DECIZIE Nr. 36 din 5 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin.
1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 6 martie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Arsenal" - S.A. - filiala a Companiei
Nationale "Romarm" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.612/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, concretizata in Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2000,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita
inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
4.611/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Arsenal" -
S.A. - filiala a Companiei Nationale "Romarm" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale mentionate, prin care s-au instituit asistenti judiciari cu competenta
de a judeca in prima instanta, impreuna cu un judecator, cauzele privind
conflictele si litigiile de munca, sunt contrare prevederilor art. 1 alin. (3),
art. 51, 123, 124 si 125 din Constitutie, din care rezulta ca numai
judecatorului i se atribuie competenta de a judeca si de a impune executarea
silita a hotararilor. Prin instituirea asistentilor judiciari, in calitate de
membri cu vot deliberativ in completul de judecata, se nesocoteste principiul
independentei judecatorilor, deoarece asistentii judiciari - unul reprezentand
sindicatele, celalalt reprezentand asociatiile patronale - au anumite interese
in judecarea cauzelor si nu pot fi, in consecinta, independenti si impartiali.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este nefondata, deoarece asistentii
judiciari sunt functionari publici, iar "conform dispozitiilor art. 123 -
125 din Constitutie, puterea judecatoreasca este exercitata numai de catre
judecatori numiti in aceasta functie de Presedintele Romaniei".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 , 1^2 si 1^3 din Legea
nr. 92/1992, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999, este neintemeiata. In acest sens se arata ca "din dispozitiile
art. 125 din Constitutie, rezulta ca legiuitorul este cel care stabileste modul
de organizare a instantelor judecatoresti, competenta si procedura de judecata.
Astfel, dispozitiile art. 17 alin. 1^2 si alin. 1^3 din Legea nr. 92/1992
reprezinta tocmai o aplicare a textului constitutional mentionat". Se mai
arata, de asemenea, ca prevederile legale criticate sunt in concordanta si cu
art. 51 din Constitutia Romaniei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit formularii autorului
exceptiei, il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare. Aceste dispozitii au fost introduse prin art. I pct. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonanta aprobata si
modificata prin Legea nr. 118/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, au urmatorul continut: "Cauzele
privind conflictele de munca si litigiile de munca se judeca in prima instanta,
cu celeritate, de catre un complet format dintr-un judecator si doi asistenti
judiciari, dintre care unul reprezinta asociatiile patronale, iar celalalt
reprezinta sindicatele. Hotararile in aceste cauze se iau cu majoritatea
membrilor completului.
Asistentii judiciari sunt numiti pe o perioada de 4 ani de catre ministrul
justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care
au studii juridice superioare si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46
alin. 1 lit. a), c), d), e) si alin. 2. Asistentii judiciari depun juramant in
conditiile art. 48, care se aplica in mod corespunzator.
Conditiile si procedura de propunere a candidatilor pentru a fi numiti
asistenti judiciari, de catre Consiliul Economic si Social, se stabilesc prin
hotarare a Guvernului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a sustinut ca dispozitii legale
mentionate contravin urmatoarelor prevederi din Constitutie:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 124 alin. (1): "Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei
sunt inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti
in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi
dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile legii.";
- Art. 125 alin. (1) si (3): "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
[...]
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
In raport cu sustinerile formulate in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate Curtea constata ca, desi se refera la art. 17 alin. 1^1 -
1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, autorul exceptiei critica numai dispozitia cuprinsa in
art. 17 alin. 1^1 din lege, conform caruia in cauzele privind conflictele de
munca si litigiile de munca, judecate in prima instanta, hotararile se iau cu
majoritatea membrilor completului de judecata. In consecinta, obiectul
controlului de constitutionalitate exercitat de Curte in cauza de fata il
constituie art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Examinand sustinerile autorului exceptiei, Curtea constata ca asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 din Legea
nr. 92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, s-a pronuntat prin
Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002. Cu acel prilej Curtea
Constitutionala a constatat ca prevederile art. 17 alin. 1^1 din Legea nr.
92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, sunt neconstitutionale,
contravenind dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 51, art. 123 - 125 din
Constitutia Romaniei. Avand in vedere ca la data sesizarii Curtii
Constitutionale Decizia nr. 322/2001 nu era publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, tinand seama si de dispozitiile art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora "Nu pot face obiectul exceptiei
prevederile legale a caror constitutionalitate a fost stabilita potrivit art.
145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale",
exceptia de neconstitutionalitate examinata in cauza de fata urmeaza sa fie
respinsa ca devenita inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Arsenal" - S.A. - filiala a Companiei
Nationale "Romarm" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.612/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu