Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 326 din 27 noiembrie 2001

referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 102 din  6 februarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Deva in Dosarul nr. 1.888/2001 si in Dosarul nr. 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate, precum si faptul ca acestea au acelasi autor, ridica din oficiu problema conexarii dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile legale in vederea conexarii.
    Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, si ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 250C/2001 la Dosarul nr. 249C/2001.
    Reprezentantul Ministerului Public, luand cuvantul pe fondul cauzei, pune concluzii de respingere a exceptiilor de neconstitutionalitate, ca neintemeiate, aratand ca textele legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin incheierile din 16 mai 2001, pronuntate in dosarele nr. 1.888/2001 si nr. 1.901/2001, Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Deva.
    In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2) teza I, art. 53 alin. (2) si ale art. 138 alin. (2) din Constitutia Romaniei, deoarece:
    - contrar art. 138 alin. (2) din Constitutie, prin prevederile pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994, republicata, se da posibilitatea consiliilor locale sa fixeze impozite pe constructii speciale, fara ca legea sa contina un text care sa cuprinda obligatia de plata a unui impozit pe aceasta categorie de constructii si fara ca notiunea de constructii speciale sa fie definita;
    - se instituie o discriminare intre agentii economici care detin constructii speciale nesupuse impozitului si cei care detin constructii de aceeasi natura, pentru care platesc impozit, incalcandu-se prin aceasta dispozitiile art. 41 alin. (2) teza I din Constitutie;
    - se incalca principiul inscris in art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala, in conformitate cu care sistemul legal de impunere trebuie sa asigure o asezare justa a sarcinilor fiscale.
    Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza exceptiile ca fiind neintemeiate, deoarece normele privind impunerea constructiilor speciale, stabilite prin Legea nr. 27/1994, nu incalca principiile sistemului legal de impunere si nici nu creaza o inegalitate in protectia proprietatii private.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca prevederile din Legea nr. 27/1994, referitoare la anumite constructii speciale declarate neimpozabile si la competenta consiliilor locale de a aviza neimpunerea altor constructii de natura similara, nu incalca dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie, prin care, cu valoare de principiu, s-a prevazut ca impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene in limitele si in conditiile legii. Guvernul considera, de asemenea, ca eventuala depasire de catre autoritatile locale a mandatului conferit de lege, ca si omisiunea definirii prin lege a unor termeni nu intra sub incidenta controlului exercitat de Curtea Constitutionala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, dispozitii al caror continut este urmatorul: "Constructiile speciale: (1) sonde de titei, gaze, sare; (2) platforme de foraj marin; (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, statii de transformare, statii de conexiuni si posturi de transformare subterane; (4) centrale nuclearoelectrice; (5) cai de rulare; (6) galerii, planuri inclinate subterane si rampe de put; (7) puturi de mina; (8) cosuri de fum; (9) tunuri de racire; (10) baraje si constructii accesorii; (11) diguri; (12) constructii hidromotrice, oceanografice si hidrometeorologice; (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; (14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor si al lichidelor industriale; (15) altele de natura similara, cu avizul consiliilor locale."
    Textele constitutionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, sunt cele ale art. 41 alin. (2) teza I, referitor la ocrotirea proprietatii in mod egal, indiferent de proprietar, ale art. 53 alin. (2) referitor la asezarea justa a sarcinilor fiscale si ale art. 138 alin. (2) referitor la impozitele si taxele locale.
    Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale a stabilit in art. 4 alin. 1 regula ca impozitul pe cladiri se datoreaza de catre contribuabili pentru cladirile aflate in proprietatea acestora, indiferent de locul unde sunt situate si de destinatia acestora. De la aceasta regula, a obligativitatii platii impozitului pentru toate categoriile de cladiri, prin art. 8 alin. 2 din lege s-a prevazut o exceptie, formulata in redactarea initiala (Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 24 mai 1994) in urmatorii termeni: "Lista cladirilor care nu sunt supuse impozitului pe cladiri este redata in anexa nr. 2." Potrivit anexei mentionate nu erau supuse impozitului trei categorii de cladiri, si anume: 1. Cladirile institutiilor publice, cu exceptia celor folosite in alte scopuri; 2. Cladirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de arhitectura si arheologie, precum si muzeele si casele memoriale, cu exceptia spatiilor acestora folosite in alte scopuri; 3. Cladirile care prin destinatie constituie lacasuri de cult, apartinand cultelor recunoscute de lege.
    Ulterior, prin Ordonanta Guvernului nr. 24/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 25 august 1995, art. 8 alin. 2 din Legea nr. 24/1994 a fost modificat avand urmatorul cuprins: "Lista cladirilor si constructiilor care nu sunt supuse impozitului este redata in anexa nr. 2." Prin aceeasi ordonanta, in lista mentionata, dupa pct. 3 s-a adaugat pct. 4 cu urmatorul cuprins: "Constructii si amenajari funerare din cimitire."
    Anexa nr. 2 a mai fost modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care a adaugat un punct nou, respectiv pct. 5, compus din 14 subpuncte cu urmatorul cuprins: "Constructiile speciale: (1) sonde de titei, gaze, sare; (2) platforme de foraj marin; (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, statii de transformare, statii de conexiuni si posturi de transformare subterane; (4) centrale nuclearoelectrice; (5) cai de rulare; (6) galerii, planuri inclinate subterane si rampe de put; (7) puturi de mina; (8) cosuri de fum; (9) tunuri de racire; (10) baraje si constructii accesorii; (11) diguri; (12) constructii hidromotrice, oceanografice si hidrometeorologice; (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; (14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor si al lichidelor industriale."
    In sfarsit, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 3 martie 1999, in completarea anexei aratate s-a adaugat la pct. 5 subpunctul (15) cu urmatorul cuprins: "altele de natura similara, cu avizul consiliilor locale."
    Examinand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate, urmand sa fie respinse.
    Astfel este neintemeiata sustinerea autorului exceptiei potrivit careia prin textul care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate s-a dat posibilitatea consiliilor locale sa fixeze impozite pe constructii speciale, fara ca legea sa contina o dispozitie care sa cuprinda obligatia de plata a unui impozit pe aceasta categorie de constructii si fara ca notiunea de constructii speciale sa fie definita. Din analiza prevederilor legale criticate rezulta ca legiuitorul a stabilit cadrul legal de impunere a cladirilor si a constructiilor speciale - definite in Legea nr. 27/1994 prin enumerare si prin precizarea ca lista acestora poate fi completata "cu altele de natura similara".
    Pe de alta parte, este de observat ca sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca prin art. 8 alin. 2, cu referire la pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, se da posibilitatea autoritatilor locale sa stabileasca impozitul pe constructii speciale in mod arbitrar, nu poate fi primita, deoarece prin textul citat nu se prevede posibilitatea stabilirii impozitului pe cladiri asupra constructiilor speciale pe care le enumera, ci, dimpotriva, se excepteaza aceste constructii de la impozit.
    In ceea ce priveste necuprinderea in anexa mentionata a unor constructii speciale ca cele nominalizate in actiunea formulata de autorul exceptiei in dosarele nr. 1.888/2001 si 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ, nu poate duce la concluzia ca ar contraveni prevederilor art. 138 alin. (2) din Constitutie si nici altor prevederi ale Legii fundamentale. Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 148 din 17 decembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 28 martie 1997, faptul ca legiuitorul are libertatea de a aprecia asupra situatiilor in care poate stabili anumite facilitati fiscale, iar astfel de optiuni nu pot fi cenzurate pe cale de contencios constitutional.
    Textul criticat nu incalca nici prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular", si nici prevederile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala, potrivit carora "sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale", deoarece nu contine discriminari in functie de forma de proprietate asupra cladirilor si constructiilor speciale supuse impozitului sau in functie de alte criterii.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Deva in dosarele nr. 1.888/2001 si nr. 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 326/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 326 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 326/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu