DECIZIE Nr. 360 din 30 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin.
(2) lit. b), f) si j), precum si ale alin. (4) din Legea nr. 521/2002 privind
regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei
unor produse supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 800 din 13 noiembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. b), f) si j) si alin. (4) din Legea nr.
521/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Larix Forest" -
S.R.L. in Dosarul nr. 938/2003 al Judecatoriei Reghin.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, intrucat solutionarea cauzei
aflate pe rolul instantei de judecata nu depinde de prevederile art. 52 alin.
(2) lit. b), f), j) si alin. (4) din Legea nr. 521/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 938/2003,
Judecatoria Reghin a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. f) si alin. (4)
din Legea nr. 521/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Larix
Forest" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca "prevederile articolului 52 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002
sunt neconstitutionale in conditiile in care stabilesc ca limita minima a
amenzii 1 miliard de lei, iar limita maxima de 5 miliarde lei, in conditiile in
care legiuitorul, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, aprobata prin Legea nr. 180/2002, nu putea depasi limita
maxima a amenzii contraventionale de 1 miliard stabilita prin prevederile
exprese ale legii cadru". In mod implicit, se considera "ca sunt neconstitutionale
si prevederile art. 52 alin. (4) din Legea nr. 521/2002, care stipuleaza ca
<<(4) Limitele amenzilor contraventionale prevazute in prezenta lege pot
fi actualizate anual, in functie de evolutia ratei inflatiei, prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice>>". In
opinia autorului exceptiei, "in conditiile in care limita maxima a amenzii
contraventionale este stabilita prin lege si ordonanta si nu poate depasi, in
cazul contraventiilor ce se stabilesc prin acest procedeu de tehnica
legislativa, cuantumul maxim de 1 miliard lei conform prevederilor art. 8 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata prin Legea nr.
180/2002, iar Guvernul prin lit. b) a aceluiasi articol este abilitat de a
stabili contraventii doar pana la limita maxima de 500 milioane lei, este
neconstitutionala prevederea de a se actualiza maximul amenzii stabilite prin
lege sau ordonanta, prin hotarari de Guvern, Guvernul nefiind abilitat de a
stabili si implicit de a actualiza amenzi contraventionale peste limita de 500
milioane lei".
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, "Ministerul Finantelor nu
poate fi abilitat de a propune Guvernului <<actualizarea unei amenzi
contraventionale, in functie de evolutia ratei inflatiei>> care ar depasi
cuantumul maxim de 500 milioane lei, prin hotarare de Guvern, singurele organe
abilitate de a modifica limita maxima a contraventiilor stabilite prin lege si
ordonanta, respectiv de a actualiza limita de peste 500 milioane lei, fiind
doar Parlamentul si Guvernul, prin lege sau ordonanta, si nicidecum Guvernul,
prin hotarare de Guvern, la propunerea Ministerului Finantelor Publice".
Se considera ca prevederile criticate, prin stabilirea unei amenzi cu
depasirea maximului stipulat de legea-cadru, intre 1 si 5 miliarde lei,
"da nastere la arbitrariu din partea agentilor constatatori, iar pe de
alta parte, la nesocotirea scopului educativ si nu distructiv al amenzii".
De asemenea, se sustine, in motivarea exceptiei, ca textul criticat nu tine
seama de "principiul proportionalitatii intre gradul de pericol social al
faptei savarsite si sanctiune, precum si de reglementarile de ordin general cu
privire la cumularea contraventiilor constatate prin acelasi
proces-verbal".
In acest context, autorul exceptiei se refera si la neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. b) si j) din Legea nr. 521/2002.
Judecatoria Reghin considera ca dispozitiile criticate "contravin
prevederilor art. 107 si art. 51 din Constitutia Romaniei, care statueaza ca
Guvernul emite hotarari doar pentru organizarea executarii legilor si
respectarea suprematiei Constitutiei si a legilor este obligatorie,
neputandu-se extinde atributiile Guvernului de a modifica limitele amenzilor
contraventionale oricand si cu incalcarea legii care-i limiteaza acest
drept".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia invocata este inadmisibila. In
considerentele cuprinse in punctul de vedere mentionat se arata ca exceptia
este nemotivata, intrucat nu se indica textul constitutional considerat a fi
incalcat de prevederile legale criticate, iar, pe de alta parte, dispozitiile
art. 52 alin. (4) din Legea nr. 521/2002 nu au relevanta in solutionarea cauzei
aflate pe rolul instantei de judecata. In realitate, mai arata Guvernul,
"critica autorului exceptiei vizeaza solutia legislativa, ce tine de
competenta si vointa exclusiva a legiuitorului, iar nu o problema de
constitutionalitate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate cu care Curtea a fost sesizata
il constituie dispozitiile art. 52 alin. (2) lit. f) si cele ale alin. (4) din
Legea nr. 521 din 17 iulie 2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a
productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, texte
care au urmatorul cuprins:
- Art. 52: "(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza
dupa cum urmeaza: [...]
f) cu amenda de la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si confiscarea
produselor, iar in cazul in care acestea au fost vandute, cu confiscarea
sumelor rezultate din aceasta vanzare si, dupa caz, anularea autorizatiilor,
pentru cele prevazute la lit. f), i), j) si u); [...]
(4) Limitele amenzilor contraventionale prevazute in prezenta lege pot fi
actualizate anual, in functie de evolutia ratei inflatiei, prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice."
De asemenea, in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia, in memoriul adresat instantei de judecata, face referire si la
dispozitiile cuprinse la lit. b) si j) din art. 52 alin. (2) al Legii nr.
521/2002, care au urmatorul cuprins: "b) cu amenda de la 5 miliarde lei la
10 miliarde lei si confiscarea produselor, iar in cazul in care acestea au fost
vandute, cu confiscarea sumelor rezultate din aceasta vanzare, precum si cu
confiscarea instalatiilor de productie si anularea autorizatiei, dupa caz,
pentru contraventiile prevazute la lit. b), t) si x); [...]
j) cu amenda de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei si confiscarea
produselor si a recipientelor sau cisternelor si anularea autorizatiei, pentru
cea prevazuta la lit. m)."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza numai pe sustinerea ca
dispozitiile legale criticate contravin celor cuprinse in Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002.
Autorul exceptiei nu invoca nici prin memoriul adresat instantei de
judecata, nici in sustinerile orale, consemnate in Incheierea din 20 mai 2003 a
Judecatoriei Reghin, vreun text constitutional care sa fi fost incalcat de
dispozitiile criticate, limitandu-se a marca deosebirile dintre reglementarile
cuprinse in Legea nr. 521/2002 si cele cuprinse in Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, cu privire la limitele amenzilor contraventionale.
In aceste conditii Curtea retine ca neindicarea temeiului constitutional al
contestarii prezumtiei de constitutionalitate a textului de lege criticat
reprezinta o incalcare a obligatiei de motivare a exceptiei, prevazuta de art.
12 din Legea nr. 47/1992, republicata, care are drept consecinta
inadmisibilitatea exceptiei.
Totodata Curtea constata cu privire la dispozitiile art. 52 alin. (2) lit.
b) si j), precum si ale alin. (4) al art. 52 din Legea nr. 521/2002
inadmisibilitatea exceptiei si in raport cu dispozitiile art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, intrucat solutionarea plangerii
contraventionale care formeaza obiectul dosarului instantei nu depinde de
aceste texte legale. Intr-adevar, singurele texte ale Legii nr. 521/2002 la
care se refera Procesul-verbal nr. 0148041 din 11 martie 2003 al Garzii
Financiare Mures, prin care s-a aplicat autorului exceptiei amenda de 1 miliard
de lei, sunt art. 52 alin. (1) lit. u) care prevede contraventia savarsita -
"comercializarea de produse supuse autorizarii fara autorizatie sau fara
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, dupa caz", precum si art. 52
alin. (2) lit. f), text citat mai sus, care prevede sanctiunea pentru
contraventia savarsita (ultimul text fiind criticat pentru neconstitutionalitate,
cu motivarea ca nu respecta limitele prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
2/2001).
De altfel, Curtea observa ca exceptia privind dispozitiile alin. (4) al
art. 52 din Legea nr. 521/2001 este irelevanta si pentru ca in cauza nu s-a
aplicat contravenientului o amenda actualizata de Guvern in baza imputernicirii
legale cuprinse in text, ci chiar amenda prevazuta de textul art. 52 alin. (2)
lit. f) din Legea nr. 521/2002.
In ceea ce priveste lipsa concordantei, invocata in sustinerea exceptiei,
dintre Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 180/2002, pe de o parte, si Legea nr. 521/2002, pe de alta
parte, Curtea constata ca aceasta, chiar daca ar fi reala, nu poate forma
obiect al controlului de constitutionalitate, fiind de resortul exclusiv al
puterii legiuitoare.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. b), f) si j), precum si ale alin. (4) din
Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Larix Forest" - S.R.L. in Dosarul nr. 938/2003
al Judecatoriei Reghin.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta