DECIZIE Nr. 352 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin.
(1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 769 din 24 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, exceptie ridicata de Elisabeta Tekeres in Dosarul nr.
1.057/Asig./2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia munca si asigurari sociale.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca prevederile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
egalitatii in drepturi sau prevederilor art. 53 din Constitutie care se refera
la conditiile in care pot fi aduse restrangeri exercitiului unor drepturi sau
libertati. Astfel, obligatia impusa cadrelor didactice de a se pensiona numai
la data incheierii anului scolar sau universitar este justificata de
necesitatea protejarii unui interes social general care priveste procesul de
invatamant si evitarea perturbarii bunului mers al acestuia. De altfel, observa
ca art. 127 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 da posibilitatea ca, pentru motive
temeinice, pensionarea personalului didactic sa se faca si in timpul anului
scolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului scolar, respectiv a
senatului universitar. Avand in vedere aceste aspecte, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.057/Asig./2005,
Curtea de Apel Brasov - Sectia munca si asigurari sociale a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127
alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
exceptie ridicata de Elisabeta Tekeres cu ocazia solutionarii recursului
impotriva Sentintei civile nr. 88 din 1 februarie 2005, pronuntata in Dosarul
nr. 2.242/2004 al Tribunalului Covasna.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 contravin
principiului constitutional al egalitatii in drepturi si prevederilor art. 53
din Constitutie, cat si prevederilor art. 7 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului. Astfel, obligatia cadrelor didactice de a se pensiona numai
la data incheierii anului scolar sau universitar reprezinta, in opinia sa, o
discriminare a cadrelor didactice fata de alte categorii de cetateni cu drept
la pensie, care beneficiaza de dispozitiile art. 83 alin. (1) din Legea nr.
19/2000. De asemenea, apreciaza ca dispozitia legala criticata aduce o
restrangere a exercitiului dreptului la pensie, fara a exista o justificare
rationala, echitabila si acceptabila.
Curtea de Apel Brasov - Sectia munca si asigurari sociale considera ca
exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile art.
83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 se aplica in mod egal tuturor cetatenilor
care au dobandit dreptul legal de a beneficia de pensie, fara nici un fel de
distinctie sau discriminare. Textul de lege criticat nu inlatura
aplicabilitatea termenului de 30 de zile pentru depunerea dosarului, ci doar
marcheaza data nasterii dreptului de a intra in pensie pentru cadrele
didactice. De altfel, arata ca a proceda altfel, in sensul acordarii dreptului
de pensie celor care indeplinesc conditiile de pensionare in timpul anului
scolar, ar duce la perturbarea activitatii scolare, fapt ce ar atrage
consecinte negative asupra actului educational.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Astfel, arata
ca legiuitorul a ales sa reglementeze diferit situatia cadrelor didactice care
indeplinesc conditiile pensionarii pentru limita de varsta in timpul anului
scolar, in raport cu celelalte categorii de persoane, in consideratia unor
criterii obiective, amintite de Curtea de Apel Brasov - Sectia munca si
asigurari sociale in incheierea de sesizare. Un astfel de tratament juridic
diferentiat nu este considerat de Guvern a fi contrar principiului
constitutional al egalitatii in drepturi, sens in care aminteste jurisprudenta
Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca "egalitatea nu inseamna
uniformitate", astfel ca "pot fi instituite tratamente juridice distincte
pentru anumite categorii de persoane sau grupuri, daca exista o justificare
obiectiva si rezonabila". Pentru aceleasi argumente arata ca art. 127
alin. (1) din Legea nr. 128/1997 este in acord cu dispozitiile art. 53 din
Constitutie si ale art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Astfel, arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat, prin natura
profesiei, cadrele didactice se afla intr-o situatie diferita fata de
persoanele angajate in alte sectoare de activitate, ceea ce justifica aplicarea
unui tratament juridic diferit. In acest sens aminteste si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, prin Decizia nr. 444/2004. Cat priveste critica de
neconstitutionalitate raportata la prevederile art. 53 din Legea fundamentala,
arata ca dispozitiile legale criticate, prin continutul reglementarii lor, nu
pun in discutie restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau libertati
fundamentale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie
1997, dispozitii potrivit carora "Personalul didactic poate fi pensionat
numai la data incheierii anului scolar sau universitar".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca dispozitiile art. 16 alin. (1) si ale art. 53 din Constitutie, care au
urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
De asemenea, autorul exceptiei invoca si contrarietatea dintre art. 127
alin. (1) din Legea nr. 128/1997 si prevederile art. 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, potrivit carora "Toti oamenii sunt egali
in fata legii si au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti
oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar
incalca prezenta Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de
discriminare".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 83
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale prevede regula generala potrivit careia:
"Drepturile de pensie pentru limita de varsta se acorda si se platesc de
la data indeplinirii conditiilor de pensionare, daca cererea a fost depusa in
termen de 30 de zile de la aceasta data."
Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 prevede, cu caracter de exceptie,
ca "Personalul didactic poate fi pensionat numai la data incheierii anului
scolar sau universitar".
Acest tratament juridic diferentiat este instituit de legiuitor in
considerarea situatiei diferite in care se afla personalul didactic fata de
alte categorii de persoane indreptatite la pensia pentru limita de varsta. Este
evident ca incetarea activitatii unui cadru didactic in timpul anului scolar
sau universitar ar provoca, contrar interesului general, perturbari in buna
desfasurare a procesului instructiv-educativ.
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca
instituirea unui tratament juridic diferentiat pentru persoanele care se afla,
in mod obiectiv, in situatii diferite nu reprezinta un privilegiu sau o
discriminare contrara principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice.
Avand in vedere aceleasi ratiuni ale textului de lege criticat, ce tin de
necesitatea ocrotirii unui interes general, Curtea constata ca art. 127 alin.
(1) din Legea nr. 128/1997 este in deplin acord atat cu limitele
constitutionale impuse legiuitorului cu privire la posibilitatea restrangerii
exercitiului unor drepturi sau libertati, cat si cu jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului in care s-a statuat ca o astfel de restrangere
trebuie sa urmareasca un scop legitim si sa existe un raport rezonabil de
proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul urmarit, fara ca prin
aceasta sa se aduca atingere insasi substantei dreptului.
De altfel, Curtea observa ca exceptia prevazuta de textul de lege criticat
nu are caracter absolut, alin. (2) al aceluiasi art. 127 prevazand ca:
"Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic se poate face
si in timpul anului scolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului
scolar, respectiv a senatului universitar".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin.
(1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie
ridicata de Elisabeta Tekeres in Dosarul nr. 1.057/Asig./2005 al Curtii de Apel
Brasov - Sectia munca si asigurari sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea