DECIZIE Nr. 37 din 29 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 si 11
din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 183 din 3 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 si 11 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a
Romaniei, exceptie ridicata de Mustafa Erdogan in Dosarul nr. 807/2003 al
Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
intrucat nu exista nici o contradictie intre textele de lege criticate si
prevederile constitutionale sau cele din actele internationale invocate de
autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 807/2003,
Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 si
11 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei. Exceptia a
fost ridicata de Mustafa Erdogan, cetatean turc care, prin Ordinul ministrului
de interne nr. 0361 din 11 decembrie 2002, emis in temeiul art. 19 alin. 1 si 2
din Legea nr. 123/2001 privind regimul strainilor in Romania, atunci in
vigoare, a fost declarat persoana indezirabila pentru o perioada de 5 ani si,
in consecinta, i s-a refuzat viza de reintrare in tara. Ordinul ministrului de
interne a fost emis la solicitarea Serviciului Roman de Informatii, care
invedereaza faptul ca autorul exceptiei a desfasurat pe teritoriul Romaniei
activitati care, potrivit art. 3 lit. i) din Legea nr. 51/1991, constituie
amenintari la adresa sigurantei nationale. Impotriva acestui ordin Mustafa
Erdogan a formulat actiune in contencios administrativ la Curtea de Apel
Constanta, in cadrul careia a invocat exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 si 11 din Legea nr. 51/1991.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a sustinut
ca prevederile criticate incalca dreptul la aparare, garantat de art. 24 din
Constitutie, prin restrictionarea comunicarii informatiilor catre instantele
judecatoresti, astfel incat, in absenta dovezilor, procesul nu poate avea loc,
iar partea vatamata printr-un act administrativ si instanta de judecata nici nu
cunosc motivul pentru care partii i s-au restrans drepturile. De asemenea,
partea vatamata nu poate obtine anularea actului atacat, recunoasterea
dreptului pretins si repararea pagubei, drepturi prevazute de art. 48 alin. (1)
[in prezent art. 52 alin. (1)] din Constitutie si recunoscute inclusiv
strainilor, potrivit art. 18 din Legea fundamentala. Totodata, s-a apreciat de
catre autorul exceptiei ca prevederile legale criticate incalca si dispozitiile
art. 6 si 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, si implicit
dispozitiile art. 11 si 20 din Constitutie, nesocotindu-se dreptul la un proces
echitabil, intrucat la dosarul cauzei nu exista informatii in baza carora
autoritatea publica a dispus masura contestata, astfel incat petentul sa o
poata combate, iar magistratul investit cu solutionarea cauzei nu are dreptul
sa ia cunostinta despre motivele care au stat la baza emiterii actului. In ceea
ce priveste incalcarea dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16 alin.
(2), autorul exceptiei nu a formulat nici un argument in sustinerea acesteia.
Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ considera ca
exceptia este neintemeiata, intrucat activitatea de informatii pentru
realizarea sigurantei nationale are caracter de secret de stat si este
destinata sa asigure exercitarea neingradita a drepturilor, libertatilor si
indatoririlor fundamentale ale cetatenilor.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul considera ca nici una dintre criticile formulate cu privire la
constitutionalitatea art. 10 si 11 din Legea nr. 51/1991 nu este intemeiata,
deoarece informatiile rezultate din activitatea reglementata de aceasta lege au
caracter de secret de stat. Or, prevederile art. 53 din Constitutie permit
restrangerea unor drepturi sau libertati atunci cand aceasta restrangere este
prevazuta de lege si este necesara pentru apararea unui interes public
prioritar, cum este securitatea nationala. Se mai arata ca restrangerea este in
concordanta si cu dispozitiile constitutionale ale art. 31 alin. (3), potrivit
carora dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze securitatea nationala,
iar faptul ca aceasta se aplica inclusiv instantelor de judecata nu contravine
prevederilor cuprinse in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil si la
dreptul la un recurs efectiv in fata unei instante nationale, deoarece
magistratii sunt obligati sa respecte legea, care da prioritate intereselor
privind securitatea nationala a Romaniei.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 10 si 11 din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei sunt constitutionale. Se arata
ca acestea nu incalca principiul egalitatii inscris in art. 16 alin. (2) din
Constitutie, avand in vedere ca situatia strainilor declarati indezirabili
pentru activitatea contra sigurantei nationale este diferita de a celorlalti
cetateni straini, ceea ce determina legiuitorul sa stabileasca drepturi
diferite pentru cele doua categorii. Totodata, arata ca interdictia stabilita
de legiuitor este in concordanta cu prevederile constitutionale ale art. 31
alin. (3) conform carora dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze
securitatea nationala. In ceea ce priveste pretinsa contrarietate fata de
dispozitiile art. 24 si art. 52 alin. (1) din Constitutie, se arata ca aceasta
nu poate fi retinuta, deoarece restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati este prevazuta de lege si are ca scop apararea securitatii
nationale, fiind proportionala cu situatia care a determinat-o. Mai arata ca
dispozitiile criticate nu incalca prevederile art. 11 si 20 din Constitutie, in
corelatie cu dispozitiile art. 6 din Conventia europeana a drepturilor omului,
deoarece acestea nu opresc partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a folosi toate garantiile procesuale care
conditioneaza intr-o societate democratica procesul echitabil. In opinia
Avocatului Poporului, criticile de neconstitutionalitate fata de prevederile
art. 18 din Constitutie sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei, neavand
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 10 si 11 din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 7 august 1991, care au urmatorul continut:
- Art. 10: "Activitatea de informatii pentru realizarea sigurantei
nationale are caracter secret de stat.
Informatiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decat in conditiile
prezentei legi.";
- Art. 11: "Informatii din domeniul sigurantei nationale pot fi
comunicate:
a) presedintelui Senatului, presedintelui Adunarii Deputatilor, precum si
comisiilor permanente pentru aparare si asigurarea ordinii publice ale celor
doua camere ale Parlamentului;
b) ministrilor si sefilor departamentelor din ministere, cand informatiile
privesc probleme ce au legatura cu domeniile de activitate pe care le
coordoneaza sau de care raspund;
c) prefectilor, primarului general al Capitalei, precum si conducatorilor
consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru probleme ce
vizeaza competenta organelor respective;
d) organelor de urmarire penala, cand informatiile privesc savarsirea unei
infractiuni.
Comunicarea informatiilor se aproba de catre conducatorii organelor cu
atributii in domeniul sigurantei nationale.
Prevederile art. 10 privitoare la apararea secretului de stat se aplica in
mod corespunzator tuturor persoanelor prevazute la alin. 1 lit. a) - d).
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11, potrivit carora
tratatele ratificate de Parlament fac parte din dreptul intern, ale art. 16
alin. (2), care prevede ca nimeni nu este mai presus de lege, ale art. 18 alin.
(1), conform carora cetatenii straini care locuiesc in Romania se bucura de
protectia generala a persoanelor si averilor, ale art. 20, referitoare la
prioritatea tratatelor internationale privind drepturile omului, ale art. 24,
care reglementeaza dreptul la aparare, si ale art. 48 alin. (1) [devenit, dupa
revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 52 alin. (1)] privind dreptul
persoanei vatamate de o autoritate publica. In sustinerea exceptiei se invoca
si incalcarea art. 6 si 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil si
la dreptul la un recurs efectiv.
In legatura cu regimul juridic al informatiilor din domeniul sigurantei
nationale, Curtea observa ca, pe langa prevederile art. 10 si 11 din Legea nr.
51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, ce fac obiectul prezentei
exceptii de neconstitutionalitate si care au fost reproduse mai sus (conform
carora informatiile din domeniul sigurantei nationale constituie secrete de
stat, ce nu pot fi comunicate decat autoritatilor si organelor strict si
limitativ enumerate in text, intre care si organele de urmarire penala, atunci
cand informatiile privesc savarsirea unei infractiuni), si alte acte normative
cuprind reglementari referitoare la acest domeniu. In acest sens sunt
dispozitiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, dispozitii care excepteaza
de la accesul liber al cetatenilor la informatiile de interes public "informatiile
din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte
din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii". Totodata,
potrivit art. 17 lit. f) din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 248 din
12 aprilie 2002, "In categoria informatiilor secrete de stat sunt cuprinse
informatiile care reprezinta sau care se refera la: [...] f) activitatea de
informatii desfasurata de autoritatile publice stabilite prin lege pentru
apararea tarii si siguranta nationala". De asemenea, art. 44 alin. (2) din
aceeasi lege dispune ca expresia "secrete de stat" din continutul
actelor normative in vigoare se va inlocui cu expresia "informatii secrete
de stat", iar prin acte de aplicare a legii s-au stabilit diferite
niveluri de secretizare si perioade de protectie a informatiilor.
Examinand, pe fond, exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
retine urmatoarele:
I. In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor de
lege criticate fata de prevederile constitutionale ale art. 18 alin. (1) si ale
art. 24, Curtea constata ca informatiile calificate de art. 10 din Legea nr.
51/1991 ca avand caracter de secret de stat, informatii care in virtutea
acestui caracter nu pot fi comunicate decat persoanelor strict si limitativ
prevazute de art. 11 din acelasi act normativ, apartin domeniului sigurantei
nationale [dupa revizuirea Constitutiei sintagma de "siguranta
nationala" a fost inlocuita cu cea de "securitate nationala"].
Interesul apararii securitatii nationale justifica restrangerea unor drepturi,
prin limitarea impusa de legiuitor, restrangerea fiind in concordanta cu
dispozitiile constitutionale ale art. 53 alin. (1), potrivit carora "Exercitiul
unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai
daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a
sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor;
desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati
naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav".
Aceasta restrangere este in consens si cu dispozitiile art. 31 alin. (3) din
Constitutie, conform carora "Dreptul la informatie nu trebuie sa
prejudicieze masurile de protectie a tinerilor sau securitatea nationala".
In cauza de fata informatiile care au stat la baza actului administrativ
prin care strainul este declarat indezirabil pe teritoriul statului unde acesta
a desfasurat activitati care, potrivit art. 3 lit. i) din Legea nr. 51/1991,
constituie amenintari la adresa sigurantei nationale au caracter de secret de
stat, ceea ce justifica, avand in vedere considerentele expuse mai sus, faptul
ca nu pot fi divulgate strainului sau instantei de judecata, drepturile
invocate de autorul exceptiei exercitandu-se in limitele admise de lege.
II. Referitor la sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca dispozitiile
art. 10 si 11 din Legea nr. 51/1991 incalca prevederea constitutionala din art.
16 alin. (2), care stabileste ca "Nimeni nu este mai presus de lege",
Curtea retine ca aceasta sustinere nu este relevanta in cauza, intrucat
situatia strainilor declarati indezirabili in scopul apararii securitatii
nationale este diferita de aceea a celorlalti cetateni straini, ceea ce poate
determina legiuitorul sa stabileasca drepturi diferite pentru aceste doua
categorii de cetateni straini.
III. Curtea mai constata ca dispozitiile art. 10 si 11 din Legea nr.
51/1991 nu contravin nici prevederilor constitutionale ale art. 52 alin. (1)
sau ale art. 11 si 20 raportate la dispozitiile art. 6 si 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat
textele criticate nu opresc partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile
procesuale care conditioneaza un proces echitabil si dreptul la un recurs
efectiv, o dovada in acest sens fiind chiar actiunea in contencios
administrativ formulata de autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 si 11
din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala, exceptie ridicata de Mustafa
Erdogan in Dosarul nr. 807/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu