DECIZIE Nr.
357 din 2 mai 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 179 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 2 iunie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu
- judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 173 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Bursa Moldovei" - S.A. din Iaşi în Dosarul nr.
9.494/2005 al Tribunalului Iaşi
- Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că se
impune păstrarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 ianuarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 9.494/2005, Tribunalul
Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 173
alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Bursa Moldovei" - S.A. din laşi într-o acţiune în contencios
administrativ având ca obiect anularea în parte a unui proces-verbal de
control.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
prevederile art. 173 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 aduc
atingere dispoziţiilor art. 21 alin. (1) din Constituţie. In acest sens arată
că „prin textul de lege criticat se interzice accesul la justiţie pentru
rezolvarea unei contestaţii împotriva unui act administrativ-fiscal, asimilat
deciziilor de impunere, [...] prin stabilirea unei proceduri conform căreia
competenţa exclusivă de soluţionare a contestaţiei revine unui organ
administrativ".
Tribunalul Iaşi -
Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată
că „Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 863
din 26 septembrie 2005", iar „art. 173 alin. (1) lit. a) a devenit art.
179 alin. (1) lit. a)", apreciind totodată că dispoziţiile legale
criticate sunt constituţionale, în sensul în care a statuat Curtea în
jurisprudenţa sa.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat de autorul excepţiei şi reţinut de instanţa de judecată în
încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 173 alin. (1) lit. a)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
In realitate însă, la data sesizării Curţii
Constituţionale, Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală fusese modificată şi republicată de două ori, ultima republicare fiind
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, iar textul de lege criticat,
modificat şi renumerotat, a devenit art. 179 alin. (1) lit. a) din ordonanţă.
Intrucât soluţia legislativă de principiu din redactarea iniţială s-a menţinut,
prin prezenta decizie Curtea se va pronunţa asupra constituţionalităţii acestui
din urmă text de lege.
Art. 179 alin. (1) lit. a) prevede: „(1) Contestaţiile formulate împotriva deciziilor de impunere, a
actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, precum şi a
titlurilor de creanţă privind datoria vamală se soluţionează după cum urmează:
a) contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, precum şi accesorii ale acestora, al căror cuantum
este sub 500.000 lei (RON), se soluţionează de către organele competente
constituite la nivelul direcţiilor generale unde contestatorii au domiciliul
fiscal sau, după caz, de către organul fiscal stabilit la art. 33 alin.
(3);".
Aceste dispoziţii sunt considerate de autorul excepţiei
ca fiind neconstituţionale în raport cu prevederile art. 21 alin. (1) privind
accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Prevederile legale criticate au mai format obiectul
controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 21
alin. (4) din Legea fundamentală.
Astfel, prin Decizia nr. 478 din 9 noiembrie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005, Curtea a stabilit, cu valoare de
principiu, că „actele de soluţionare a contestaţiilor sau reclamaţiilor emise
de către aceste organe [organele fiscale sau vamale] sunt acte administrative
supuse cenzurii instanţei de judecată". Totodată, prin aceeaşi decizie Curtea
a mai constatat că „potrivit dispoziţiilor art. 169 alin. (1) [devenit art. 175
alin. (1) teza a doua] din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală [...] «Contestaţia este o cale administrativă de atac şi nu
înlătură dreptul la acţiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale
printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, în condiţiile
legii»".
Aşa fiind, Curtea nu poate reţine critica privind
încălcarea dispoziţiilor art. 21 alin. (1) din Constituţie, referitor la
accesul liber la justiţie.
Intrucât nu au intervenit
elemente noi care să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, soluţia şi considerentele cuprinse în decizia menţionată îşi
menţin valabilitatea si în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 179 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Bursa Moldovei" - S.A. din Iaşi în Dosarul nr. 9.494/2005 al Tribunalului
Iaşi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 mai 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu