DECIZIE Nr. 36 din 2 aprilie 1996
privind constitutionalitatea unei prevederi din Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 11 aprilie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 21 martie 1996, de catre
Guvernul Romaniei, pentru a se pronunta asupra constitutionalitatii
prevederilor articolului unic, punctul 6 din Legea pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 25/1995, in ce priveste introducerea art. 11 in cuprinsul
acestei ordonante.
Potrivit art. 11 al ordonantei, introdus prin legea susmentionata,
"Cuantumul alocat anual prin bugetul de stat pentru finantarea
activitatilor de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 13 si a altor
cheltuieli prevazute la art. 14 va fi de minimum 1% din produsul intern
brut".
Guvernul considera ca aceasta prevedere este neconstitutionala, pentru
urmatoarele motive:
1. In temeiul art. 110 din Constitutie, in cazul in care o initiativa
legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale
bugetului asigurarilor sociale de stat, solicitarea informarii Guvernului este
obligatorie. Prevederile art. 11 al ordonantei, introdus prin lege, intra sub
incidenta art. 110 din Constitutie, intrucat au fost adoptate fara sa se fi
cerut informatii de la Guvern.
Intrucat, la data adoptarii Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 25/1995, bugetul de stat pe anul 1996 nu era aprobat, sunt aplicabile
prevederile art. 137 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora, "Daca
legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale de stat nu au
fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, se
aplica in continuare bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat
ale anului precedent, pana la adoptarea noilor bugete".
Asa fiind, majorarea cuantumului alocat cercetarii-dezvoltarii prin Legea
pentru aprobarea bugetului de stat pe anul 1995 reprezinta o modificare a
acestuia, prevederile art 110 alin. (1) din Constitutie fiind, de aceea,
aplicabile.
2. Cel de-al doilea argument are in vedere faptul ca, potrivit art. 137
alin. (2) din Constitutie, competenta de a elabora proiectul bugetului de stat
apartine, in exclusivitate Guvernului, acest proiect trebuind sa reflecte
prioritatile ce rezulta din programul de guvernare, acceptat de Parlament la
investirea Guvernului.
Daca, prin legi avand un alt obiect de reglementare, Parlamentul stabileste
proportiile sumelor ce urmeaza sa se aloce prin buget pentru diverse capitole
de cheltuieli, proiectul de buget se elaboreaza, de fapt, nu de catre Guvern,
ci de catre Parlament, ceea ce afecteaza principiul separatiei puterilor si
reduce la o simpla operatie aritmetica dreptul constitutional al Guvernului de
a intocmi acest proiect de lege.
De aceea prerogativa Parlamentului de a modifica orice prevedere bugetara
se poate exercita numai cu ocazia dezbaterii si adoptarii proiectului de lege
alcatuit de Guvern.
In fine, se arata ca stabilirea, prin legi de reglementare a diferitelor
domenii de activitate, a unor bugete distincte ale acelor domenii anuleaza
insusi rolul Parlamentului in dezbaterea si aprobarea bugetelor anuale si face
astfel imposibila abordarea unor prioritati impuse de situatiile specifice
fiecarui an.
3. Art. 11, constituind o prevedere bugetara, ar ti trebuit sa fie dezbatut
si aprobat in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului, astfel cum
prevede art. 62 alin. (2) lit. b) din Constitutie. Textul constitutional nu a
fost insa respectat, ceea ce constituie un alt motiv de neconstitutionalitate,
de ordin procedural.
4. Art. 137 alin. (5) din Constitutie prevede ca nici o cheltuiala bugetara
nu poate fi aprobata fara stabilirea surselor de finantare. Or, desi prin
textul art. 11 al Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, introdus prin legea pentru
aprobarea acestei ordonante, se stabileste o cheltuiala bugetara, nu se
precizeaza sursa de finantare, ceea ce contrazice textul mentionat din legea
fundamentala.
5. Prevederile art. 11 implica unele consecinte grave, intrucat necesita
cheltuieli exorbitante de la bugetul de stat. Tot astfel se arata ca raportarea
unor prevederi bugetare la procente din produsul intern brut face ca dispozitia
legala respectiva sa fie inoperanta, intrucat se refera la un indicator
economic postcalculat, al carui cuantum se stabileste dupa incheierea
exercitiului bugetar, facand imposibila inscrierea unor sume certe in proiectul
de buget de stat pe anul urmator.
Se arata, in fine, ca nici legislatiile statelor Uniunii Europene si nici
cele ale celorlalte state dezvoltate din lume nu contin o astfel de prevedere
de alocare a unor parti din P.I.B., acesta fiind numai un indicator specific
unor calcule de fundamentare a bugetelor ori de apreciere a evolutiei
economiei.
In conformitate cu art. 19 din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, considera obiectia de
neconstitutionalitate intemeiata, deoarece prin legea care aproba Ordonanta
Guvernului nr. 25/1995 "a fost introdus un text care excede domeniul
respectiv si impune o reglementare de natura bugetara, prestabilind obligatia
Guvernului de a inscrie in proiectul bugetului de stat o anumita valoare
destinata acelui domeniu, precum si obligatia Parlamentului de a aproba bugetul
de stat in aceasta forma". Prin aceasta modalitate "este anulat
dreptul constitutional al Guvernului, prevazut de art. 137 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, de a elabora anual proiectul bugetului de stat" si
se anihileaza "rolul Parlamentului in dezbaterea si adoptarea bugetului de
stat". Produsul intern brut poate fi evaluat numai "post
factum". El poate fi prognozat, dar rezultatul este doar estimativ, ceea
ce are drept consecinta imposibilitatea de a se determina, pe aceasta baza, o
prevedere precisa in bugetul de stat, care se aproba la inceputul anului,
Guvernul putand fi pus in situatia "de a gestiona un buget deficitar, desi
liniile directoare ale politicii sale economice l-ar indritui sa-si propuna un
buget echilibrat". De asemenea, se arata ca textul de lege respectiv a
fost adoptat cu incalcarea dispozitiilor art. 62 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
intrucat "constituie in mod evident o dispozitie bugetara".
La dosar s-a primit si opinia Comisiei juridice, de numiri, disciplina,
imunitati si validari a Senatului, in sensul ca stabilirea "procentului de
minimum 1% din produsul intern brut - pe seama bugetului de stat - anual pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare" este neconstitutionala. In motivarea
acestei opinii se invoca prevederile constitutionale ale art. 137 alin. (5),
intrucat nu s-a stabilit sursa de finantare, neputandu-se sti astfel "daca
bugetul anual poate suporta sau nu o asemenea sarcina", prevederile art.
137 alin. (2), potrivit carora componentele bugetului de stat se stabilesc de
catre Guvern, si prevederile art. 62 lit. b), potrivit carora bugetul se aproba
in sedinta comuna a Camerelor Parlamentului. De asemenea, se arata ca, prin
prestabilirea unei alocatii bugetare, "dispare caracterul unitar" al
bugetului si se incalca ordinea constitutionala, potrivit careia "Guvernul
are gestiunea avutiei nationale", precum si prevederile art. 136 din
Constitutie.
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
Curtea considera ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. a) din
Constitutie, ale art. 12, 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa se
pronunte asupra constitutionalitatii art. 11, astfel cum a fost introdus prin
Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, fiind legal sesizata
de Guvern.
Fata de cele aratate,
CURTEA,
tinand seama de sesizarea Guvernului, de punctul de vedere al presedintelui
Senatului, de opinia Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si
validari a Senatului, de raportul judecatorului-raportor, precum si de
prevederile art. 11, introdus prin Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 25/1995, ce face obiectul sesizarii, raportate la dispozitiile
Constitutiei, retine urmatoarele:
Potrivit art. 101 alin. (1) din Constitutie, "Guvernul, potrivit
programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea
politicii interne si externe a tarii".
In virtutea acestei prerogative, potrivit art. 137 alin. (2) din
Constitutie, Guvernul are competenta exclusiva de a elabora proiectul bugetului
de stat si de a-l supune spre aprobare Parlamentului.
Prin art. 11, introdus prin Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 25/1995, in cuprinsul acestuia s-a prevazut ca nivelul alocat anual, prin
bugetul de stat, pentru finantarea activitatilor de cercetare-dezvoltare este
de minimum 1% din produsul intern brut.
In acest fel, o cheltuiala de natura bugetara - alocatia minima pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare - a fost prestabilita prin lege,
afectandu-se, in mod direct, competenta constitutionala a Guvernului de a
elabora bugetul de stat. In temeiul acestei competente, nici o autoritate
publica nu poate prestabili alocatii bugetare in proiectul de buget, intrucat
astfel s-ar substitui Guvernului in elaborarea acestui proiect. Este
incontestabil ca Parlamentul poate dezbate si modifica orice cheltuiala
bugetara, dar numai in cadrul dezbaterii legii de aprobare a bugetului de stat.
Altfel, ar insemna ca orice prevedere bugetara poate fi pusa in discutie cu
prilejul dezbaterii oricarei alte legi, ceea ce ar afecta unitatea si coerenta
bugetului, cu incalcarea procedurii de adoptare a acestuia, potrivit art. 62
alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Pe de alta parte, prestabilirea unei cheltuieli bugetare aduce atingere
dreptului de initiativa legislativa, consacrat de art. 73 alin. (1) din
Constitutie. Este de principiu ca printr-o lege nu se poate anticipa chiar
cuprinsul unui proiect de lege, pentru ca aceasta ar insemna ca Parlamentul, in
fond, sa se substituie autorului initiativei legislative, in cazul de fata
Guvernului, in exercitarea initiativei sale privind elaborarea si supunerea
spre aprobare a bugetului de stat.
Prevederile art. 11, ce fac obiectul sesizarii, sunt contrare si
dispozitiilor art. 137 alin. (2) si (3) din Constitutie.
Potrivit alin. (2) al art. 137, bugetul de stat se elaboreaza anual, iar
potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, daca bugetul de stat nu a fost adoptat
pana la finele anului, se aplica bugetul anului anterior, pana la adoptarea
noului buget.
Principiul anualitatii bugetului de stat este deci de natura
constitutionala.
Privind regimul juridic al bugetului de stat, acest principiu se aplica
atat actului denumit buget, cat si componentelor sale, care, subsumandu-se
intregului, adica bugetului in ansamblul lui, nu pot fi diferite de el.
Din prevederile art. 12 al Legii nr. 10/1991 privind finantele publice
rezulta ca bugetul de stat cuprinde totalitatea veniturilor si a cheltuielilor
statului. Deci alocatiile pentru efectuarea cheltuielilor, stabilindu-se numai
prin buget, rezulta ca, la randul lor, sunt supuse principiului anualitatii.
In consecinta, este neconstitutionala stabilirea unei alocatii bugetare,
chiar la nivelul sau minim, cu caracter permanent, astfel cum a fost instituita
de art. 11, introdus prin Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
25/1995, alocatia pentru cercetarea stiintifica. Legea de aprobare a bugetului
de stat fiind exclusiv temporara, instituirea prin lege a unei alocatii nu
poate fi altfel decat tot temporara, astfel cum rezulta din principiul
anualitatii, fiind neconstitutionala, deci instituirea ei printr-o norma cu
caracter permanent, astfel cum este dispozitia legala ce face obiectul
sesizarii.
Prin art. 11, introdus de Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
25/1995, s-a stabilit o cheltuiala bugetara - alocatie pentru cercetare de 1%
din produsul national brut - fara precizarea sursei de finantare.
Potrivit art. 137 alin. (5) din Constitutie, nici o cheltuiala bugetara nu
poate fi insa aprobata fara stabilirea sursei de finantare.
Produsul national brut, conform insusi art. 11, nu reprezinta sursa de
finantare, ci variabila in functie de care se calculeaza alocatia bugetara de
1% . De altfel, sursa de finantare nu poate fi constituita decat din veniturile
financiare ale statului, care, potrivit art. 13 din Legea nr. 10/1991, sunt
alcatuite din "orice suma care se cuvine statului". De aceea, prin
raportare la produsul intern brut, sursele de finantare ale alocatiilor
bugetare, in general, se constituie din sumele pe care statul le preleva, sub
forma de impozite, taxe etc. din acest produs intern. In conceptia art. 11 se
rupe alocatia de sursa de finantare, prin acest articol instituindu-se numai
alocatia bugetara, iar sursa de finantare urmand a fi stabilita ulterior, la
elaborarea proiectului de buget. Astfel, cerinta constitutionala a art. 137
alin. (5) este incalcata, deoarece ea impune stabilirea concomitenta atat a
alocatiei bugetare, ce are semnificatia unei cheltuieli, cat si a sursei de finantare,
ce are semnificatia venitului necesar pentru suportarea ei, spre a evita
consecintele profund negative, pe plan economic si social, a stabilirii unei
cheltuieli bugetare fara acoperire.
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 110 din Constitutie,
invocate in sesizare, se retine ca in sedinta Camerelor reunite, ministrul de
stat, ministrul finantelor, a exprimat "pozitia Guvernului foarte
ferma" in sensul neadmiterii amendamentului, ceea ce nu echivaleaza insa
cu respectarea cerintei constitutionale a art. 110.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 62 alin.
(2) lit. b), ale art. 101 alin. (1), ale art. 110, ale art. 137 si ale art. 144
lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin. (2) si ale art. 20
din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 11, introduse in Ordonanta Guvernului nr. 25
din 11 august 1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii
de cercetare-dezvoltare, prin articolul unic punctul 6 din legea pentru
aprobarea acestei ordonante, sunt neconstitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, in scopul deschiderii procedurii prevazute la
art. 145 alin. (1) din Constitutie.
Deliberarea a avut loc la data de 2 aprilie 1996 si la ea au participat.
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Victor Dan
Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Maria Bratu