DECIZIE Nr. 349 din 18 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 780 din 6 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Streche Culai in Dosarul nr.
2.480/2003 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, deoarece folosirea notiunii de "contravenient" nu
aduce atingere dispozitiilor invocate de autor in sustinerea criticii de
neconstitutionalitate, avand in vedere ca in dreptul romanesc contraventiile au
fost scoase de sub incidenta legii penale. De altfel, Curtea s-a mai pronuntat
prin Decizia nr. 183/2003 asupra constitutionalitatii mai multor prevederi din
actul normativ atacat, iar in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi care
sa determine schimbarea jurisprudentei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.480/2003,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Streche Culai in dosarul de mai sus ce avea ca
obiect plangerea formulata impotriva unui proces-verbal de constatare a unei
contraventii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 sunt neconstitutionale, deoarece
utilizarea in mod constant a notiunii de "contravenient", anterior
intocmirii procesului-verbal de constatare a savarsirii contraventiei, la
intocmirea procesului-verbal de aplicare a sanctiunii, la aplicarea sanctiunii
si pana la solutionarea definitiva a plangerii de catre instanta de judecata
competenta, are in vedere persoana vinovata de savarsirea unei contraventii
inainte ca hotararea judecatoreasca sa devina irevocabila si executorie. Prin
aceasta se incalca dispozitiile art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare
la prezumtia de nevinovatie in materie penala, dar care, in opinia autorului,
se aplica si in materie contraventionala, precum si prevederile art. 6
paragraful 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Totodata, dispozitiile criticate contravin si prevederilor art. 1
alin. (3) din Constitutie, intrucat principiul statului de drept presupune
existenta unor instante independente si impartiale, constituite in scopul
solutionarii cauzelor pe cale de judecata, cu respectarea garantiilor
procesuale privind dreptul la aparare si realizarea unui proces echitabil. Or,
acest lucru nu se realizeaza in cazul de fata, deoarece dreptul de constatare
si aplicare a sanctiunilor contraventionale apartine, potrivit dispozitiilor
criticate, unor functionari administrativi. Dispozitiile criticate
"instituie prezumtia legala absoluta privind legalitatea procesului-verbal
de constatare si sanctionare a contraventiei, stabilind in sarcina
contravenientului rasturnarea acestei prezumtii pentru a-si dovedi nevinovatia,
si nicidecum in sarcina celui care a stabilit vinovatia".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti opineaza in sensul ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate este neintemeiata, intrucat
utilizarea notiunii de "contravenient" nu incalca prezumtia de
nevinovatie, care este incidenta in materie penala, atata timp cat exista
posibilitatea persoanei sanctionate sa formuleze plangere impotriva
procesului-verbal de contraventie la instanta judecatoreasca. Totodata, cap. IV
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 - "Cai de atac" - este destinat
garantarii dreptului la aparare si la un proces echitabil, prin posibilitatea
instantei de judecata de a verifica legalitatea si temeinicia procesului-verbal
respectiv.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat dispozitiile criticate respecta intocmai prevederile art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 31 - 36 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, contravenientul are la dispozitie calea de atac necesara pentru a
contesta sanctiunea aplicata, si anume posibilitatea de a formula in termen de
15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a
contraventiei. Plangerea se solutioneaza de instanta de judecata, iar hotararea
acesteia poate fi atacata cu recurs. In cadrul procesului contravenientul are
dreptul sa fie asistat de un avocat, iar potrivit art. 34 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, pot fi administrate orice alte probe prevazute de lege
in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal de
constatare a contraventiei. Referitor la prezumtia de nevinovatie, apreciaza
ca, potrivit art. 23 alin. (8) din Constitutie si art. 6 paragraful 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
aceasta opereaza numai in materie penala, or, in speta, avem de-a face cu un
proces civil in care instanta urmeaza sa verifice temeinicia si legalitatea
procesului-verbal de constatare a contraventiei, sarcina probei revenind celui
care emite o pretentie in fata instantei, si anume petentului.
Avocatul Poporului opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat prezumtia de nevinovatie este specifica doar dreptului
penal, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, asa cum s-a
pronuntat si Curtea Constitutionala in Decizia nr. 317/2001. Totodata, prin
Decizia nr. 249/1997 Curtea Constitutionala a statuat ca prezumtia de
nevinovatie este reglementata in legatura cu libertatea individuala a persoanei
si priveste retinerea, arestarea si solutionarea procesului penal, pana la
ramanerea definitiva a hotararii de condamnare.
Folosirea notiunii de "contravenient" nu este facuta in acelasi
mod in care legislatia penala utilizeaza notiunile de "invinuit" sau
"inculpat", ci este facuta pentru caracterizarea unei persoane care a
savarsit o contraventie (o fapta ilegala cu un pericol social mai redus decat
al unei infractiuni). Totodata, procesul in care s-a invocat aceasta exceptie
este de natura contraventionala, iar nu penala, motiv pentru care regulile
constitutionale privind prezumtia de neconstitutionalitate nu sunt aplicabile.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dreptului la un proces echitabil,
apreciaza ca aceasta sustinere este neintemeiata, intrucat partile beneficiaza
de toate garantiile procesuale ale unui proces echitabil. Astfel, dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 prevad ca impotriva procesului-verbal de
constatare a contraventiei se poate face plangere, care va fi judecata in mod
public de o instanta independenta si impartiala, stabilita prin lege.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale
art. 1 alin. (3), apreciaza ca acestea nu au relevanta pentru solutionarea
cauzei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu modificarile
ulterioare.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale
criticate sunt incalcate prevederile art. 1 alin. (3), ale art. 20 si ale art.
23 alin. (8) din Constitutie, precum si dispozitiile art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al
caror continut este urmatorul:
- Art. 1 alin. (3) din Constitutie: "Romania este stat de drept,
democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile
cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 20 din Constitutie: "(1) Dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte
tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 23 alin. (8) din Constitutie: "Pana la ramanerea definitiva a
hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata
nevinovata.";
- Art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana acuzata de o infractiune este
prezumata nevinovata pana ce vinovatia va fi legal stabilita."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca doua sunt
problemele pe care le supune spre examinare autorul exceptiei, si anume: a) daca
notiunea de contravenient implica stabilirea vinovatiei unei persoane acuzate
de comiterea unei contraventii, inainte de orice judecata; b) daca sanctionarea
contraventiei de catre o autoritate administrativa nu infrange principiul
dreptului la un proces echitabil, in fata unei instante independente.
La ambele intrebari raspunsul este negativ.
Potrivit art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, constituie
contraventie fapta savarsita cu vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege,
ordonanta, prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin hotarare a
consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului
municipiului Bucuresti, a consiliului judetean ori a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti.
Prin notiunea de contravenient, folosita in cuprinsul ordonantei, este
desemnata persoana cu privire la care agentul constatator a stabilit, in
conditiile legii, ca a comis o fapta antisociala definita de legiuitor ca fiind
contraventie.
Folosirea in actul normativ criticat a notiunii de contravenient nu implica
insa declararea a priori a vinovatiei si a responsabilitatii persoanei
impotriva careia organele administrative abilitate dreseaza procesul-verbal de
contraventie.
Din punctul de vedere al agentului constatator, aceasta persoana este
vinovata si responsabila, iar procesul-verbal intocmit are, pana la ramanerea
lui definitiva, caracterul unui act administrativ de constatare. Vinovatia si
raspunderea contravenientului apar, in aceasta faza a procedurii contraventionale,
ca elemente stabilite de organul administrativ abilitat, pe baza propriilor
constatari si a probelor identificate de acesta in stabilirea existentei si a
imprejurarilor comiterii faptei antisociale.
Nu se poate retine deci ca se incalca principiul prezumtiei de nevinovatie,
dat fiind ca persoana impotriva careia s-a intocmit procesul-verbal de
constatare a contraventiei nu este pusa in fata unui verdict definitiv de
vinovatie si de raspundere, ci doar in fata unui act administrativ de
constatare, ale carui efecte pot fi inlaturate prin exercitarea cailor de atac
prevazute de lege.
Procesul-verbal de constatare a contraventiei stabileste definitiv
vinovatia persoanei in cauza numai in conditiile in care aceasta nu intelege sa
se foloseasca de caile de atac prevazute de lege, dar in aceasta ipoteza nu se
poate retine ca s-a inlaturat prezumtia de nevinovatie, ci faptul ca,
nefolosind caile de atac, contravenientul insusi si-a recunoscut vinovatia.
Vinovatia contravenientului se stabileste definitiv, de asemenea, in cazul
in care acesta ataca in justitie procesul-verbal de constatare a contraventiei,
iar instanta respinge plangerea formulata de acesta. Nici in acest caz nu se
poate retine ca s-a incalcat principiul prezumtiei de nevinovatie, caci raspunderea
contravenientului a fost stabilita - asa cum prescriu Constitutia si Conventia
Europeana pentru Apararea Drepturilor Omului - prin hotarare judecatoreasca
definitiva.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei ca textul de lege criticat
incalca principiul dreptului la un proces echitabil, si aceasta sustinere este
nefondata, in conditiile in care, asa cum s-a aratat, legea prevede
posibilitatea atacarii in justitie a actului de constatare a contraventiei si
deci examinarea cazului de catre un judecator independent si impartial.
In acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 183
din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425
din 17 iunie 2003, respingand exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect
mai multe dispozitii ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele Deciziei nr.
183/2003 isi pastreaza valabilitatea si in acest caz, astfel incat prezenta
exceptie de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2), art. 1 alin. (3), art. 20 si al art. 23 alin. (8) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Streche Culai in Dosarul nr. 2.480/2003 al Judecatoriei Sectorului
2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru