DECIZIE Nr. 4
din 14 noiembrie 2007
pentru aprobarea Criteriilor
de evaluare si acreditare a proiectelor de prevenire a traficului de persoane
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA IMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 837 din 6 decembrie 2007
Având în vedere obiectivul
specific C.5, activitatea a) din Planul naţional de acţiune 2006-2007 în
vederea implementării Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane
pentru perioada 2006-2010, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2006,
în temeiul dispoziţiilor art. 5
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.584/2005 pentru înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de
Persoane, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane emite
următoarea decizie:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile de evaluare şi
acreditare a proiectelor de prevenire a traficului de persoane, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Prezenta decizie se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de
Persoane,
Dumitru Licsandru
ANEXĂ
CRITERII
de evaluare şi acreditare a proiectelor de prevenire
a traficului de persoane
1. Aspecte generale
Traficul de persoane este mai mult decât o problemă
ocazională sau periodică, este un fenomen dinamic, ale cărui efecte negative se
repercutează la nivel social.
Pentru politica socială din România, traficul de
persoane reprezintă un domeniu relativ nou şi complex, faţă de care abia în
ultimii ani s-a declanşat un proces de construcţie legislativă şi
instituţională.
Prevenirea traficului de persoane este unul dintre
segmentele de bază ale activităţilor antitrafic. Importanţa sa se relevă prin
însuşi scopul acesteia: diminuarea fenomenului antitrafic încă dinainte de a se
produce. Tehnicile utilizate în activitatea de prevenire se constituie în mare
parte din activităţi de informare cu privire la fenomenul de trafic de
persoane, cu privire la metodele de recrutare şi la efectele şi traumatismele
generate de acesta.
Traficul de persoane1) reprezintă recrutarea, transportarea, transferarea, cazarea ori
primirea unei persoane, prin ameninţare, violenţă sau prin alte forme de
constrângere, prin răpire, fraudă ori înşelăciune, abuz de autoritate sau
profitând de imposibilitatea acelei persoane de a se apăra ori de a-şi exprima
voinţa sau prin oferirea, darea, acceptarea ori primirea de bani sau de alte
foloase pentru obţinerea consimţământului persoanei care are autoritate asupra
altei persoane, în scopul exploatării acestei persoane.
Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane (ANITP) a fost înfiinţată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.584/2005 pentru înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane, cu
modificările şi completările ulterioare, şi funcţionează ca organ de specialitate
cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative (MIRA).
ANITP coordonează, evaluează şi monitorizează la nivel
naţional aplicarea politicilor în domeniul traficului de persoane de către
instituţiile publice, precum şi a celor din domeniul protecţiei şi asistenţei
acordate victimelor acestuia.
Atribuţiile ANITP sunt prevăzute la art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.584/2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Priorităţi: Evaluarea
proiectului de prevenire a traficului de persoane va urmări întotdeauna
conformarea activităţilor acestuia cu obiectivele prevăzute în Strategia
naţională împotriva traficului de persoane (SNITP) şi în planurile naţionale de acţiune (PNA)
pentru implementarea acesteia. De asemenea, vor fi
luate în considerare priorităţile şi recomandările din domeniul prevenirii
traficului de persoane prevăzute în documentele
programatice ale Uniunii Europene.
2. Scop
Prezentele criterii au fost elaborate în scopul
facilitării procedurii de evaluare şi selecţie a proiectelor de prevenire a
traficului de persoane depuse spre a fi finanţate de către ANITP, în condiţiile
legii.
Prezentele criterii vor fi folosite de către ANITP şi
pentru a evalua oportunitatea susţinerii organizaţiilor care intenţionează să
înainteze proiecte către diferiţi finanţatori pentru implementarea cărora
solicită sprijinul ANITP
3. Definiţii
In sensul prezentelor criterii,
se înţelege prin:
a) finanţator - organizaţia care are rolul de a finanţa proiectul, în urma unei selecţii,
de a monitoriza aspectele principale ale acestuia, putând cere auditul
proiectului şi fixarea termenilor de referinţă;
b) aplicant -
organizaţia care înaintează finanţatorului o propunere de proiect;
c) beneficiari -
persoanele care beneficiază în orice mod din implementarea proiectului.
Distincţia se poate face între:
1. grup-ţintă: grupul/entitatea care va fi direct şi pozitiv afectată de proiect
la nivelul scopului proiectului. Aici poate fi inclus şi personalul din
organizaţiile partenere;
2. beneficiari finali: aceia
care beneficiază de pe urma proiectului pe termen lung la nivelul societăţii
ori sectorului în sens larg;
d) partenerii proiectului - organizaţiile/instituţiile/persoanele care participă alături de
aplicantul principal la implementarea activităţilor proiectului.
4. Procedura de
evaluare şi acreditare a proiectelor
In vederea evaluării şi selecţiei proiectelor de
prevenire a traficului de persoane se constituie o comisie de evaluatori
formată din specialişti din cadrul MIRA. Componenţa comisiei de evaluare se
aprobă prin dispoziţie a preşedintelui ANITP. Aceasta analizează proiectele de
referinţă pe baza prezentelor criterii de evaluare şi acreditare.
Evaluarea se realizează pe baza grilei de evaluare, iar
selectarea proiectelor se realizează în ordinea descrescătoare a punctajului
obţinut prin aplicarea grilei de evaluare, conform formularului prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentele criterii. Pot fi finanţate
proiectele care au obţinut un punctaj de minimum 60 de puncte.
Evaluarea şi selecţionarea proiectelor se realizează pe
baza următoarelor criterii:
4.1. Organizaţii
eligibile
Organizaţiile neguvernamentale pot primi sume necesare
finanţării proiectelor privind prevenirea traficului de persoane dacă
îndeplinesc următoarele condiţii:
a) sunt persoane juridice române de drept privat, fără
scop patrimonial, constituite potrivit legii;
b) dispun de resursele
materiale şi umane necesare derulării proiectelor pe care le propun în cadrul
programelor de interes naţional în domeniul asistenţei şi protecţiei victimelor
traficului de persoane;
c) prezintă garanţii de solvabilitate financiară.
Pot beneficia de finanţarea
prevăzută anterior, în aceleaşi condiţii, şi:
a) filialele din România ale organizaţiilor
internaţionale;
b) formele asociative constituite din organizaţii care
îndeplinesc condiţiile prevăzute anterior.
In cadrul proiectelor de prevenire a traficului de persoane pot fi incluse ca partenere şi
instituţii guvernamentale.
Organizaţiile aplicante trebuie să fie direct
responsabile de pregătirea şi managementul proiectului.
4.2. Cheltuieli eligibile
Pentru a fi considerate eligibile, în contextul
proiectului, cheltuielile trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie necesare pentru realizarea proiectului;
b) să fie prevăzute în bugetul proiectului;
c) să fie în conformitate cu principiul unui management
financiar solid, respectiv prin utilizarea eficientă a banilor şi un raport
optim cost/beneficiu; să corespundă nivelului preţurilor practicate pe piaţă la
momentul respectiv;
d) să fie corespunzătoare perioadei de derulare a
proiectului;
e) să se realizeze în fapt şi
să fie înregistrate în contabilitatea solicitantului sau a partenerilor
acestuia;
f) să fie identificabile şi verificabile şi să fie
dovedite prin documente originale.
4.3. Eligibilitatea proiectelor
Sunt eligibile proiectele care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) obiectivele propunerii de proiect se încadrează în
obiectivele prevăzute de SNITP2) şi în PNA3) pentru implementarea acesteia; perioada de derulare a proiectului
nu depăşeşte durata maximă permisă;
b) valoarea finanţării
solicitate se încadrează în suma maximă permisă;
c) cheltuielile propuse pentru finanţare se încadrează
în categoria cheltuielilor eligibile, conform prevederilor pct. 4.2;
d) cofinanţarea din partea organizaţiei aplicante şi a
partenerilor acesteia este prevăzută în bugetul propunerii de proiect, în
procentul solicitat de organizaţia finanţatoare.
4.4. Criterii de evaluare
şi selecţionare a proiectelor
Evaluarea se realizează pe baza grilei de evaluare, iar selectarea proiectelor se realizează în
ordinea descrescătoare a punctajului obţinut prin aplicarea grilei de evaluare,
conform formularului prevăzut în anexă.
Evaluarea şi selecţionarea proiectelor se realizează pe
baza următoarelor criterii:
1. consistenţa tehnică - calitatea proiectului din punct de vedere tehnic:
- obiectivele proiectului se încadrează în obiectivele
din SNITP şi din PNA pentru implementarea acesteia;
- obiectivele proiectului sunt clare şi conform SMART (Specific, Measurable, Achievable,
Realistic, Timely);
- există legături clare între rezultatele şi
obiectivele stabilite ale proiectului;
- toate activităţile sunt specificate şi corespund obiectivelor
şi rezultatelor aşteptate;
- indicatorii de succes sunt clari, relevanţi şi
măsurabili;
- costurile prevăzute în bugetul
proiectului sunt realiste;
- cheltuielile aferente fiecărei activităţi din
proiect sunt reflectate în buget;
- cofinanţarea este clar stabilită şi corect calculată;
- nu există suprapuneri cu alte proiecte înaintate
către alţi finanţatori;
- beneficiul global al proiectului este bine definit;
2. capacitatea de realizare a proiectului/management al
proiectului:
- organizaţia aplicantă şi partenerii săi au
suficientă capacitate managerială (personal, echipamente etc);
- experienţa organizaţiei aplicante în implementarea
de proiecte similare este relevantă;
3. participarea beneficiarilor:
- există o modalitate eficientă de consultare a
beneficiarilor cu privire la aspecte legate direct de rezultatele proiectului;
- beneficiarii sunt implicaţi în desfăşurarea
activităţilor proiectului;
4. sustenabilitatea proiectului:
- rezultatele proiectului sunt sustenabile;
- rezultatele proiectului vor avea impact asupra
politicilor din domeniu;
5. implicarea partenerului/partenerilor în implementarea
proiectului:
- există convenţii/acorduri de parteneriat pentru
implementarea proiectului prin care sunt asumate responsabilităţi concrete de
către parteneri.
5. Aspecte finale
Prezentele criterii se completează cu prevederile Legii
nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice
alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, pentru proiectele
selectate în vederea realizării programelor de interes naţional. Metodologia de
alocare a fondurilor şi
criteriile de identificare şi de aplicare a proiectelor specifice din cadrul
programelor de interes naţional se aprobă anual, în condiţiile legii.
In cadrul proiectelor selectate pentru a primi
finanţare, achiziţiile materialelor se realizează de către solicitantul cu care
ANITP a încheiat contract, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
1)Art. 12 alin. (1)
din Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane,
cu modificările şi completările ulterioare.
2) Pentru perioada
2006-2010 SNITP a fost aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.654/2006.
3) Pentru perioada
2006-2007 PNA a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2006.
ANEXĂ la criterii
Formular
GRILĂ DE EVALUARE
Criterii
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat de evaluatori
|
Punctaj obţinut
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5
|
1. Consistenţa
tehnică - calitatea proiectului din punct de
vedere tehnic:
|
60
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivele proiectului se încadrează/contribuie la realizarea
obiectivelor din SNITP si din PNA pentru implementarea acesteia?
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Sunt obiectivele proiectului clare şi
conform SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Timely)?
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Există legături clare între rezultatele şi obiectivele stabilite
ale proiectului?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Toate activităţile sunt specificate şi corespund obiectivelor si
rezultatelor aşteptate?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Sunt indicatorii de măsurare a obiectivelor şi rezultatelor
clari, relevanţi si măsurabili?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Sunt costurile prevăzute în bugetul proiectului realiste?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Sunt cheltuielile aferente fiecărei activităţi din proiect reflectate în buget ?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Este cofinantarea clar stabilită si corect calculată?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Există suprapuneri cu alte proiecte înaintate către alţi
finanţatori?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Beneficiul global al proiectului este bine definit?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
2. Capacitatea de realizare a proiectului/management al
proiectului
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Organizaţia aplicantă şi partenerii săi au suficientă capacitate
managerială (echipă de implementare a proiectului adecvată, echipamente etc.)
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Experienţa organizaţiei aplicante în implementarea de proiecte
similare este relevantă?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
3. Participarea beneficiarilor
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Există o modalitate eficientă de consultare a beneficiarilor cu
privire la aspecte legate direct de rezultatele proiectului?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Sunt beneficiarii implicaţi în
desfăşurarea activităţilor proiectului?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
4. Sustenabilitatea proiectului
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Sunt rezultatele proiectului sustenabile?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Rezultatele proiectului vor avea impact asupra politicilor din
domeniu?
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5. Implicarea partenerului/partenerilor în implementarea
proiectului
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Există convenţii/acorduri de parteneriat pentru implementarea
proiectului prin care sunt asumate responsabilităţi concrete de către
parteneri?
|
10
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura evaluatorului
|
|
|
|
|
|
|
|
Punctaj total:
|
100
|
|
|
|
|
|
|