DECIZIE Nr. 382 din 28 iunie 2005
pentru stabilirea atributiilor si reorganizarii Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala
ACT EMIS DE: PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 29 iunie 2005

In temeiul prevederilor art. 19 si ale art. 21 alin. (3) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, modificata si completata prin Legea nr. 23/2004,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Art. 1
Incepand cu data prezentei decizii se reorganizeaza Departamentul de
implementare programe si ajustare structurala, institutie fara personalitate
juridica, aflata in cadrul Cancelariei Primului-Ministru, aparatul de lucru al
ministrului delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare
internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar.
Art. 2
Departamentul de implementare programe si ajustare structurala este condus
de un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
Art. 3
Departamentul de implementare programe si ajustare structurala cuprinde:
a) Directia generala, care cuprinde:
(i) Directia de control al implementarii programelor cu finantare de la
Uniunea Europeana;
(ii) Directia de evaluare si analiza programe structurale;
b) Directia de control al implementarii programelor cu finantare externa.
Art. 4
(1) Departamentul de implementare programe si ajustare structurala are
urmatoarele atributii principale:
a) controleaza modul de implementare a programelor cu finantare
rambursabila si nerambursabila, inclusiv de la Uniunea Europeana, in conditiile
legii;
b) formuleaza propuneri in scopul eliminarii blocajelor care produc
intarzieri in procesul de implementare, in vederea cresterii gradului de
absorbtie a fondurilor atrase de Romania, atat rambursabile, cat si
nerambursabile, inclusiv a celor de preaderare;
c) analizeaza proiectele si propunerile de proiecte cu finantare internationala
si formuleaza propuneri pentru ajustarea, prioritizarea si dezvoltarea
structurala;
d) monitorizeaza indeplinirea angajamentelor restante in aplicarea
acquis-ului comunitar la nivel local;
e) analizeaza disfunctionalitatile si blocajele de ordin
administrativ-institutional, legislativ sau de alta natura, aparute in procesul
de implementare a programelor cu finantare internationala si de indeplinire a
angajamentelor restante in aplicarea acquis-ului comunitar la nivel local;
f) asigura cadrul de decizie pentru primul-ministru si institutiile
administratiei publice centrale si locale, in baza constatarilor si analizelor
rezultate din activitatea specifica, in vederea corectarii
disfunctionalitatilor si blocajelor, tinand cont si de problemele sesizate de
institutiile administratiei publice centrale si locale;
g) indeplineste orice atributii stabilite prin acte normative sau prin
decizii ale primului-ministru.
(2) In indeplinirea atributiilor sale, Departamentul de implementare programe
si ajustare structurala:
a) colaboreaza in permanenta cu institutiile administratiei publice
centrale si locale, in vederea asigurarii unui cadru de comunicare, pentru
transmiterea datelor si informatiilor referitoare la implementarea si
propunerile de implementare a programelor cu finantare internationala;
b) colaboreaza cu institutiile administratiei publice centrale si locale,
societatea civila, institutiile de invatamant superior si cu institutele de
cercetare socioeconomica in vederea realizarii studiilor si rapoartelor privind
masurile de dezvoltare regionala si flexibilitate institutionala in folosirea
eficienta a fondurilor rezultate din programele cu finantare internationala;
c) gestioneaza si analizeaza date si informatii privind posibilele probleme
aparute in implementarea programelor cu finantare internationala si a
acquis-ului comunitar la nivel local;
d) urmareste indeplinirea angajamentelor restante in aplicarea acquis-ului
comunitar la nivel local;
e) analizeaza aspecte semnalate de persoanele fizice si juridice, in
calitate de beneficiar, referitoare la probleme cu care se confrunta si care
rezulta din implementarea programelor cu finantare externa;
f) prezinta institutiilor administratiei publice centrale si locale analize
si constatari proprii sau realizate in colaborare cu acestea, ce pot contribui
la asigurarea convergentei utilizarii fondurilor, cresterii gradului de
absorbtie si corectarii disfunctionalitatilor, in scopul folosirii cat mai
eficiente a asistentei financiare rambursabile si nerambursabile acordate
Romaniei de catre Uniunea Europeana;
g) elaboreaza studii de impact, analize socioeconomice privind eficienta
utilizarii programelor cu finantare internationala, cresterea gradului de
absorbtie si sprijinul acordat regiunilor geografice, categoriilor sociale sau
domeniilor de interes;
h) formuleaza puncte de vedere asupra criteriilor, prioritatilor si modului
de alocare a resurselor financiare din programele cu finantare rambursabila si
nerambursabila, in vederea cresterii gradului de absorbtie;
i) solicita date si informatii de la ministere, institutii publice centrale
si locale, necesare realizarii atributiilor;
j) efectueaza controlul administrativ intern privind respectarea
prevederilor legale, cu incidenta in atributiile departamentului, la toate
nivelurile administratiei publice centrale si locale;
k) inainteaza institutiilor abilitate rapoartele de control sau de analiza
rezultate in urma activitatilor specifice;
l) indeplineste orice alte sarcini primite de la primul-ministru sau de la
ministrul delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare
internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar.
Art. 5
Departamentul de implementare programe si ajustare structurala identifica
impreuna cu institutiile administratiei centrale si locale, in cadrul
reuniunilor si intalnirilor de lucru, constituite pe sectiuni sau domenii de
interes, posibili factori de blocaj ce pot afecta utilizarea eficienta a programelor
cu finantare internationala.
Art. 6
Departamentul de implementare programe si ajustare structurala elaboreaza
analize, planuri de actiune, masuri si strategii de dezvoltare, propuneri de
modificare legislativ-metodologice, pe care le inainteaza institutiilor
administratiei centrale si locale si monitorizeaza indeplinirea acestora.
Art. 7
In vederea indeplinirii atributiilor, Departamentul de implementare
programe si ajustare structurala va organiza intalniri periodice cu
reprezentantii institutiilor publice centrale si locale implicate, cu
reprezentantii societatii civile, mediului de afaceri si ai institutiilor
academice si universitare.
Art. 8
Departamentul de implementare programe si ajustare structurala, in
realizarea atributiilor, poate beneficia de programe cu finantare externa.
Art. 9
(1) Pentru realizarea atributiilor sale, Departamentul de implementare
programe si ajustare structurala efectueaza controale directe cu personalul din
structura proprie sau in colaborare cu reprezentantii altor institutii.
(2) Institutiile asupra carora se desfasoara controlul au obligatia de a
pune la dispozitie personalului Departamentului de implementare programe si
ajustare structurala, cu titlu gratuit, orice date sau informatii de natura a
contribui la solutionarea verificarilor efectuate.
(3) Controalele sunt realizate pe baza unei imputerniciri semnate de
secretarul de stat.
(4) Rezultatele controalelor sunt consemnate in nota de control care este
supusa aprobarii primului-ministru sau ministrului delegat pentru controlul
implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii
acquis-ului comunitar.
(5) In termen de 30 de zile de la primirea propunerilor aprobate prin nota
de control, institutiile vizate au obligatia sa prezinte in scris
Departamentului de implementare programe si ajustare structurala masurile
luate.
(6) In cazul in care aceasta obligatie nu a fost indeplinita, secretarul de
stat il informeaza de indata pe primul-ministru sau pe ministrul delegat pentru
controlul implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea
aplicarii acquis-ului comunitar.
Art. 10
(1) In exercitarea controlului, personalul Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala se bucura de protectia legii si de sprijinul
autoritatilor publice.
(2) In situatia in care, in timpul efectuarii controalelor, personalul
Departamentului de implementare programe si ajustare structurala ia cunostinta
de fapte care contravin prevederilor legale, acesta are obligatia de a
instiinta conducerea departamentului, care urmeaza sa sesizeze institutiile
competente.
Art. 11
Organizarea interna si numarul de posturi ale Departamentului de
implementare programe si ajustare structurala sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta decizie.
Art. 12
Resursele financiare necesare functionarii Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala sunt cuprinse in bugetul Cancelariei
Primului-Ministru.
Art. 13
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei decizii,
secretarul de stat va aproba prin ordin Regulamentul de organizare si
functionare al Departamentului de implementare programe si ajustare
structurala, precizandu-se competentele fiecarei directii din cadrul acestui
departament.
Art. 14
Personalul din cadrul Departamentului de implementare programe si ajustare
structurala se numeste si se elibereaza din functie prin decizie a
primului-ministru, in conformitate cu dispozitiile art. 15 lit. c) din Legea
nr. 90/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15
(1) Salarizarea personalului din aparatul propriu al Departamentului de
implementare programe si ajustare structurala se face in conformitate cu
prevederile legale, aflate in vigoare, aplicabile personalului din aparatul de
lucru al Guvernului.
(2) Personalul din aparatul propriu al Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala beneficiaza de prevederile Hotararii
Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004, dupa obtinerea
acordului Ministerului Finantelor Publice.
(3) Personalul din aparatul propriu al Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala beneficiaza si de celelalte drepturi prevazute
de Codul muncii.
Art. 16
(1) Personalului din aparatul propriu al Departamentului de implementare
programe si ajustare structurala nu i se aplica prevederile Legii nr. 188/1999,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Atributiile si raspunderile personalului din aparatul propriu al
Departamentului de implementare programe si ajustare structurala se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare al acestuia, aprobat prin ordin
al secretarului de stat.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru controlul
implementarii programelor cu finantare
internationala si urmarirea aplicarii
acquis-ului comunitar,
Cristian David
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului de implementare programe si ajustare structurala
Numarul maxim de posturi este de 40, exclusiv demnitarul.
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
____________________v___________________________
| |
________v__________ __________v__________
| Directia generala | | Directia de control
|
| | | al implementarii
|
| 1 D.G. | | programelor cu
|
| | | finantare externa
|
|___________________|
|_____________________|
| 7 posturi*) = 1 D + 6
C
|
_______v___________________________________
| |
__________v_________________ ___________v__________
| Directia de control al | | Directia de evaluare |
| implementarii programelor | | si analiza programe |
| cu finantare de la | | structurale |
| Uniunea Europeana | | |
|____________________________| |______________________|
17 posturi*) = 6 posturi*) = 1 D + 5 C
1 D + 1 D.A. + 13 C + 2 R
------------
* Numar de posturi si functii:
D.G. - director general
D - director
D.A. - director adjunct
C consilier
R referent (studii medii)