DECIZIE Nr. 4 din 18 ianuarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind privatizarea societatilor
comerciale din turism
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 26 mai 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind
privatizarea societatilor comerciale din turism, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov in Dosarul
nr. 3.551/1999 al Tribunalului Dambovita - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde Societatea de Investitii Financiare
"Transilvania" - S.A. din Brasov, reprezentata prin consilier juridic
Bogdan Ungureanu, constatandu-se lipsa partilor: Fondul Proprietatii de Stat
Bucuresti, Societatea Comerciala "Hotel Valahia" - S.R.L. Targoviste
si Societatea Comerciala "Valahia" - S.A. Targoviste, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii de Investitii
Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca art. 11 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 32/1998, care plafoneaza dreptul de a detine actiuni la o
societate comerciala din turism la o cota de 10% din totalul actiunilor emise
de o astfel de societate, incalca prevederile constitutionale ale art. 49. Se
arata ca solutia legislativa reglementata de textul criticat nu este
justificata de nici una dintre situatiile prevazute la art. 49 alin. (1) din
Constitutie si nici de ratiuni de ordine publica sau de alta natura. Se mai
sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 incalca principiile
consensualismului si autonomiei de vointa prevazute la art. 134 din
Constitutie, prin aceea ca stabileste in sarcina societatilor de investitii
financiare obligatia de a vinde actiunile pe care le detin la societatile
comerciale din turism peste limita de 10% din totalul actiunilor emise de
acestea. Reprezentantul autorului exceptiei precizeaza ca renunta la motivarea
neconstitutionalitatii textului criticat si prin raportare la prevederile art.
41 alin. (1) si (2) din Constitutie, asa cum s-a sustinut in fata instantei de
judecata, si depune "Precizari si concluzii".
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca textul de lege criticat nu incalca
dispozitiile constitutionale invocate, ci reprezinta strategia legiuitorului cu
privire la actiunea de privatizare a societatilor comerciale din turism.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iulie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.551/1999,
Tribunalul Dambovita - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind
privatizarea societatilor din turism, exceptie ridicata de Societatea de
Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov intr-un
litigiu avand ca obiect anularea, pentru frauda la lege, a actului de cesiune a
unor actiuni nominative.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul
criticat incalca art. 49 din Constitutie "in ceea ce priveste drepturile
derivate din calitatea de actionari" si principiul constitutional al
ocrotirii egale a proprietatii, prevazut la art. 41 alin. (1) si (2).
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca art. 11 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 nu incalca prevederile
Constitutiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
32/1998 este neintemeiata. Se arata ca textul criticat nu contravine
dispozitiilor constitutionale ale art. 49, intrucat statul are posibilitatea sa
stabileasca prin lege o serie de conditii de exercitiu al dreptului de
proprietate privata in cadrul functionarii societatilor comerciale, atunci cand
acestea sunt impuse de aplicarea principiilor ce guverneaza infaptuirea
reformei in cadrul diferitelor ramuri ale activitatii economice. Se considera,
de asemenea, ca art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 se
refera la toate societatile de investitii, fara a face vreo discriminare intre
acestea si fara a le modifica dreptul de a detine actiuni in cadrul societatilor
comerciale, astfel incat textul nu contravine nici alin. (2) al art. 41 din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind privatizarea
societatilor comerciale din turism, dispozitii care au urmatorul cuprins:
"In termen de maximum 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta, societatile de investitii financiare sunt obligate sa vanda
actiunile pe care le detin la societatile comerciale din turism peste limita de
10% din totalul actiunilor emise de fiecare dintre societatile comerciale din
turism, potrivit dispozitiilor legale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
O prima critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, care
stabileste obligatia pentru societatile de investitii financiare de a vinde, in
termen de 3 luni, actiunile pe care le detin la societatile comerciale din
turism peste limita de 10%, contravin principiului ocrotirii egale a
proprietatii, prevazut la art. 41 alin. (2) din Constitutie, intrucat
societatile de investitii financiare sunt societati comerciale cu capital
integral privat, iar actiunile detinute de ele intr-o societate comerciala sunt
expresia proprietatii lor private.
Art. 41 alin. (2) din Constitutie, pretins a fi incalcat prin textul
criticat, prevede ca "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de
lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor".
Curtea Constitutionala constata ca stabilirea cotei de 10% din totalul
actiunilor emise de fiecare dintre societatile comerciale din turism, ce poate
fi detinuta la acestea de societatile de investitii financiare, nu constituie o
incalcare a art. 41 alin. (2) din Constitutie, ci reprezinta o optiune a
politicii statului in domeniul reformei economice si a strategiei de
privatizare, stiut fiind ca, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 134
alin. (2) lit. b), "Statul trebuie sa asigure: [...] b) protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara".
De altfel, cota de 10% a fost stabilita inca de la infiintarea societatilor de
investitii financiare, prin Ordonanta Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea
constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a
societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara, textul
criticat fixand doar termenul de 3 luni in care aceasta obligatie trebuie
realizata.
Nu poate fi retinuta nici sustinerea conform careia, prin plafonarea
dreptului de a detine actiuni la o societate comerciala din turism, textul
criticat ar contraveni art. 49 din Constitutie, prin aceea ca "se incalca
liberul exercitiu al dreptului, in speta dreptul de a detine o cota din
capitalul social al unei societati". Art. 49 din Constitutie, care
reglementeaza "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati", prevede: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor
libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz,
pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei
publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei
penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
de deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Asa cum se arata si in punctul de vedere al Guvernului, prevederile art. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 nu constituie o restrangere a
exercitiului dreptului de proprietate privata, ci reprezinta reglementarea prin
lege a continutului si a limitelor acestui drept, in temeiul art. 41 alin. (1)
din Constitutie.
Fata de cele aratate rezulta ca art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/1998 nu incalca prevederile art. 41 alin. (2) si ale art. 49
din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind privatizarea societatilor
comerciale din turism, exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare
"Transilvania" - S.A. din Brasov in Dosarul nr. 3.551/1999 al
Tribunalului Dambovita - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 ianuarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu