Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 334 din 28 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 651 din 22 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 143/2000, exceptie ridicata de Eliy Sapir in Dosarul nr. 5.183/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 5.183/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, exceptie ridicata de inculpatul Eliy Sapir prin aparator.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile art. 4 din Legea nr. 143/2000, sanctionand cu pedeapsa inchisorii cumpararea sau detinerea de droguri pentru consumul propriu, incalca un aspect al vietii intime, si anume acela de a dispune de propria persoana, contravenind astfel dispozitiilor art. 26 alin. (2) din Constitutie, referitoare la viata intima, familiala si privata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza ca aceasta este neintemeiata. In acest sens arata ca "actiunile reglementate in text nu aduc atingere libertatii individuale, in conditiile in care textul pedepseste consumul fara drept, in scopul protejarii sanatatii fizice a cetatenilor".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, arata ca incriminarea detinerii de droguri pentru consumul propriu are ca scop protejarea sanatatii persoanelor, subsumandu-se astfel scopului apararii ordinii publice si a bunelor moravuri, statuat in art. 26 alin. (2) din Constitutie. Dreptul de a dispune de propria persoana nu este un drept absolut potrivit dispozitiilor art. 8 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, ingerinta autoritatii publice in exercitarea dreptului la respectarea vietii intime, familiale si private este admisa in masura in care indeplineste urmatoarele conditii: este prevazuta de lege, constituie o masura necesara intr-o societate democratica pentru securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii, apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a moralei ori protejarea drepturilor si libertatilor altora. Din aceasta perspectiva apreciaza ca dispozitiile art. 4 din Legea nr. 143/2000 sunt in deplina concordanta cu prevederile art. 8 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat incriminarea detinerii de droguri pentru consumul propriu constituie o masura necesara intr-o societate democratica pentru protejarea sanatatii si a moralei, constituind si un mijloc de prevenire a unor fapte penale mai grave, de natura sa puna in pericol siguranta publica.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. In acest sens arata ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 143/2000 fata de art. 26 din Constitutie, deoarece prin textul legal criticat sunt sanctionate cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fara drept, in considerarea faptului ca acestea sunt substante periculoase pentru viata si sanatatea oamenilor.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 4 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, astfel cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 522 din 24 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.155 din 7 decembrie 2004, dispozitii care au urmatorul cuprins: "(1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fara drept, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau amenda.
    (2) Daca faptele prevazute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani."
    Aceste prevederi legale incalca, in opinia autorului exceptiei, dispozitiile art. 26 alin. (2) din Constitutie, conform carora "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri".
    Se sustine, in esenta, ca textul de lege criticat, potrivit caruia "cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fara drept, se pedepseste cu inchisoarea", este neconstitutional, deoarece prin folosirea unor notiuni largi, fara stabilirea unor dimensiuni juridice riguroase, se incalca un aspect al vietii intime, respectiv dreptul de a dispune de propria persoana.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceste critici nu pot fi retinute. Prin dispozitiile Legii nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri s-a reglementat circulatia drogurilor de risc sub control national, in considerarea faptului ca acestea sunt substante periculoase pentru viata si sanatatea oamenilor. In cadrul cap. II al Legii nr. 143/2000, "Sanctionarea traficului si a altor operatiuni ilicite cu substante aflate sub control national", art. 4 stabileste operatiunile, exercitate fara drept, ce pot constitui elementul material al laturii obiective a infractiunii pedepsite cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau amenda, atunci cand aceasta are ca obiect droguri de risc pentru consum propriu, si cu inchisoare de la 2 la 5 ani, atunci cand are ca obiect droguri de mare risc.
    Stabilirea in acest mod a cuprinsului normei de incriminare nu este de natura sa aduca atingere prevederilor art. 26 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri". Astfel, viata intima, familiala si privata este protejata de lege in conditiile in care se manifesta in cadrul ordinii juridice, iar nu in afara sa. Dreptul de a dispune de propria persoana, nefiind un drept absolut, poate fi exercitat numai cu respectarea drepturilor altor persoane, a ordinii publice si a bunelor moravuri.
    In acest sens, Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale stabileste prin art. 8 pct. 2 ca dreptul la respectarea vietii private poate face obiectul unor restrictii daca sunt prevazute de lege si daca constituie masuri necesare intr-o societate democratica pentru securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii, apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a moralei ori protejarea drepturilor si libertatilor altora.
    Dispozitiile art. 4 din Legea nr. 143/2000 sunt in deplina concordanta cu prevederile art. 8 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat incriminarea detinerii de droguri pentru consumul propriu este prevazuta de lege, reprezentand o masura necesara intr-o societate democratica pentru protejarea sanatatii sau a moralei, fiind un mijloc de prevenire a unor fapte penale, de natura sa puna in pericol siguranta publica.
    Contrar sustinerii autorului exceptiei, Legea nr. 143/2000 nu foloseste "notiuni largi, fara stabilirea unor dimensiuni juridice riguroase". Astfel, operatiunile privind circulatia drogurilor, constand in "cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu", incriminate prin textul legal criticat, sunt clar circumstantiate de legiuitor. Se constata in acest sens ca nu sunt sanctionate penal, prin dispozitiile art. 4 din Legea nr. 143/2000, orice operatiuni privind circulatia drogurilor, ci numai acelea realizate fara drept si care se refera la droguri de risc, expres nominalizate in tabelul nr. III al aceleiasi legi.
    Revine instantei de judecata sa stabileasca faptul daca, in cauza dedusa judecatii, fapta cu care a fost sesizata constituie infractiune, asadar implicit faptul daca o anumita actiune reprezinta o operatiune privind circulatia drogurilor de risc, desfasurata fara drept, fiind o activitate proprie acesteia, de apreciere a probelor, de interpretare si aplicare a dispozitiilor legale la situatii concrete si de calificare a faptei deduse judecatii, in virtutea prerogativelor conferite de puterea legislativa in limitele unei enumerari determinate. In cadrul enuntului legislativ, elementele laturii obiective a infractiunii sunt limitate la operatiuni prestabilite de legiuitor privind circulatia drogurilor de risc, desfasurate fara drept. In procesul de interpretare si aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000, judecatorul nu poate ignora cadrul normativ in materie, nici legislatia romana si nici reglementarile internationale. Se observa in acest sens faptul ca Romania a ratificat, prin Legea nr. 118/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 341 din 30 decembrie 1992, Conventia contra traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope din 1988, astfel incat aceasta face parte din dreptul intern, in conformitate cu prevederile art. 11 din Constitutie, republicata.

    Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, exceptie ridicata de Eliy Sapir in Dosarul nr. 5.183/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 334/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 334 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 334/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu