DECIZIE Nr. 363 din 30 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25^1 din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 24 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25^1 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Art Group Int" - S.R.L. din
Bucuresti in Dosarul nr. 640/C.V./2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
La apelul nominal raspunde partea Inspectoratul de Stat in Constructii,
prin consilier juridic, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente arata ca Legea nr. 50/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, este o reglementare speciala, iar Inspectoratul de
Stat in Constructii reprezinta, potrivit vointei legiuitorului, institutia
specializata care are atributia de a controla activitatile in acest domeniu,
fara a incalca principiul autonomiei locale. Solicita, pe cale de consecinta,
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand
ca autorizarea executarii lucrarilor in constructii este o activitate care
implica realizarea interesului national, iar principiul autonomiei locale nu
exclude posibilitatea statului de a lua masuri in domenii care tin de interesul
national.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
640/C.V./2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25^1 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Art Group Int" - S.R.L. din Bucuresti
intr-o cauza avand ca obiect o plangere impotriva procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiei prevazute la art. 23 lit. a) din
actul normativ criticat.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 25^1
din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, contravin
prevederilor art. 119 si 120 din Constitutie, referitoare la autonomia locala,
deoarece acorda dreptul inspectoratelor teritoriale in constructii sa constate
si sa sanctioneze contraventii in domeniul constructiilor. In opinia autorului
exceptiei, "singurele organe competente sa constate contraventii in
constructii si sa aplice sanctiuni sunt organele de control ale Consiliului
Municipiului Bucuresti si ale Primariei Municipiului Bucuresti", iar imixtiunea
Inspectoratului de Stat in Constructii incalca principiul autonomiei locale,
avand in vedere ca, potrivit acestui principiu, "nici un organ de stat nu
poate exercita asupra autoritatii locale un control al activitatii - altfel
decat pe calea actiunilor in justitie - si nici nu poate sa interfereze cu
activitatea acesteia."
Tribunalul Bucuresti apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale si nici legislatiei aplicabile in
materia autorizarii constructiilor. Stabilirea modalitatii de control si
abilitarea mai multor organe competente in acest sens urmaresc realizarea unei
discipline in constructii si nu reprezinta o suprapunere de competente sau o
ierarhizare exclusiva a competentelor de control.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca dispozitiile legale criticate sunt conforme
prevederilor constitutionale, iar exceptia ridicata este neintemeiata. Arata,
in acest sens, ca prin art. 25^1 din Legea nr. 50/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, se instituie un control al statului in activitatea de
amenajare a teritoriului, urbanism si autorizare a executarii lucrarilor de
constructii, exercitat de Inspectoratul de Stat in Constructii, direct si prin
inspectoratele sale teritoriale, pe intreg teritoriul tarii. Reglementarea prin
lege a posibilitatii "exercitarii unui control de stricta specialitate, in
domenii expres prevazute de lege, de catre o alta autoritate a administratiei
publice centrale, [...] nu constituie o incalcare a principiului autonomiei
locale instituit de art. 119 si 120 din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 25^1 din Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare. Art. 25^1 a fost introdus prin Legea
nr. 453/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din
1 august 2001, si are urmatorul continut: "(1) Controlul statului in
amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de
constructii se exercita de Inspectoratul de Stat in Constructii, pe intregul
teritoriu al tarii, si de inspectoratele teritoriale ale acestuia, care dispun
masurile si sanctiunile prevazute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele teritoriale pot
dispune oprirea executarii lucrarilor de construire sau de desfiintare, dupa
caz, atunci cand constata ca acestea se realizeaza cu incalcarea dispozitiilor
legale, a cerintelor privind asigurarea calitatii in constructii, fara proiect
tehnic ori pe baza unor autorizatii nelegal emise.
(3) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele teritoriale
incunostinteaza autoritatea administratiei publice pe teritoriul careia s-a
efectuat controlul asupra constatarilor si masurilor dispuse. In aceasta
situatie organele de control ale consiliilor judetene sau locale, dupa caz, au
obligatia sa urmareasca modul de conformare privind cele dispuse de
Inspectoratul de Stat in Constructii.
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 120: "(1) Autoritatile administratiei publice, prin care se
realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile locale alese si
primarii alesi, in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase.
(3) Autoritatile prevazute la alineatul (1) se pot constitui si in
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata si continutul
dispozitiilor legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale
invocate, Curtea retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 120 alin. (2) din Constitutie, consiliile locale
si primarii, ca autoritati administrative autonome, rezolva treburile publice
din comune si din orase, in conditiile legii. Rezolvarea treburilor publice din
comune si orase nu inseamna insa exclusivitate in sensul neaplicarii ori
nerespectarii dispozitiilor legale general obligatorii pe intreg teritoriul
tarii. Prin Decizia nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, Curtea Constitutionala a
statuat ca art. 119 si art. 120 alin. (2) din Constitutie "se refera la
principiul autonomiei locale in cadrul organizarii administratiei publice din
unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de
decizie in afara cadrului legal, care este general obligatoriu".
Printr-o alta decizie, respectiv prin Decizia nr. 219 din 14 noiembrie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 22
februarie 2001, Curtea Constitutionala a statuat ca "statul este
indreptatit sa intervina in situatii care reclama un interes national".
Amenajarea teritoriului, urbanismul, autorizarea si executarea lucrarilor de
constructii reprezinta, in mod evident, un domeniu de interes national, iar in
asemenea situatii autoritatea legiuitoare elaboreaza reglementari general
obligatorii pe intreg teritoriul tarii. Autoritatile administratiei publice
centrale de specialitate, organizate conform prevederilor art. 115 din
Constitutie, au atributia sa asigure si sa controleze, in domeniul lor de
activitate si conform atributiilor lor prevazute de lege, aplicarea si
respectarea reglementarilor legale general obligatorii si sa ia masuri
corespunzatoare pentru prevenirea ori sanctionarea abaterilor constatate, fara
ca, prin acestea, sa aduca atingere principiului autonomiei administratiei
publice locale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25^1 din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Art Group Int" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
640/C.V./2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu