DECIZIE
Nr. 40 din 24 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 21 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Acsinte Gaspar
- judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Daniela Ramona Mariţiu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (8) din Legea
energiei electrice nr. 318/2003, excepţie ridicată de Consiliul Local al
Municipiului Oneşti în Dosarul nr. 1.187/2005 al Curţii de Apel Bacău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintă
consilierul juridic al Consiliului Local al Municipiului Oneşti şi cel al
Societăţii Comerciale „Filiala de distribuţie şi furnizare a energiei electrice
Moldova" - S.A., faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
consilierul juridic al Consiliului Local al Municipiului Oneşti solicită
admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens arată că scutirea
agenţilor privaţi prevăzuţi în textul de lege criticat de la plata de taxe,
impozite şi alte obligaţii de plată, instituite de către autorităţile publice
centrale şi locale, nu se justifică,
încălcându-se prevederile art. 16 alin. (1), art. 56 alin. (1) şi art. 135
alin. (2) lit. a), e) şi f) din Constituţie.
Consilierul juridic al Societăţii
Comerciale „Filiala de distribuţie şi furnizare a energiei electrice
Moldova" - S.A. solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
In acest sens arată că dispoziţiile de lege criticate au fost adoptate pentru a
se asigura desfăşurarea în condiţii optime a serviciului de utilitate publică,
care îl reprezintă producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei
electrice.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 21 iunie 2005,
pronunţată în Dosarul nr. 1.187/2005, Curtea de Apel Bacău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, excepţie ridicată de Consiliul Local al Municipiului Oneşti cu
ocazia soluţionării unei contestaţii în anulare.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
dispoziţia de lege criticată încalcă prevederile art. 16 alin. (1), art. 56
alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. a), e) şi f) din Constituţie, deoarece
scutirea persoanelor prevăzute în textul de lege criticat de la plata de taxe,
impozite şi alte obligaţii de plată, instituite de către autorităţile publice
centrale şi locale, nu se justifică.
Curtea de Apel Bacău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece legiuitorul,
când a dispus anumite scutiri de la plata taxelor de timbru sau a altor
obligaţii, a avut în vedere o anumită situaţie de fapt deosebită sau o anumită
situaţie a persoanei.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este
neîntemeiată. Astfel, arată că dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi art. 56 din
Constituţie se referă la drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale
ale cetăţenilor şi nu la comercianţii persoane fizice şi juridice. Arată, de
asemenea, că dispoziţia de lege criticată nu contravine nici prevederilor art.
135 alin. (2) din Constituţie, Legea nr. 318/2003 neconţinând prevederi de
natură să îngrădească libertatea comerţului, refacerea şi ocrotirea mediului
înconjurător sau crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calităţii
vieţii.
Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este
neîntemeiată. In acest sens arată că nu poate fi reţinută critica potrivit
căreia dispoziţiile de lege criticate contravin art. 16 din Constituţie,
deoarece se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia reglementată de ipoteza
normei juridice, fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente
arbitrare. In continuare, făcând referire la jurisprudenţa Curţii
Constituţionale, arată că textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor
constituţionale cuprinse în art. 56 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. a), e)
şi f).
Preşedinţii celor două Camere
ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor
prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 16 alin. (8) din Legea
energiei electrice nr. 318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 511 din 16 iulie
2003, dispoziţii care au următorul cuprins: „Titularii de autorizaţii şi
licenţe, beneficiari ai drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietăţii
publice sau private a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, sunt
scutiţi de plata de taxe, impozite şi alte obligaţii de plată, instituite de
către autorităţile publice centrale şi locale."
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocă
încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în
drepturi, art. 56 alin. (1) referitoare la contribuţiile financiare şi ale art.
135 alin. (2) lit. a), e) şi f) referitoare la economia României.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că nu poate fi reţinută critica potrivit
căreia dispoziţia de lege criticată vine în contradicţie cu prevederile art. 16
alin. (1), art. 56 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. a), e) şi f) din
Constituţie. Stabilirea prin lege a obligaţiei de plată a anumitor impozite sau
taxe, ca şi a eventualelor scutiri de la plata acestora, ţine de opţiunea
exclusivă a legiuitorului, cu condiţia ca aceste reglementări să se aplice în
mod uniform pentru situaţii egale.
Autorităţile administraţiei
publice locale nu au totală independenţă în privinţa stabilirii impozitelor şi
taxelor locale, ele fiind obligate să se supună reglementărilor legale general
valabile pe întreg teritoriul ţării, şi dispoziţiilor legale adoptate pentru
protejarea intereselor naţionale. Astfel, potrivit art. 139 alin. (2) din
Constituţie, „Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judeţene, în limitele şi în condiţiile legii". Această prevedere
constituţională obligă legiuitorul să determine, la modul general, domeniile,
activităţile şi veniturile pentru care consiliile locale sau judeţene sunt
competente să stabilească impozite şi taxe locale. In acelaşi sens, legea poate
prevedea domeniile, activităţile, veniturile sau categoriile de persoane
scutite de la plata impozitelor ori taxelor locale.
Stabilirea obligaţiei de plată a
impozitelor şi taxelor locale, precum şi scutirea de la plata unor impozite sau
taxe pentru anumite bunuri ori venituri sau pentru anumite categorii de
contribuabili se întemeiază pe principiul aşezării juste a sarcinilor fiscale,
prevăzut de art. 56 alin. (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi ale art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, excepţie ridicată de Consiliul Local al Municipiului
Oneşti în Dosarul nr. 1.187/2005 al Curţii de Apel Bacău - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din
data de 24 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu