DECIZIE Nr. 40
din 22 septembrie 2008
cu privire la aplicarea
dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru
determinarea punctajului mediu anual în operatiunile de recalculare a pensiilor
în sistemul public, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis
în perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 în baza Legii nr. 3/1977 si care si-au
desfasurat activitatea în grupe speciale de munca
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 20 mai 2009
Dosar nr. 16/2008
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în
Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Colegiul de
conducere al Curţii de Apel Timişoara cu privire la aplicarea dispozitiilor
art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la stabilirea
stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu
anual în operatiunile de recalculare a pensiilor în sistemul public, pentru
persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie
1977-31 martie 2001 în baza Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat
activitatea în grupe speciale de munca.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 81 de
judecători din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, solicitând admiterea acestuia, cerând să se decidă în sensul că stagiul
complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru
persoanele ale căror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie
1977-31 martie 2001 şi care şi-au desfăşurat activitatea în grupe speciale de
muncă este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
Instanţele judecătoreşti nu au un punct de vedere
unitar cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 77 alin. (2) raportat la art.
43 din Legea nr. 19/2000 referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare
utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de
recalculare a pensiilor în sistemul public, pentru persoanele ale căror
drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 în baza
Legii nr. 3/1977 şi care şi-au desfăşurat activitatea în grupe speciale de
muncă.
Astfel, unele instanţe s-au pronunţat în sensul că
persoanele pensionate în baza Legii nr. 3/1977 şi care şi-au desfăşurat
activitatea în condiţii speciale beneficiază la determinarea punctajului mediu
de un stagiu de cotizare de 20 de ani, conform art. 43 alin. (1) din Legea nr.
19/2000.
In motivarea acestui punct de vedere s-a reţinut că
dispoziţiile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat statuează că recalcularea pensiilor se efectuează
cu respectarea prevederilor Legii nr. 19/2000.
Or, potrivit art. 43 alin. (1) şi anexei nr. 4 la Legea
nr. 19/2000, persoanele care şi-au desfăşurat activitatea în condiţii speciale
beneficiază la determinarea punctajului mediu de un stagiu de cotizare de 20 de
ani.
S-a mai relevat că, chiar dacă art. 2 alin. (3) din
Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare
datei de 1 aprilie 2001, în vederea recalculării în conformitate cu Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în
vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1
aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, prevede că
pentru persoanele ale căror drepturi la pensie s-au deschis în perioada 1 iulie
1977- 31 martie 2001 stagiul de cotizare este cel prevăzut de Legea nr. 3/1977,
alin. 4 al acestui articol derogă de la alineatul anterior şi face referire la
pensiile stabilite de acte normative cu caracter special, iar art. 43 alin. 1
şi anexa nr. 4 la lege au caracter special.
S-a mai susţinut că o altă interpretare contrară acestor
dispoziţii legale ar conduce la înfrângerea principiului inserat în preambulul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, conform căruia la muncă egală se
acordă aceeaşi pensie, şi ar lipsi de eficienţă art. 2 al aceluiaşi act
normativ care prevede că recalcularea pensiilor se efectuează cu respectarea
Legii nr. 19/2000, lege care prevede reducerea stagiului de cotizare.
Alte instanţe, dimpotrivă, au considerat că pentru
persoanele pensionate în baza Legii nr. 3/1977 stagiul de cotizare, în vederea
determinării punctajului mediu, este cel prevăzut de legea în vigoare la data
pensionării.
In acest sens s-a reţinut că, pentru persoanele
pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977, drepturile de pensie se recalculează
prin determinarea punctajului mediu anual, astfel cum se dispune prin art. 2
alin. (1) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public,
stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, în vederea recalculării în conformitate cu
principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
norme aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004.
Potrivit acestor norme, stagiul complet de cotizare
utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă vechimea integrală
în muncă, prevăzută de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la
pensia de care persoana beneficiază sau care i se cuvine la data începerii
operaţiunii de evaluare.
De asemenea, alin. (3) al aceluiaşi articol prevede că,
pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1
iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea
punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.
Prin urmare, singurele facilităţi oferite de Legea nr.
3/1977 persoanelor care au lucrat în grupa I sau II de muncă sunt acordarea
sporului de grupă şi posibilitatea pensionării înainte de împlinirea vârstei
standard de pensionare, dispoziţiile art. 14 din acest act normativ neavând
semnificaţia reducerii stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei.
Ca atare, este lipsită de relevanţă împrejurarea că,
potrivit dispoziţiilor art. 43 şi art. 77 alin. (2) din Legea nr. 19/2000,
stagiul de cotizare complet a fost stabilit la 20 de ani pentru aceste grupe de
muncă.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi au aplicat
corect dispoziţiile legii.
Noua legislaţie privind sistemul public de pensii are
ca principiu general stabilirea cuantumului pensiei cuvenite fiecărui titular
prin luarea în considerare a întregii activităţi şi a drepturilor salariale
realizate pe tot parcursul timpului ce se consideră perioadă de cotizare.
Pentru fiecare lună şi întreaga perioadă ce constituie
vechime în muncă ori este asimilată acesteia, se stabileşte punctajul
corespunzător în raport cu drepturile salariale obţinute, iar prin înmulţirea
punctului de pensie, prevăzut în legea anuală a bugetului asigurărilor sociale
de stat, cu punctajul mediu realizat se calculează cuantumul pensiei cuvenite
fiecărui titular.
Pensia pentru limita de vârstă se acordă asiguraţilor
care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta
standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public
[art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000].
Vârsta standard de pensionare, respectiv vârsta la care
se poate solicita înscrierea la pensie, este de 60 de ani pentru femei şi de 65
de ani pentru bărbaţi.
Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza
în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a legii, prin creşterea
vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62
de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3 [art. 41
alin. (2)].
Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât şi
pentru bărbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la 10
ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare
a legii, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3 [art. 41 alin. (3)].
Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru
femei şi de 35 de ani pentru bărbaţi [art. 41 alin. (4)].
Potrivit art. 160 alin. (1) din Legea nr. 19/2000,
vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la intrarea în
vigoare a prezentei legi constituie stagiu de cotizare.
Pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite
de muncă legiuitorul a instituit norme speciale referitoare la vârsta de pensionare
şi la stagiul de cotizare, stabilind, după caz, luarea ori neluarea în calcul a
perioadelor asimilate stagiului de cotizare.
Astfel, prin art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
19/2000 s-a prevăzut ca asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în locurile
de muncă prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. a) şi care au realizat un stagiu
de cotizare de cel puţin 20 de ani în aceste condiţii beneficiază de pensie
pentru limită de vârstă începând cu vârsta de 45 de ani.
Asiguraţii care şi-au desfăşurat activitatea în
locurile de muncă prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. c) şi d) şi care au
realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 25 de ani beneficiază de pensia
pentru limita de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu 15
ani.
Este vorba de personalul unităţilor miniere, care îşi
desfăşoară activitatea în subteran cel puţin 50% din timpul normal de muncă în
fiecare lună [art. 20 alin. (1) lit. a)], de cei care şi-au desfăşurat
activitatea ca personal navigant în aviaţia civilă prevăzut în anexa nr. 1
[art. 20 alin. (1) lit. c)] sau în una dintre profesiile ce ţin de activitatea
artistică, prevăzute în anexa nr. 2 la lege [art. 20 alin. (1)lit. d)].
Potrivit art. 44 din Legea nr. 19/2000, asiguraţii
menţionaţi la art. 20 alin. (1) lit. a), c) şi d) care au realizat stagii de
cotizare mai mici decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2) ale art. 43
beneficiază de pensii pentru limită de vârstă cu reducerea proporţională a
vârstelor standard de pensionare, în condiţiile realizării stagiilor totale de cotizare
necesare conform prevederilor cuprinse în anexele nr. 4 şi 5.
De asemenea, conform art. 77 alin. (1)-(3) al aceluiaşi
act normativ, punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de
cotizare se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din
însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la
necesarul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa
nr. 3.
In situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43 şi 47, la
stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare
stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole.
In situaţiile prevăzute la art. 44, la stabilirea
punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare
stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.
Incepând cu data de 1 octombrie 2004, pensiile din
sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat
potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, au fost evaluate în
vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.
Evaluarea s-a efectuat prin determinarea punctajului
mediu anual aferent fiecărei pensii aflate în plată sau cuvenite, în
conformitate cu prevederile legale.
Metodologia de efectuare a evaluării a fost prevăzută
în Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004.
Potrivit art. 2 din aceste norme metodologice, stagiul
complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă
vechimea integrală în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare la data
deschiderii dreptului la pensie de care persoana beneficiază sau care i se
cuvine la data începerii operaţiunilor de evaluare.
Pentru persoanele ale căror drepturi la pensie s-au
deschis anterior datei de 1 iulie 1977, data intrării în vigoare a Legii nr.
3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială,
stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual
pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani pentru femei şi de 25 de
ani pentru bărbaţi.
Pentru persoanele ale căror drepturi la pensie s-au
deschis în intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare
utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea
nr. 3/1977.
Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite în
condiţiile prevăzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de
cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea în
muncă necesară deschiderii dreptului de pensie prevăzută de aceste acte
normative.
Prin data deschiderii dreptului la pensie se
înţelege data la care persoana în cauză a fost înscrisă la categoria de pensie
de care beneficiază sau care i se cuvine la data începerii operaţiunilor de
evaluare (art. 3 din normele metodologice).
In art. 14 din Legea nr. 3/1977 se prevedea că pentru
persoanele care au lucrat efectiv cel puţin 20 de ani în locuri care, potrivit
legii, se încadrau în grupa I de muncă sau cel puţin 25 de ani în grupa II de
muncă, la stabilirea pensiei se lua în calcul, pentru fiecare an lucrat în
aceste grupe, câte:
a) un an şi 6 luni pentru grupa I de muncă;
b) un an şi 3 luni pentru grupa II de muncă.
Pe această bază persoanele care au lucrat în grupele I
şi II de muncă aveau dreptul, la cerere, să fie pensionate la împlinirea
vârstei de:
a) 52 de ani pentru grupa I şi 57 de ani pentru grupa
II, bărbaţii;
b) 50 de ani pentru grupa I şi 52 de ani pentru grupa
II, femeile.
Persoanele care îndeplineau condiţiile prevăzute la
alin. 1 erau pensionate, la cerere, la 50 de ani, atât bărbaţii, cât şi femeile
din grupa I de muncă, şi la 55 de ani bărbaţii sau 50 de ani femeile din grupa
II de muncă.
De asemenea, potrivit art. 16 din acelaşi act normativ,
persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în grupele I şi II de muncă aveau
dreptul să li se ia în calculul vechimii în muncă, pentru fiecare an lucrat în
aceste grupe: un an şi 6 luni pentru grupa I sau un an şi 3 luni pentru grupa
II. In aceste cazuri nu se reducea limita vârstei de pensionare.
Cu alte cuvinte, asiguraţii care şi-au desfăşurat
activitatea în grupe speciale de muncă, determinate ca atare prin ordine ale
Ministerului Sănătăţii, şi ale căror drepturi de pensie s-au deschis în
perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 au beneficiat atât de reducerea vârstei
legale de pensionare, cât şi de majorarea vechimii în muncă, deci a perioadei
de contribuţie, denumită în actuala reglementare stagiu de cotizare.
Cele stabilite de unele instanţe, în sensul că acestei
categorii de asiguraţi îi sunt aplicabile dispoziţiile art. 43 din Legea nr.
19/2000 şi ale anexei nr. 4 la această lege ca „act normativ special" la
care fac trimitere prevederile art. 2 alin. (4) din normele metodologice
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004, sunt consecinţa unei
interpretări greşite a prevederilor legale, întrucât Legea nr. 19/2000
reprezintă o lege generală, actul normativ-cadru în domeniul pensiilor şi al
drepturilor de asigurări sociale.
In ceea ce priveşte principiul înscris în expunerea de
motive a Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, potrivit căruia „la condiţii egale de pensionare, pensii
egale, indiferent de anul ieşirii la pensie", acesta nu poate fi aplicat
în cauză atât timp cât în lege nu există o prevedere expresă potrivit căreia şi
persoanelor care au lucrat în grupele speciale de muncă şi s-au pensionat
anterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 li se aplică acest act
normativ pentru determinarea stagiului de cotizare şi, în raport de acesta, a
punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare.
Această interpretare decurge şi din dispoziţiile art. 4
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, potrivit cărora
determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii se face
pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de pensii
aflate în păstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de
evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare
datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.
Ca atare, aplicabilitatea prevederilor normelor
metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004 este întărită şi
confirmată de norma de trimitere din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005.
Totodată, potrivit art. 1 din Codul civil şi art. 15
alin. (2) din Constituţia României, republicată, legea dispune numai pentru
viitor, ea nu are putere retroactivă.
In aceste condiţii, este evident că legea nouă,
respectiv Legea nr. 19/2000 nu se poate aplica decât situaţiilor ivite după
intrarea ei în vigoare, deci persoanelor ale căror drepturi la pensie s-au
deschis după data de 1 aprilie 2001, nu şi persoanelor pensionate sub imperiul
Legii nr. 3/1977.
Ca atare, pentru asiguraţii care au lucrat în condiţii
speciale de muncă şi ale căror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1
iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea
punctajului mediu anual este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
In consecinţă, în temeiul art. 329 din Codul de
procedură civilă şi al art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară, republicată, Secţiile Unite urmează să admită recursul
în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de Colegiul de conducere al Curţii de
Apel Timişoara şi să decidă că dispoziţiile art. 77 alin. (2) raportat la art.
43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 se interpretează în sensul că stagiul
complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru
persoanele ale căror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie
1977-31 martie 2001 şi care şi-au desfăşurat activitatea în grupe speciale de
muncă este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Timişoara.
Dispoziţiile art. 77 alin. (2) raportat la art. 43
alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale se interpretează în sensul că stagiul
complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru
persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie
1977-31 martie 2001 şi care şi-au desfăşurat activitatea în grupe speciale de
muncă este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de
asigurări sociale de stat şi asistenţă socială.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 22 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
p. Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei, eliberată
din funcţie prin pensionare,
Adriana Daniela White