Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 35 din  5 februarie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 167 din  8 martie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 3.606/2000 al Curtii de Apel Iasi.
    La apelul nominal se prezinta, pentru Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, avocat Elena Petre Balanescu, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare pune concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata, conform jurisprudentei in materie a Curtii, considerand ca, desi Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 a fost abrogata prin Legea nr. 409/2001 care a aprobat cu modificari si completari Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, prevederile criticate au fost preluate in noua reglementare.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 septembrie 2000, Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna si in special a dispozitiilor art. 40 din ordonanta, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 3.606/2000 al acelei instante, avand ca obiect solutionarea actiunii pentru anularea licitatiei publice organizate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare in vederea vanzarii activelor autorului exceptiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca actul normativ criticat este contrar urmatoarelor principii constitutionale: principiul statului de drept, prevazut la art. 1 alin. (3), principiul dreptatii si proportionalitatii, prevazut la art. 1 alin. (3) si la art. 49 alin. (2), principiul accesului la justitie, prevazut la art. 21, principiul garantarii proprietatii, prevazut la art. 41 si 135, precum si principiile economiei de piata, prevazute la art. 134.
    Conform sustinerilor autorului exceptiei, in baza ordonantei criticate pentru neconstitutionalitate, societatile comerciale care au datorii la banci sunt executate silit, desi multe dintre aceste societati au la randul lor de incasat sume de bani foarte mari de la alti agenti economici. In practica ordonanta pune societatile debitoare la discretia Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare, intrucat pentru contestarea in justitie a masurilor dispuse de aceasta autoritate societatile comerciale debitoare, conform dispozitiilor art. 40 din ordonanta, trebuie sa depuna o cautiune egala cu jumatate din valoarea activului bancar supus valorificarii, ceea ce este imposibil pentru aceste societati care nu sunt in masura sa achite creditele bancare.
    Curtea de Apel Iasi, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. Potrivit acestei opinii, "conditionarea exercitarii contestatiei la executare numai cu depunerea unei cautiuni egala cu jumatate din valoarea activului bancar supus valorificarii este neconstitutionala". Se mai arata, de asemenea, de catre instanta ca "dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 si in special ale art. 40 incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie, cat si [...] egalitatea partilor in fata legii, debitoarea fiind in imposibilitate de a-si valorifica drepturile pe calea contestatiei la executare, cu atat mai mult cu cat debitul poate fi cu mult inferior jumatatii din valoarea activului bancar supus valorificarii".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Argumentand acest punct de vedere, Guvernul arata ca prevederile ordonantei criticate "au in vedere stingerea prin plata a datoriei publice interne din preluarea la aceasta datorie a creantelor bancare neperformante cesionate Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare, prin masurile prevazute de lege [...] in conditiile prevazute de respectivul act normativ, care instituie o procedura speciala ce constituie o optiune a legiuitorului, si nu o problema de constitutionalitate". Referitor la dispozitiile art. 40 din ordonanta, in punctul de vedere al Guvernului se arata ca "obligatia de a depune o cautiune, in cazul contestarii la executare, nu poate fi considerata o incalcare a accesului liber la justitie, legiuitorul fiind singurul competent sa introduca o astfel de prevedere, in cauza fiind necesara protectia datoriei publice interne la care se preiau active neperformante". In sustinerea netemeiniciei exceptiei, in punctul de vedere al Guvernului se face referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale, care s-a pronuntat, prin mai multe decizii, in sensul respingerii altor exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55 din 24 august 1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale actul normativ criticat a fost modificat si completat prin ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 25/2000 si nr. 166/2000, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000 si, respectiv, nr. 523 din 24 octombrie 2000.
    Prin ordonanta criticata pentru neconstitutionalitate a fost reglementata o procedura speciala pentru realizarea creantelor bancare neperformante preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare si pentru solutionarea litigiilor si cererilor de orice natura in legatura cu aceste creante, precum si pentru executarea silita a acestora. Procedura, derogatorie de la dreptul comun prevazut in special in Codul de procedura civila, viza, in esenta: titlurile executorii, comunicarea si punerea in executare a acestora, blocarea conturilor; sechestrarea actiunilor si instituirea administrarii speciale a societatilor comerciale debitoare, regulile speciale privind solutionarea de catre instantele judecatoresti a litigiilor in legatura cu creantele neperformante preluate la datoria publica in care era parte Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, organele de executare si competenta lor; comunicarea titlului executoriu si sechestrul, precum si vanzarea bunurilor urmarite silit.
    Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe sustinerea potrivit careia prevederile din Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 contravin principiului statului de drept, prevazut la art. 1 alin. (3) din Constitutie, principiului liberului acces la justitie, prevazut la art. 21 din Constitutie, principiului proportionalitatii restrangerii exercitiului unor drepturi, reglementat la art. 1 alin. (3) si la art. 49 alin. (2) din Constitutie, principiului garantarii proprietatii, prevazut la art. 41 si 135 din Constitutie, precum si principiilor economiei de piata la care se refera art. 134 din Legea fundamentala. De asemenea, autorul exceptiei considera ca, "in practica, ordonanta criticata pune societatile debitoare la discretia Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, intrucat, pentru contestarea in justitie a masurilor dispuse de aceasta agentie, societatile comerciale debitoare, conform dispozitiilor art. 40 din acest act normativ, trebuie sa depuna o cautiune egala cu jumatate din valoarea activului bancar supus valorificarii, ceea ce este imposibil pentru aceste societati care nu sunt in masura sa achite creditele bancare."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, prin Legea nr. 409 din 17 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001, a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, cu modificari si completari incepand cu insusi titlul ordonantei, care a devenit astfel "Ordonanta de urgenta privind valorificarea unor active bancare". Prin Legea nr. 409/2001, intrata in vigoare anterior sesizarii Curtii Constitutionale, potrivit art. I pct. 29 a fost introdus art. 35 care prevede ca "La data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta urmatoarele acte normative se abroga:
    - Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, aprobata si modificata prin Legea nr. 151/2000;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000, precum si orice alte dispozitii contrare."
    Ulterior, prin Legea nr. 519 din 9 octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 17 octombrie 2001, a fost respinsa Ordonanta Guvernului nr. 55 din 24 august 1999 (abrogata anterior prin Legea nr. 409/2001), iar prin Legea nr. 514 din 9 octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001, a fost respinsa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25 din 30 martie 2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, care de asemenea fusese abrogata prin Legea nr. 409/2001. De asemenea, prin Legea nr. 643 din 16 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 768 din 3 decembrie 2001, a fost respinsa si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica externa, care si ea fusese abrogata prin aceeasi Lege nr. 409/2001.
    In aceste conditii dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 nu pot constitui obiectul controlului de neconstitutionalitate, avand in vedere ca, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala are competenta de a decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante in vigoare. In consecinta, in temeiul dispozitiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
    Din analiza noului continut al reglementarilor cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, ca urmare a aprobarii sale cu modificari si completari prin Legea nr. 409/2001, Curtea constata ca acesta difera in mod substantial de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999, abrogata, astfel ca nu se poate considera ca aceste prevederi au fost preluate in noua reglementare.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldova Tricotaje" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 3.606/2002 al Curtii de Apel Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 februarie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 35/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 35 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 35/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu