DECIZIE Nr. 4 din 13 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin.
2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 4 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Elena Blaga Pop in Dosarul nr. 495/P/F/2003 al Curtii de
Apel Brasov - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate au mai facut obiectul
controlului de neconstitutionalitate cand Curtea Constitutionala, prin Decizia
nr. 275/2002, a constatat ca prevederile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992,
republicata, sunt conforme cu dispozitiile din Legea fundamentala. Deoarece nu
au intervenit elemente noi, solutia si considerentele deciziei mentionate isi
pastreaza, in opinia Ministerului Public, valabilitatea si in acest caz.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 495/P/F/2003,
Curtea de Apel Brasov - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91 alin. 2 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata in dosarul de mai sus de inculpata Elena Blaga
Pop, cercetata pentru savarsirea infractiunii de luare de mita, prevazuta si
pedepsita de art. 254 alin. 1 si 2 din Codul penal, raportata la art. 1 lit. a)
din Legea nr. 78/2000.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul de lege criticat este neconstitutional, intrucat avizul dat de
ministrul justitiei pentru cercetarea, retinerea, arestarea sau
perchezitionarea magistratilor aduce atingere principiului independentei
judecatorilor. In opinia sa, autorul considera ca ministrul justitiei, care
face parte din puterea executiva, nu poate emite avizul conform art. 92 alin. 2
din Legea nr. 92/1992, republicata, deoarece Legea fundamentala nu-i confera
aceasta posibilitate atata vreme cat doar Consiliul Superior al Magistraturii
este singura autoritate ce poate dispune cu privire la sanctionarea
judecatorilor.
Curtea de Apel Brasov apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata, intrucat textele criticate infrang prevederile constitutionale
invocate, precum si principiul separatiei puterilor in stat. Astfel,
independenta si inamovibilitatea judecatorilor reprezinta o garantie pentru o
buna administrare a justitiei si, in egala masura, un mijloc de protectie in
fata oricarei ingerinte de ordin politic sau administrativ. Prin posibilitatea
ministrului justitiei de a emite avizul pentru cercetarea magistratilor se
aduce atingere principiului constitutional al separatiei puterilor in stat,
deoarece acesta este membru al guvernului, care face parte din autoritatea
executiva. Mai mult decat atat, in opinia instantei textul contestat excede
nepermis dispozitiilor constitutionale, intrucat doar Consiliul Superior al
Magistraturii indeplineste rolul de consiliu de disciplina a magistratilor,
sens in care implicarea ministrului justitiei in raspunderea penala a
judecatorilor este nejustificata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca avizul dat de ministrul justitiei pentru cercetarea,
retinerea, arestarea, perchezitionarea sau trimiterea in judecata a
magistratilor reprezinta o masura de protectie legala a magistratului impotriva
abuzurilor. De altfel, potrivit art. 10 alin. 1 lit. f) din Codul de procedura
penala, actiunea penala este conditionata de autorizarea sau sesizarea
organului competent ori de o alta conditie prevazuta de lege. Prin urmare,
avizul despre care se face vorbire in textul contestat reprezinta tocmai o
conditie prealabila pentru punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale
si, deopotriva, o masura favorabila magistratului si un filtru necesar pentru
protejarea statutului acestuia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din
30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si are urmatorul
continut:
- Art. 91 alin. 2: "Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti,
arestati, perchezitionati sau trimisi in judecata fara avizul ministrului
justitiei".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 11, 20, art. 123 alin. (2),
art. 124 alin. (1) teza a doua si art. 133 din Constitutie, precum si art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, Constitutia a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile constitutionale invocate
fiind cuprinse in art. 11, 20, art. 124 alin. (3), art. 125 alin. (2) si art.
134 cu urmatorul continut:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei".
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile".
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii".
- Art. 125 alin. (2): "Propunerile de numire, precum si promovarea,
transferarea si sanctionarea judecatorilor sunt de competenta Consiliului
Superior al Magistraturii, in conditiile legii sale organice".
- Art. 134: "(1) Consiliul Superior al Magistraturii propune
Presedintelui Romaniei numirea in functie a judecatorilor si a procurorilor, cu
exceptia celor stagiari, in conditiile legii.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de instanta de
judecata, prin sectiile sale, in domeniul raspunderii disciplinare a
judecatorilor si a procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa
organica. In aceste situatii, ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti
de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot.
(3) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii in materie
disciplinara pot fi atacate la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste si alte atributii
stabilite prin legea sa organica, in realizarea rolului sau de garant al
independentei justitiei."
- Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea
fundamentala consacra principiul independentei judecatorilor si cel al
impartialitatii procurorilor in exercitarea atributiilor lor.
Garantarea respectarii acestor principii este asigurata prin instituirea
inamovibilitatii judecatorilor, prin masurile de protectie a magistratilor
prevazute de art. 91 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, prin alte masuri prevazute de titlul VI din
aceeasi lege, precum si prin dispozitiile speciale din Codul de procedura
penala [art. 28^1 pct. 1 lit. b), art. 28^2 pct. 1 lit. f), art. 29 pct. 1 lit.
f) si art. 209 alin. (3) si (4)].
Prin urmare, aceste reglementari il protejeaza pe magistrat prin faptul ca
el nu va fi cercetat de organele politiei sau de alte organe de cercetare
penala care, prin apartenenta lor la puterea executiva, ar putea fi
directionate politic. De asemenea, magistratul nu va putea fi chemat in
judecata penala prin actiune directa introdusa la instanta de judecata, fiind
ferit in felul acesta de eventualele actiuni sicanatoare venite din partea unor
persoane rauvoitoare.
Independenta justitiei implica deci un statut special, adecvat al
magistratilor, menit sa imprime o valoare de necontestat actului de justitie,
prin protejarea membrilor corpului magistratilor impotriva subiectivismului si
a actiunilor nejustificate sau abuzive ale organelor de urmarire penala
competente care le-ar putea afecta credibilitatea.
In acest context art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, care conditioneaza cercetarea, retinerea,
arestarea, perchezitia sau trimiterea in judecata de avizul ministrului
justitiei, instituie o masura rationala de protectie a magistratului, care
reprezinta o garantie legala a consolidarii principiilor constitutionale
enuntate anterior, privitoare la independenta judecatorilor si la
impartialitatea procurorilor.
Curtea retine ca este neintemeiata critica potrivit careia avizul
ministrului justitiei reprezinta o ingerinta in activitatea de realizare a
actului de justitie, deoarece acesta raspunde de activitatea judecatorilor si
de modul cum se infaptuieste justitia. Potrivit legii, ministrul justitiei are
un rol foarte important in selectionarea, pregatirea si verificarea
cunostintelor viitorilor magistrati si in vederea admiterii acestora in
magistratura. Fara sa intervina in activitatea judiciara a magistratilor, care
sunt independenti si inamovibili, ministrul justitiei poate si trebuie sa
cunoasca modul in care acestia isi indeplinesc indatoririle. Nu se poate concepe
ca el sa fie indiferent sau sa ignore cazurile in care magistratii au savarsit
ori sunt suspecti ca au savarsit fapte prevazute de legea penala. Este evident
ca orice caz in care un magistrat se dovedeste ca a incalcat legea penala
arunca o umbra asupra prestigiului intregii magistraturi. Tocmai de aceea,
singurul chemat sa avizeze urmarirea penala a unui magistrat este ministrul
justitiei, iar acest drept de aviz implica angajarea raspunderii sale
personale, persoana interesata avand dreptul de a-l actiona in justitie pentru
avizarea sau refuzul de a aviza urmarirea penala a unui magistrat pe care il
considera vinovat sau, dimpotriva, nevinovat de savarsirea unei fapte penale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin.
(4) si art. 11, art. 20, art. 124 alin. (3), art. 125 alin. (2) si art. 134 din
Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Elena Blaga Pop
in Dosarul nr. 495/P/F/2003 al Curtii de Apel Brasov - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru