DECIZIE Nr.
340 din 25 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 17 mai 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Nicolae Cochinescu -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 100 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Anghel C.
Constantin în Dosarul nr. 8.501/325/2008 al Tribunalului Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul de
lege criticat nu încalcă prevederile constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 8.501/325/2008, Tribunalul Timiş - Secţia
comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 100 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Anghel C. Constantin.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate, se susţine, în
esenţă, că dispoziţiile criticate încalcă dreptul pe
care îl are o persoană de a apela la cenzurarea măsurii complementare
de către instanţa de judecată. Se arată că „prin formularea
«fapta se sancţionează şi cu aplicarea sancţiunii
contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce
pentru o perioadă de 60 de zile» în loc de facultatea aplicării
sancţiunii contravenţionale în regim variabil se încalcă dreptul
pe care îl are o persoană de a apela la cenzurarea măsurii
complementare de către instanţa de judecată". Astfel, din
exigenţele textului rezultă că sancţiunea
complementară se aplică automat, fără a da posibilitatea
instanţei de judecată de a cenzura această măsură independent
de sancţiunea principală a amenzii contravenţionale. Prin
urmare, „dacă o persoană este nemulţumită doar de aplicarea
sancţiunii complementare [...] măsura complementară a
suspendării dreptului de a conduce nu poate fi atacată separat în
justiţie, îngrădindu-se astfel dreptul constituţional".
Tribunalul Timiş - Secţia comercială
şi de contencios administrativ consideră
că excepţia de neconstituţionalitate invocată în cauză
este întemeiată. Se arată în acest sens că „exigenţele
legale care duc la imposibilitatea arătării nemulţumirii numai
faţă de măsurile complementare în faţa instanţei de
judecată duc la îngrădirea accesului la justiţie".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
referindu-se şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în
materie.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
In ceea ce priveşte obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate se constată că acesta îl constituie,
potrivit încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale,
dispoziţiile art. 100 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Din
examinarea considerentelor încheierii de sesizare, precum şi a
concluziilor scrise depuse de autorul excepţiei în dosarul instanţei
de judecată, în care este citat textul de lege criticat, se constată
că obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, potrivit cărora „(3) Constituie contravenţie şi
se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de
sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale
complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă
de 60 de zile săvârşirea de către conducătorul de
autovehicul sau tramvai a următoarelor fapte:
a) nerespectarea regulilor privind prioritatea de
trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului,
dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au
rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale."
Dispoziţiile constituţionale invocate în
susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 21 -Accesul liber la
justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
astfel cum a fost formulată, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată. Astfel, stabilirea unei contravenţii şi
sancţionarea acesteia cu amendă şi cu aplicarea unei
sancţiuni contravenţionale complementare reprezintă o
opţiune legitimă a legiuitorului, care, cu referire la prevederile
din ordonanţa de urgenţă criticată, exprimă
preocuparea statului pentru asigurarea desfăşurării fluente
şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi
ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a
sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în
zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime
ale persoanelor respective, precum şi a proprietăţii publice
şi private. Nu se aduce astfel atingere liberului acces la justiţie,
câtă vreme împotriva procesului-verbal de contravenţie poate fi
formulată plângere în condiţiile cap. VIII din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 „Căi de atac împotriva
procesului-verbal de constatare a contravenţiei", cadru în care,
beneficiind de toate garanţiile dreptului la un proces echitabil, persoana
contravenientă poate formula orice apărări consideră
necesare, iar instanţa de judecată învestită cu
soluţionarea acesteia procedează la verificare legalităţii
şi temeiniciei procesului-verbal de contravenţie şi
hotărăşte asupra sancţiunilor contravenţionale
aplicate de organul constatator.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, excepţie invocată de Anghel C. Constantin în
Dosarul nr. 8.501/325/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 25 martie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta