DECIZIE Nr. 333 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 3
si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale art. II din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, ale art. 25
alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, precum si ale
Legii nr. 92/1992 in integralitatea sa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 23 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2, 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, ale
art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, precum si ale Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca in integralitatea sa, exceptie ridicata de Frunza Marin in
Dosarul nr. 1.201/C/2004 al Tribunalului Galati - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele Curtii dispune sa se faca apelul si in dosarele nr. 338D/2005,
nr. 339D/2005 si nr. 340D/2005, in care exceptiile de neconstitutionalitate au
fost ridicate de acelasi autor, Marin Frunza, in dosarele nr. 83/CM/2005, nr.
112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005 ale Curtii de Apel Galati - Sectia conflicte de
munca si asigurari sociale.
La apelul nominal in aceste dosare se constata, de asemenea, lipsa
partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor patru dosare.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, Curtea dispune conexarea dosarelor nr.
338D/2005, nr. 339D/2005 si nr. 340D/2005 la Dosarul nr. 99D/2005, care este
primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
1 si 2, art. 3 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, ale art. II alin.
(2) si (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004, deoarece acestea nu au legatura
cu cauzele deduse judecatii, precum si ale Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, care au fost abrogate in 2004. Cu privire la art. 2 alin. 3,
art. 3 alin. 3, art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si art. II alin.
(1) si (3) teza intai din Legea nr. 195/2004, considera ca aceste texte sunt
constitutionale si urmaresc o mai buna administrare a justitiei, o deplina realizare
a accesului liber la justitie si a dreptului la un proces echitabil, fara a
incalca principiile Legii fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.201/C/2004, Tribunalul Galati - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si
art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, a Legii nr. 195/2004 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila si a Legii nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de catre Marin Frunza cu
prilejul solutionarii unui recurs civil.
Prin incheierile din 28 martie 2005, pronuntate in dosarele nr. 83/CM/2005,
nr. 112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005, Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de
munca si asigurari sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de
procedura civila, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de
procedura civila si ale art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de catre Marin Frunza cu
prilejul solutionarii unor recursuri civile.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia considera
ca dispozitiile art. 2, art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura
civila, ale Legii nr. 195/2004, precum si ale Legii nr. 92/1992 "sunt
discriminatorii, totalitare, dictatoriale, inchizitoriale", deoarece
incalca dreptul la un recurs efectiv la o instanta nationala, "dreptul
privind interzicerea discriminarii, dreptul la un proces echitabil, principiul
universalitatii, principiul statului de drept si dreptul la aparare". De
asemenea, apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 195/2004, care scot recursurile
de pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si le trimit pe cale
administrativa unei instante inferioare in grad sau le trimit prin incheiere
irevocabila de declinare a competentei, data in sala de consiliu, fara citarea
partilor, incalca, de asemenea, toate drepturile mentionate mai sus, intrucat
justitiabilul este supus unei discriminari, fiindu-i totodata nesocotit dreptul
la aparare si dreptul la un proces echitabil.
Tribunalul Galati - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate privitoare la art. 2, art. 299 alin. 3 din Codul de
procedura civila si la Legea nr. 195/2004 nu este intemeiata, iar cu privire la
Legea nr. 92/1992, arata ca aceasta a fost abrogata. Referitor la art. 2 si
art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, apreciaza ca acestea nu aduc
atingere dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat
"se aplica tuturor justitiabililor, fapt ce exclude ideea discriminarii si
asigura egalitatea in fata legii, cu posibilitatea certa a exercitarii
dreptului la aparare in fata instantei de recurs", indicata de cele doua
texte de lege. Cu privire la Legea nr. 195/2004, considera ca ratiunea
legiuitorului a fost una impusa de celeritate in judecarea proceselor, care nu
incalca drepturile fundamentale ale cetatenilor.
Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate privitoare la art. 3, art. 299
alin. 3 din Codul de procedura civila si la Legea nr. 195/2004 nu este
intemeiata, iar cu privire la art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992, arata ca
acesta a fost abrogat. Referitor la art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de
procedura civila, apreciaza ca acestea nu aduc atingere dispozitiilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat prin acestea "s-a
urmarit sa se realizeze o mai buna administratie a justitiei".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate si nu aduc atingere principiului statului de drept,
accesului liber la justitie, dreptului la aparare, dreptului la solutionarea
echitabila a cauzei intr-un termen rezonabil ori dreptului la un recurs efectiv
in fata unei instante nationale, ci, dimpotriva, reprezinta o expresie a
aplicarii acestora. Art. 126 alin. (2) si art. 129 din Legea fundamentala lasa
in sarcina legiuitorului reglementarea competentei instantelor de judecata, a
procedurii in fata acestora, precum si a exercitarii cailor de atac. De
asemenea, arata ca judecarea tuturor recursurilor de catre Inalta Curte de
Casatie si Justitie ar fi fost de natura sa ingreuneze in mod evident
activitatea de solutionare a proceselor si sa aduca atingere dreptului la un
proces echitabil, in ceea ce priveste respectarea termenului rezonabil.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 2, 3 si ale art. 299 alin. 3
din Codul de procedura civila, a Legii nr. 195/2004, precum si a dispozitiilor
art. 17 alin. 1 si 2, art. 66, 131, 131^1, art. 133 alin. 2 si art. 135 din
Legea nr. 92/1992 sunt constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate a
celorlalte prevederi din Legea nr. 92/1992 este inadmisibila, deoarece acestea
au fost abrogate expres prin dispozitiile Legii nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, ale Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si ale
Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Stabilirea prin
lege a instantelor competente sa judece recursul declarat impotriva hotararilor
supuse acestei cai de atac "nu aduce atingere, sub nici un aspect, accesului
liber la justitie, dreptului partilor la un proces echitabil si la solutionarea
cauzei intr-un termen rezonabil, acestea beneficiind de toate garantiile
dreptului la aparare". Prin dispozitiile Legii nr. 195/2004, care
stabilesc reguli de competenta in privinta solutionarii recursului, se asigura
accesul liber la justitie al partilor fara a li se incalca drepturile
procedurale, respectiv dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul
procesului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2, art. 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila, dispozitiile art.
II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004,
dispozitiile art. 25 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, precum si dispozitiile Legii nr. 92/1992 in intregul sau,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie
1997.
Art. 2, 3 si art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila au urmatorul
cuprins:
- Art. 2: "Tribunalele judeca:
1. in prima instanta:
a) procesele si cererile in materie comerciala al caror obiect are o
valoare de peste 1 miliard lei, precum si procesele si cererile in aceasta
materie al caror obiect este neevaluabil in bani;
b) procesele si cererile in materie civila al caror obiect are o valoare de
peste 1 miliard lei, cu exceptia cererilor de imparteala judiciara;
b^1) conflictele de munca, cu exceptia celor date prin lege in competenta
altor instante;
c) procesele si cererile in materie de contencios administrativ, in afara
de cele date in competenta Curtilor de Apel;
d) procesele si cererile in materie de creatie intelectuala si de
proprietate industriala;
e) procesele si cererile in materie de expropriere;
f) cererile pentru incuviintarea, nulitatea sau desfacerea adoptiei; [...]
i) cererile pentru repararea prejudiciilor cauzate prin erori judiciare savarsite
in procesele penale;
j) cererile pentru recunoasterea, precum si cele pentru incuviintarea
executarii silite a hotararilor date in tari straine;
2. ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de judecatorii in prima instanta:
a) in cererile de divort;
b) in cererile de imparteala judiciara, cu exceptia celor care, potrivit
legii, nu sunt supuse apelului;
c) in cererile privind raporturile personale dintre parinti si copiii
minori;
d) in cererile privind filiatia;
e) in orice alte cazuri expres prevazute de lege.
3. ca instante de recurs, recursurile in cazurile expres prevazute de
lege.";
- Art. 3: "Curtile de apel judeca:
1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios
administrativ privind actele de competenta autoritatilor administratiei publice
centrale, ale prefecturilor, ale serviciilor publice descentralizate la nivel
judetean, ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, ale autoritatilor
publice judetene si a municipiului Bucuresti;
2. ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de tribunale in prima instanta;
3. ca instante de recurs, recursurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de tribunale in apel, precum si in alte cauze prevazute de lege;
4. in alte materii date prin lege in competenta lor.";
- Art. 299 alin. 3: "In situatiile in care, potrivit dispozitiilor
prezentului cod sau ale legii speciale, incheierile sau alte hotarari pronuntate
de instantele judecatoresti sunt supuse numai recursului, judecarea acestei cai
de atac este de competenta instantei imediat superioare celei care a pronuntat
hotararea in cauza sau, dupa caz, de competenta instantei expres prevazute de
lege.";
- Art. II din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila are urmatorul cuprins:
"(1) Recursurile impotriva hotararilor date fara drept de apel
potrivit legii in vigoare la data pronuntarii lor si aflate pe rolul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie se trimit spre judecata instantelor imediat
superioare celor care au pronuntat hotararea in prima instanta.
(2) Recursurile aflate pe rolul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si
care au ca obiect hotarari prin care tribunalele au judecat apeluri se trimit
spre judecata curtilor de apel.
(3) Recursurile prevazute la alin. (1) si (2), a caror admisibilitate in
principiu nu a fost examinata pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, se scot de pe rol si se trimit, pe cale administrativa, instantelor
devenite competente sa le judece, iar in cazul in care admisibilitatea in
principiu a fost examinata, se trimit prin declinarea competentei, prin incheiere
irevocabila, data in camera de consiliu, fara citarea partilor."
Dispozitiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, cu
exceptia art. 17 alin. 1 si 2, art. 66, art. 131, art. 131^1, art. 133 alin. 2
si art. 135, au fost abrogate expres prin Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576
din 29 iunie 2004, prin Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie
2004, si prin Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 1, 11, 15, 16, 20, 21, 24, 31,
53, 124 si 126 din Constitutie, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "(1) Romania este stat national, suveran si independent,
unitar si indivizibil.
(2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
(3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme,
in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor
Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
(4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei
constitutionale.
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 31: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie
de interes public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie
a tinerilor sau securitatea nationala.
(4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa
asigure informarea corecta a opiniei publice.
(5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele
trebuie sa garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea
dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar
asupra activitatii lor se reglementeaza prin lege organica.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale."
De asemenea, autorul exceptiei considera ca se incalca si prevederile art.
6 privind dreptul la un proces echitabil, art. 13 privind dreptul la un recurs
efectiv, art. 14 privind interzicerea discriminarii si art. 17 privind
interzicerea abuzului de drept din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale precum si art. 1, 2, 6, 7, 8, 10, 11 si 30 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care au urmatorul continut:
- Art. 1: "Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate
si in drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se
comporte unele fata de celelalte in spiritul fraternitatii.";
- Art. 2: "Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si de toate
libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici o deosebire, in
special de rasa, de culoare, de sex, de limba, de religie, de opinie politica
sau de orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, de avere, de
nastere sau decurgand din orice alta situatie.
2. Pe langa aceasta, nu se va face nici o deosebire bazata pe statutul
politic, juridic sau international al tarii sau al teritoriului de care
apartine o persoana, fie ca aceasta tara sau teritoriu sunt independente, sub
tutela, neautonome sau supuse unei limitari oarecare a suveranitatii.";
- Art. 6: "Fiecare om are dreptul sa-i fie recunoscuta calitatea de
subiect de drept, oriunde s-ar afla.";
- Art. 7: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si au dreptul fara
deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie
egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si
impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare.";
- Art. 8: "Orice persoana are dreptul sa se adreseze in mod efectiv
instantelor judiciare competente impotriva actelor care violeaza drepturile
fundamentale ce ii sunt recunoscute prin constitutie sau prin lege.";
- Art. 10: "Orice persoana are dreptul, in deplina egalitate, de a fi
audiata in mod echitabil si public de un tribunal independent si impartial,
care va hotari fie asupra drepturilor si obligatiilor sale, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.";
- Art. 11: "Orice persoana acuzata de un delict este prezumata
nevinovata pana cand vinovatia sa va fi dovedita in mod legal in cursul unui
proces public in cadrul caruia i s-au asigurat toate garantiile necesare
apararii sale. Nimeni nu va fi condamnat pentru actiuni sau omisiuni care, in
momentul in care au fost comise, nu constituiau un act delictuos conform
dreptului international sau national. De asemenea, nu se va aplica nici o
pedeapsa mai aspra decat aceea care era aplicabila in momentul in care a fost
comis actul delictuos.";
- Art. 30: "Nici o prevedere a prezentei Declaratii nu poate fi
interpretata ca implicand pentru un stat, un grup sau persoana dreptul de a se
deda la vreo activitate sau de a savarsi vreun act care sa conduca la
desfiintarea drepturilor si libertatilor enuntate in prezenta Declaratie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
I. Obiectul cauzelor in care au fost ridicate exceptiile de neconstitutionalitate
il constituie recursuri impotriva unei hotarari a Judecatoriei Galati,
respectiv impotriva unor sentinte ale Tribunalului Galati, recursuri a caror
solutionare, la momentul declararii lor, era de competenta Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, potrivit art. I pct. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila. In urma aprobarii cu modificari si completari a acestui act normativ,
prin Legea nr. 195/2004, recursurile au fost trimise pe cale administrativa
instantei devenite competente sa le solutioneze, Tribunalul Galati si,
respectiv, Curtea de Apel Galati, in conformitate cu dispozitiile art. II alin.
(1) si (3) teza intai din Legea nr. 195/2004.
Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992: "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si
oricare ar fi obiectul acestuia."
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile art. 2 alin. 1 si 2 si art. 3
alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila si ale art. II alin. (2) si (3) teza
a doua din Legea nr. 195/2004 nu au legatura cu solutionarea cauzelor deduse
judecatii, respectiv cu solutionarea recursurilor impotriva hotararii
Judecatoriei Galati si sentintelor Tribunalului Galati. Or, potrivit
dispozitiilor alin. (6) al art. 29 din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate contrara prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol este
inadmisibila, urmand a fi respinsa ca atare.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 92/1992, se
constata ca dispozitiile sale, cu exceptia art. 17 alin. 1 si 2, art. 66, art.
131, art. 131^1, art. 133 alin. 2 si art. 135, au fost abrogate expres prin
dispozitiile Legii nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, ale Legii nr.
304/2004 privind organizarea judiciara si ale Legii nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii. Asadar, cu privire la aceste dispozitii,
exceptia apare ca fiind inadmisibila. In ceea ce priveste celelalte prevederi
ale Legii nr. 92/1992, ramase in vigoare, care se refera la compunerea
completelor de judecata in prima instanta si in apel (art. 17 alin. 1 si 2), la
vechimea in magistratura necesara pentru promovarea in functia de judecator sau
procuror (art. 66), la comunicarea actului care determina incetarea calitatii
de magistrat (art. 131), la sanctiunile disciplinare aplicabile personalului de
specialitate juridica din Ministerul Justitiei si din Institutul National al
Magistraturii (art. 131^1), respectiv la functionarea compartimentelor
economico-administrative din cadrul tribunalelor si parchetelor (art. 133 alin.
2 si art. 135), acestea nu au legatura cu cauzele deduse judecatii, iar
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la aceste dispozitii este,
potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, inadmisibila.
III. Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. 3 si 4, art. 3 alin. 3 si 4, art. 299 alin. 3 din Codul de procedura
civila si art. II alin. (1) si (3) teza intai din Legea nr. 195/2004, Curtea
constata ca aceasta este neintemeiata, in considerarea celor ce urmeaza:
Modificarea reglementarii in aceasta materie a fost realizata de legiuitor
in cadrul competentei sale constitutionale, fiind impusa de o serie de ratiuni
majore, care erau afectate de reglementarea anterioara, ce instituia competenta
exclusiva a Inaltei Curti de Casatie si Justitie in materie de solutionare a
recursurilor. S-a urmarit astfel o mai buna administrare a justitiei, o deplina
realizare a accesului liber la justitie si a dreptului la un proces echitabil.
Dupa cum a decis Curtea Constitutionala in Decizia nr. 523 din 25 noiembrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 17
februarie 2005, "dispozitia legala criticata a fost adoptata pentru a se
debloca activitatea de solutionare a recursurilor de catre Inalta Curte de
Casatie si Justitie, care, in aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003, avea competenta generala in materia recursului civil,
iar din aceasta cauza, dat fiind numarul mare al cauzelor pe rol, se afla in
imposibilitate de a asigura solutionarea acestora in termenul rezonabil impus
de art. 21 alin. (3) din Constitutie".
Noua solutie legislativa nu instituie nici o discriminare si, ca atare, nu
contravine principiului egalitatii de tratament intre subiectele de drept.
Consacrarea posibilitatii de a exercita o cale de atac impotriva solutiei de
trimitere a dosarului, pe cale administrativa sau prin incheiere de declinare
de competenta, la instanta devenita competenta potrivit noii reglementari, ar
fi fost nu doar neproductiva, ducand la tergiversarea solutionarii cauzei, ci,
totodata, inutila fata de caracterul imperativ al normelor in materie de
competenta.
Asa fiind, nu se poate retine incalcarea nici unuia dintre textele constitutionale
de referinta invocate, mai ales ca pretinsa atingere adusa majoritatii acestora
ar putea fi retinuta numai mediat, ca o consecinta a incalcarii principiilor
constitutionale mentionate anterior.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. 1 si 2, art. 3 alin. 1 si 2 din Codul de procedura
civila, ale art. II alin. (2) si (3) teza a doua din Legea nr. 195/2004 si ale
Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Marin
Frunza in Dosarul nr. 1.201/C/2004 al Tribunalului Galati - Sectia civila si in
dosarele nr. 83/CM/2005, nr. 112/CM/2005 si nr. 241/CM/2005 ale Curtii de Apel
Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
3 si 4, art. 3 alin. 3 si 4, art. 299 alin. 3 din Codul de procedura civila si
art. II alin. (1) si (3) teza intai din Legea nr. 195/2004, exceptie ridicata
de acelasi autor in aceleasi dosare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu