Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 37 din 14 ianuarie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. (1) lit. e) si art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 150 din 8 martie 2010



Ioan Vida                              - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                 -judecător

Acsinte Gaspar                     -judecător

Petre Lăzăroiu                      -judecător

Ion Predescu                        -judecător

Tudorel Toader                     -judecător

Puskas Valentin Zoltan         -judecător

Augustin Zegrean                 -judecător

Carmen-Cătălina Gliga         - procuror

Patricia Marilena Ionea         - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 69 alin. (1) lit. e) şi art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Marius Cătălin Strâmbei în Dosarul nr. 1.098/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 69 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 360/2002, arătând că acestea creează o discriminare între două categorii de persoane aflate, în realitate, în situaţii similare. Astfel, consideră că legea nu ţine cont de faptul că auditorul de justiţie este asimilat magistraţilor, aşa încât nu există diferenţă între poliţiştii care dobândesc statutul de judecător sau procuror direct prin concurs şi cei care încetează raporturile de serviciu prin demisie pentru a urma cursurile Institutului Naţional al Magistraturii. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 din Legea nr. 360/2002, arată că aceasta nu este întemeiată.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 12 mai 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.098/2/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 69 alin. (1) lit. e) şi art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicată de Marius Cătălin Strâmbei cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.599 din 27 mai 2008 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, arată că, potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, dobândirea calităţii de procuror sau judecător se face fie potrivit art. 14 şi următoarele din această lege, în urma promovării examenului de absolvire a cursurilor Institutului Naţional al Magistraturii, fie direct, potrivit art. 33 din aceeaşi lege, prin îndeplinirea condiţiilor legale şi promovarea unui concurs. In prima situaţie, pentru poliţistul care dobândeşte calitatea de judecător sau procuror, temeiul încetării raporturilor de serviciu este art. 69 alin. (1) lit. d) sau f) din Legea nr. 360/2002, fiindu-le imputabile cheltuielile de şcolarizare, potrivit art. 70 din această lege. In cea de a doua situaţie, pentru poliţiştii care dobândesc calitatea de procuror sau judecător nu mai sunt aplicabile prevederile art. 70 din Legea nr. 360/2002. Faptul că, în una dintre situaţii, respectiv cea a poliţiştilor care urmează cursurile Institutului Naţional al Magistraturii, încetarea raporturilor de serviciu se face prin demisie, iar în cealaltă situaţie, a ocupării funcţiei de judecător sau procuror prin susţinerea unui concurs, încetarea raporturilor de serviciu ale poliţistului se face ca urmare a numirii într-o altă funcţie publică nu reprezintă, în opinia autorului excepţiei, o justificare temeinică a aplicării unui tratament juridic diferenţiat pentru categorii de persoane care, în realitate, se găsesc în aceeaşi situaţie. Astfel, pentru ambele categorii de persoane încetarea raporturilor de serviciu se face ca urmare a admiterii în magistratură. De asemenea, arată că prevederile art. 70 din Legea nr. 360/2002 îngrădesc dreptul persoanei de a alege liber profesia şi locul de muncă, deoarece cuantumul mare al cheltuielilor de şcolarizare care trebuie restituite îl împiedică pe poliţistul care doreşte să ocupe un alt loc de muncă să mai facă demersuri în acest sens. In sfârşit, consideră că prevederile de lege criticate aduc o atingere şi dreptului de proprietate, întrucât legea nu este suficient de previzibilă.

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal arată că prevederile art. 69 alin. (1) lit. e) se circumscriu dispoziţiilor constituţionale ale art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al libertăţii, întrucât apărarea ordinii publice face necesar ca o persoană să nu deţină două funcţii publice în acelaşi timp. Restrângerea prevăzută de textul de lege criticat este proporţională cu scopul în care a fost dispusă, respectiv cel mai sus arătat, şi se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor funcţionarilor publici şi tuturor poliţiştilor. De asemenea, această restrângere nu aduce atingere existenţei dreptului poliţistului ca, oricând în cariera sa, să acceadă la o altă funcţie publică şi să fie numit în aceasta, în condiţiile legii. în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 70 din Legea nr. 360/2003, arată că acestea se circumscriu dispoziţiilor art. 15 şi art. 57 din Constituţie.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că textele de lege criticate se aplică tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice, fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare în cadrul acestei categorii.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctul de vedere solicitat.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare,  punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 69 alin. (1) lit. e) şi art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, aşa cum au fost modificate prin art. I pct. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.

Textele de lege criticate au următoarea redactare:

-Art. 69 alin. (1) lit. e): „Incetarea raporturilor de serviciu ale poliţistului se dispune în mod corespunzător de către persoanele care, potrivit art. 15, au competenţa de acordare a gradelor profesionale şi are loc: [...]

e) la numirea într-o altă funcţie publică;";

-Art. 70: „Poliţistul care a absolvit o instituţie de învăţământ a Ministerului Administraţiei şi Internelor şi căruia i-au încetat raporturile de serviciu în primii 10 ani de activitate din motive imputabile lui este obligat să restituie cheltuielile efectuate cu pregătirea sa, proporţional cu perioada rămasă până la 10 ani, potrivit angajamentului încheiat în acest sens."

Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege sunt contrare prevederilor din Constituţie cuprinse în art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice şi art. 41 alin. (1) şi (2) referitor la dreptul la muncă. De asemenea, consideră că sunt încălcate şi prevederile art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitor la dreptul de proprietate.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în critica pe care o formulează, autorul excepţiei are în vedere aplicarea dispoziţiilor art. 69 alin. (1) lit. e) şi art. 70 din Legea nr. 360/2002 prin coroborare cu prevederile Legii nr. 303/2004 referitoare la condiţiile în care o persoană poate deveni procuror sau judecător. Astfel, consideră că, în măsura în care o persoană renunţă la calitatea de poliţist pentru a deveni procuror sau judecător, indiferent dacă încetarea raporturilor de serviciu se face prin demisie sau prin numire în funcţie, este vorba de aceeaşi situaţie de fapt, astfel că nu se justifică aplicarea unui tratament juridic diferenţiat.

Faţă de aceste critici, Curtea observă că prevederile art. 69 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 360/2002 au un conţinut clar, neechivoc, care stabileşte ca motiv de încetare a raporturilor de serviciu situaţia în care un poliţist este numit într-o funcţie publică, situaţie distinctă de aceea în care o persoană demisionează, indiferent de motivele demisiei. Această dispoziţie de lege se aplică fără nicio deosebire tuturor persoanelor care se încadrează în ipoteza normei, astfel încât orice poliţist care este numit într-o funcţie publică va înceta raporturile de serviciu potrivit dispoziţiilor art. 69 alin. (1) lit. e)din Legea nr. 360/2002, cu antrenarea consecinţelor juridice legale subsecvente. Din contră, demisia ori celelalte motive de încetare a raporturilor de serviciu pot atrage consecinţe juridice diferite, întrucât situaţiile sunt obiectiv diferite.

In jurisprudenţa sa, instanţa de contencios constituţional a arătat în numeroase rânduri că principiul egalităţii nu presupune omogenitate, astfel că situaţii obiectiv diferite justifică şi uneori chiar impun instituirea unui tratament juridic diferenţiat.

In situaţia pusă în discuţie de autorul excepţiei, Curtea, examinând prevederile Legii nr. 303/2004 privind Statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, constată că auditorul de justiţie este numit ca judecător sau procuror doar în urma absolvirii Institutului Naţional al Magistraturii, aflându-se într-o situaţie deosebită de persoana care, îndeplinind condiţiile legale, este numit direct ca judecător sau procuror în urma susţinerii concursului pe post.

In ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate privind încălcarea dreptului la muncă, Curtea constată că textele de lege criticate nu limitează dreptul unei persoane de a alege liber un loc de muncă. Consecinţele pe care trebuie să le suporte un poliţist care decide să îşi aleagă un alt loc de muncă pot fi mai degrabă circumscrise aspectelor patrimoniale pe care le implică o astfel de decizie. Aceste consecinţe au fost acceptate, însă, de cel care a dorit să devină poliţist, prin angajamentul încheiat în acest sens, aşa cum reiese din cuprinsul art. 70 din Legea nr. 360/2002. In plus, restituirea are în vedere acele sume investite în vederea pregătirii profesionale a poliţistului, sume a căror acordare nu se mai justifică de vreme ce beneficiarul lor renunţă la această calitate într-un termen mai scurt decât cel considerat de legiuitor ca justificând efortul financiar al statului pentru acest obiectiv.

Pentru aceste motive, Curtea consideră că nu pot fi reţinute criticile de neconstituţionalitate raportate la prevederile art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 69 alin. (1) lit. e) şi art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Marius Cătălin Strâmbei în Dosarul nr. 1.098/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 ianuarie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 37/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 37 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 37/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu