DECIZIE Nr. 35 din 5 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 8 martie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi
in Dosarul nr. 3.606/2000 al Curtii de Apel Iasi.
La apelul nominal se prezinta, pentru Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Bancare, avocat Elena Petre Balanescu, lipsind autorul exceptiei,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare pune
concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca nefondata, conform jurisprudentei in materie a Curtii,
considerand ca, desi Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 a fost abrogata prin
Legea nr. 409/2001 care a aprobat cu modificari si completari Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998, prevederile criticate au fost preluate in
noua reglementare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2000, Curtea de Apel Iasi a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica interna si in special a
dispozitiilor art. 40 din ordonanta, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 3.606/2000 al acelei
instante, avand ca obiect solutionarea actiunii pentru anularea licitatiei
publice organizate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare in
vederea vanzarii activelor autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca
actul normativ criticat este contrar urmatoarelor principii constitutionale:
principiul statului de drept, prevazut la art. 1 alin. (3), principiul
dreptatii si proportionalitatii, prevazut la art. 1 alin. (3) si la art. 49
alin. (2), principiul accesului la justitie, prevazut la art. 21, principiul
garantarii proprietatii, prevazut la art. 41 si 135, precum si principiile
economiei de piata, prevazute la art. 134.
Conform sustinerilor autorului exceptiei, in baza ordonantei criticate
pentru neconstitutionalitate, societatile comerciale care au datorii la banci
sunt executate silit, desi multe dintre aceste societati au la randul lor de
incasat sume de bani foarte mari de la alti agenti economici. In practica
ordonanta pune societatile debitoare la discretia Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Bancare, intrucat pentru contestarea in justitie a
masurilor dispuse de aceasta autoritate societatile comerciale debitoare,
conform dispozitiilor art. 40 din ordonanta, trebuie sa depuna o cautiune egala
cu jumatate din valoarea activului bancar supus valorificarii, ceea ce este
imposibil pentru aceste societati care nu sunt in masura sa achite creditele
bancare.
Curtea de Apel Iasi, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. Potrivit acestei opinii,
"conditionarea exercitarii contestatiei la executare numai cu depunerea
unei cautiuni egala cu jumatate din valoarea activului bancar supus
valorificarii este neconstitutionala". Se mai arata, de asemenea, de catre
instanta ca "dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 si in special
ale art. 40 incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie,
cat si [...] egalitatea partilor in fata legii, debitoarea fiind in
imposibilitate de a-si valorifica drepturile pe calea contestatiei la
executare, cu atat mai mult cu cat debitul poate fi cu mult inferior jumatatii
din valoarea activului bancar supus valorificarii".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Argumentand acest punct de vedere, Guvernul arata ca
prevederile ordonantei criticate "au in vedere stingerea prin plata a
datoriei publice interne din preluarea la aceasta datorie a creantelor bancare
neperformante cesionate Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare,
prin masurile prevazute de lege [...] in conditiile prevazute de respectivul
act normativ, care instituie o procedura speciala ce constituie o optiune a
legiuitorului, si nu o problema de constitutionalitate". Referitor la
dispozitiile art. 40 din ordonanta, in punctul de vedere al Guvernului se arata
ca "obligatia de a depune o cautiune, in cazul contestarii la executare,
nu poate fi considerata o incalcare a accesului liber la justitie, legiuitorul
fiind singurul competent sa introduca o astfel de prevedere, in cauza fiind
necesara protectia datoriei publice interne la care se preiau active
neperformante". In sustinerea netemeiniciei exceptiei, in punctul de
vedere al Guvernului se face referire si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care s-a pronuntat, prin mai multe decizii, in sensul
respingerii altor exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 55 din 24 august 1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale actul normativ criticat a fost
modificat si completat prin ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 25/2000
si nr. 166/2000, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141
din 3 aprilie 2000 si, respectiv, nr. 523 din 24 octombrie 2000.
Prin ordonanta criticata pentru neconstitutionalitate a fost reglementata o
procedura speciala pentru realizarea creantelor bancare neperformante preluate
de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare si pentru solutionarea
litigiilor si cererilor de orice natura in legatura cu aceste creante, precum
si pentru executarea silita a acestora. Procedura, derogatorie de la dreptul
comun prevazut in special in Codul de procedura civila, viza, in esenta:
titlurile executorii, comunicarea si punerea in executare a acestora, blocarea
conturilor; sechestrarea actiunilor si instituirea administrarii speciale a
societatilor comerciale debitoare, regulile speciale privind solutionarea de
catre instantele judecatoresti a litigiilor in legatura cu creantele
neperformante preluate la datoria publica in care era parte Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare, organele de executare si competenta lor;
comunicarea titlului executoriu si sechestrul, precum si vanzarea bunurilor
urmarite silit.
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe sustinerea potrivit careia
prevederile din Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 contravin principiului
statului de drept, prevazut la art. 1 alin. (3) din Constitutie, principiului
liberului acces la justitie, prevazut la art. 21 din Constitutie, principiului
proportionalitatii restrangerii exercitiului unor drepturi, reglementat la art.
1 alin. (3) si la art. 49 alin. (2) din Constitutie, principiului garantarii
proprietatii, prevazut la art. 41 si 135 din Constitutie, precum si
principiilor economiei de piata la care se refera art. 134 din Legea fundamentala.
De asemenea, autorul exceptiei considera ca, "in practica, ordonanta
criticata pune societatile debitoare la discretia Agentiei de Valorificare a
Activelor Bancare, intrucat, pentru contestarea in justitie a masurilor dispuse
de aceasta agentie, societatile comerciale debitoare, conform dispozitiilor
art. 40 din acest act normativ, trebuie sa depuna o cautiune egala cu jumatate
din valoarea activului bancar supus valorificarii, ceea ce este imposibil
pentru aceste societati care nu sunt in masura sa achite creditele
bancare."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, prin Legea
nr. 409 din 17 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 398 din 19 iulie 2001, a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, cu
modificari si completari incepand cu insusi titlul ordonantei, care a devenit
astfel "Ordonanta de urgenta privind valorificarea unor active
bancare". Prin Legea nr. 409/2001, intrata in vigoare anterior sesizarii
Curtii Constitutionale, potrivit art. I pct. 29 a fost introdus art. 35 care
prevede ca "La data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgenta urmatoarele acte normative se abroga:
- Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000,
precum si orice alte dispozitii contrare."
Ulterior, prin Legea nr. 519 din 9 octombrie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 17 octombrie 2001, a fost respinsa
Ordonanta Guvernului nr. 55 din 24 august 1999 (abrogata anterior prin Legea
nr. 409/2001), iar prin Legea nr. 514 din 9 octombrie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001, a fost
respinsa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25 din 30 martie 2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea
silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna,
care de asemenea fusese abrogata prin Legea nr. 409/2001. De asemenea, prin
Legea nr. 643 din 16 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 768 din 3 decembrie 2001, a fost respinsa si Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica externa, care si ea fusese
abrogata prin aceeasi Lege nr. 409/2001.
In aceste conditii dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 nu pot
constitui obiectul controlului de neconstitutionalitate, avand in vedere ca,
potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala are competenta de a decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante in vigoare. In consecinta, in temeiul dispozitiilor alin. (6) al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 urmeaza sa fie respinsa ca fiind
inadmisibila.
Din analiza noului continut al reglementarilor cuprinse in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, ca
urmare a aprobarii sale cu modificari si completari prin Legea nr. 409/2001,
Curtea constata ca acesta difera in mod substantial de prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999, abrogata, astfel ca nu se poate considera ca aceste
prevederi au fost preluate in noua reglementare.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi
in Dosarul nr. 3.606/2002 al Curtii de Apel Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta