criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 317: "Hotararile irevocabile pot fi atacate cu contestatie in
anulare, pentru motivele aratate mai jos, numai daca aceste motive nu au putut
fi invocate pe calea apelului sau recursului:
1. cand procedura de chemare a partii, pentru ziua cand s-a judecat
pricina, nu a fost indeplinita potrivit cu cerintele legii;
2. cand hotararea a fost data de judecatori cu incalcarea dispozitiilor de
ordine publica privitoare la competenta.
Cu toate acestea, contestatia poate fi primita pentru motivele mai sus
aratate, in cazul cand aceste motive au fost invocate prin cererea de recurs,
dar instanta le-a respins pentru ca aveau nevoie de verificari de fapt sau daca
recursul a fost respins fara ca el sa fi fost judecat in fond.";
- Art. 322: "Revizuirea unei hotarari ramase definitive in instanta de
apel sau prin neapelare, precum si a unei hotarari date de o instanta de recurs
atunci cand evoca fondul, se poate cere in urmatoarele cazuri:
1. daca dispozitivul hotararii cuprinde dispozitii potrivnice ce nu se pot
aduce la indeplinire;
2. daca s-a pronuntat asupra unor lucruri care nu s-au cerut sau nu s-a
pronuntat asupra unui lucru cerut, ori s-a dat mai mult decat s-a cerut;
3. daca obiectul pricinii nu se afla in fiinta;
4. daca un judecator, martor sau expert, care a luat parte la judecata, a
fost condamnat definitiv pentru o infractiune privitoare la pricina sau daca
hotararea s-a dat in temeiul unui inscris declarat fals in cursul sau in urma
judecatii. In cazul in care, in ambele situatii, constatarea infractiunii nu se
mai poate face printr-o hotarare penala, instanta de revizuire se va pronunta
mai intai, pe cale incidentala, asupra existentei sau inexistentei infractiunii
invocate. La judecarea cererii va fi citat si cel invinuit de savarsirea
infractiunii;
5. daca, dupa darea hotararii, s-au descoperit inscrisuri doveditoare,
retinute de partea potrivnica sau care nu au putut fi infatisate dintr-o
imprejurare mai presus de vointa partilor, ori daca s-a desfiintat sau
modificat hotararea unei instante pe care s-a intemeiat hotararea a carei
revizuire se cere;
6. daca statul ori alte persoane juridice de drept public sau de utilitate
publica, disparutii, incapabilii, sau cei pusi sub curatela sau consiliu
judiciar nu au fost aparati deloc sau au fost aparati cu viclenie de cei
insarcinati sa-i apere;
7. daca exista hotarari definitive potrivnice, date de instante de acelasi
grad sau de grade deosebite, in una si aceeasi pricina, intre aceleasi
persoane, avand aceeasi calitate.
Aceste dispozitii se aplica si in cazul cand hotararile potrivnice sunt
date de instante de recurs. In cazul cand una dintre instante este Curtea
Suprema de Justitie, cererea de revizuire se va judeca de aceasta instanta;
8. daca partea a fost impiedicata sa se infatiseze la judecata si sa
instiinteze instanta despre aceasta, dintr-o imprejurare mai presus de vointa
sa.
9. daca Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat o incalcare a
drepturilor sau libertatilor fundamentale datorata unei hotarari judecatoresti,
iar consecintele grave ale acestei incalcari continua sa se produca si nu pot
fi remediate decat prin revizuirea hotararii pronuntate".
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din
Constitutie privind accesul liber la justitie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Cu privire la dispozitiile art. 317 din Codul de procedura civila, care
reglementeaza motivele pentru care hotararile irevocabile pot fi atacate cu
contestatie in anulare, Curtea observa ca acestea nu au legatura cu
solutionarea cauzei in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate,
obiectul acesteia constituindu-l o cerere de revizuire a unei decizii civile.
In consecinta, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit
caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei
in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia", exceptia
de neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
II. Cu privire la dispozitiile art. 322 din Codul de procedura civila,
Curtea constata ca si aceasta este inadmisibila pentru urmatoarele motive:
Textul de lege criticat reglementeaza cazurile in care se poate cere
revizuirea unei hotarari ramase definitive in instanta de apel sau prin
neapelare, precum si a unei hotarari date de o instanta de recurs atunci cand evoca
fondul.
Autorul exceptiei solicita Curtii sa declare neconstitutional textul
criticat, in masura in care persoana interesata nu poate solicita revizuirea
hotararii a carei nulitate o invoca si pentru alte motive decat cele expres si
limitativ cuprinse in art. 322 din Codul de procedura civila.
In temeiul art. 61 din Constitutie, "Parlamentul este [...] unica
autoritate legiuitoare a tarii", astfel incat modificarea, completarea ori
abrogarea normelor juridice constituie atributii exclusive ale acestuia.
Ca atare, in temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit
caruia "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 317 si ale art. 322 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "S.I.C. KLITEHNIMA" - S.R.L. din
Timisoara in Dosarul nr. 5.665/2003 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si
de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu