DECIZIE Nr.
355 din 25 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învatamant, ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 27 aprilie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, ale art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 şi art. 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Olt în
dosarele nr. 2.020/104/2009, nr. 2.224/104/2009, nr. 2.038/104/2009, nr.
2.132/104/2009, nr. 2.046/104/2009, nr. 2.039/104/2009, nr. 2.047/104/2009, nr.
2.051/104/2009, nr. 2.077/104/2009, nr. 2.133/104/2009, nr. 2.064/104/2009, nr.
2.134/104/2009, nr. 2.085/104/2009 şi nr. 2.135/104/2009 ale Tribunalului
Olt - Secţia civilă, cauze care fac obiectul dosarelor nr.
6.206D/2009 - nr. 6.219D/2009 ale Curţii Constituţionale.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul parţial identic
al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr.
6.206D/2009 - nr. 6.219D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 6.207D/2009 - nr. 6.219D/2009 la Dosarul
nr. 6.206D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, reţine următoarele:
Prin încheierile din 18 iunie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 2.020/104/2009, nr. 2.224/104/2009, nr. 2.038/104/2009, nr.
2.132/104/2009, nr. 2.046/104/2009, nr. 2.039/104/2009, nr. 2.047/104/2009, nr.
2.051/104/2009, nr. 2.077/104/2009, nr. 2.133/104/2009, nr. 2.064/104/2009, nr.
2.134/104/2009, nr. 2.085/104/2009 şi nr. 2.135/104/2009, Tribunalul
Olt - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învăţământ, ale art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 şi art. 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicată de Sindicatul
Invăţământului Preuniversitar Olt, în numele membrilor de
sindicat, cu prilejul soluţionării unor cauze având ca obiect drepturi
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5),
art. 20 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi (5), art. 61 alin. (1), art. 102
alin. (1), art. 111 alin. (1), art. 115 alin. (4) şi (6) şi art. 141.
In acest sens, arată că actele normative supuse controlului de
constituţionalitate au fost adoptate împotriva voinţei Parlamentului,
care este unica autoritate legiuitoare a ţării. Astfel, din ansamblul
acestor dispoziţii de lege rezultă stăruinţa Guvernului de
a refuza aplicarea unei legi adoptate de Parlament, ceea ce reprezintă o
încălcare a rolului şi funcţiilor Guvernului şi o imixtiune
a executivului în activitatea legislativului, având semnificaţia
nerespectării principiului separaţiei puterilor în stat.
Tribunalul Olt - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
întrucât Curtea a constatat prin decizii anterioare neconstituţionalitatea
dispoziţiilor de lege criticate. Astfel, potrivit art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, aceste dispoziţii legale nu mai pot face obiectul unei
excepţii de neconstituţionalitate, operând o cauză de
inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) al art. 29 din aceeaşi lege.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie următoarele dispoziţii legale:
- art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008;
- art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009;
- art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în
domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009;
- art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30
aprilie 2009.
Autorul excepţiei consideră că aceste
texte de lege sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 1 alin.
(4) şi (5), art. 20 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi (5), art. 61
alin. (1), art. 102 alin. (1), art. 111 alin. (1), art. 115 alin. (4) şi
(6) şi ale art. 141.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că, prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie
2009, şi Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, a admis excepţia
de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 şi ale
art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009.
Aşa fiind, Curtea constată că, în acord
cu dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
excepţia de neconstituţionalitate a textelor de lege mai sus amintite
este inadmisibilă.
Cât priveşte dispoziţiile art. 2 şi art.
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, Curtea
constată că acestea completau, respectiv modificau dispoziţii
ale Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce
se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu
modificările şi completările ulterioare.
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 a fost însă
abrogată prin dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 16 din partea III
cap. VI din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a
personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Actul normativ
abrogator se referă, printre altele, şi la salarizarea personalului
didactic, dar, având în vedere că susţinerile autorului excepţiei
privesc modificarea prin intermediul unor ordonanţe de urgenţă a
unor domenii ce au fost iniţial prevăzute prin lege, Curtea
apreciază că obiectul criticii nu se mai conservă.
Pentru aceste motive, având în vedere aceleaşi
dispoziţii ale art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
invocate şi mai sus, precum şi data la care Curtea
Constituţională a fost sesizată cu excepţia de
neconstituţionalitate, excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 41/2009 a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învăţământ, ale art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul
salarizării personalului din sectorul bugetar, ale art. 2 şi art. 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Olt în
dosarele nr. 2.020/104/2009, nr. 2.224/104/2009, nr. 2.038/104/2009, nr.
2.132/104/2009, nr. 2.046/104/2009, nr. 2.039/104/2009, nr. 2.047/104/2009, nr.
2.051/104/2009, nr. 2.077/104/2009, nr. 2.133/104/2009, nr. 2.064/104/2009, nr.
2.134/104/2009, nr. 2.085/104/2009 şi nr. 2.135/104/2009 ale Tribunalului
Olt - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 25 martie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman