DECIZIE Nr. 326 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5 din
anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale,
republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 6 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a pct. 5
din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare
a Energiei Electrice Deva in Dosarul nr. 1.888/2001 si in Dosarul nr.
1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere obiectul identic al exceptiilor de
neconstitutionalitate, precum si faptul ca acestea au acelasi autor, ridica din
oficiu problema conexarii dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public
considera ca sunt indeplinite conditiile legale in vederea conexarii.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
250C/2001 la Dosarul nr. 249C/2001.
Reprezentantul Ministerului Public, luand cuvantul pe fondul cauzei, pune
concluzii de respingere a exceptiilor de neconstitutionalitate, ca
neintemeiate, aratand ca textele legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 16 mai 2001, pronuntate in dosarele nr. 1.888/2001 si
nr. 1.901/2001, Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind
taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptii
ridicate de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Deva.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine ca
dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2)
teza I, art. 53 alin. (2) si ale art. 138 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
deoarece:
- contrar art. 138 alin. (2) din Constitutie, prin prevederile pct. 5 din
anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994, republicata, se da posibilitatea consiliilor
locale sa fixeze impozite pe constructii speciale, fara ca legea sa contina un
text care sa cuprinda obligatia de plata a unui impozit pe aceasta categorie de
constructii si fara ca notiunea de constructii speciale sa fie definita;
- se instituie o discriminare intre agentii economici care detin
constructii speciale nesupuse impozitului si cei care detin constructii de
aceeasi natura, pentru care platesc impozit, incalcandu-se prin aceasta
dispozitiile art. 41 alin. (2) teza I din Constitutie;
- se incalca principiul inscris in art. 53 alin. (2) din Legea
fundamentala, in conformitate cu care sistemul legal de impunere trebuie sa
asigure o asezare justa a sarcinilor fiscale.
Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza exceptiile ca fiind neintemeiate, deoarece
normele privind impunerea constructiilor speciale, stabilite prin Legea nr.
27/1994, nu incalca principiile sistemului legal de impunere si nici nu creaza
o inegalitate in protectia proprietatii private.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca prevederile din Legea nr.
27/1994, referitoare la anumite constructii speciale declarate neimpozabile si
la competenta consiliilor locale de a aviza neimpunerea altor constructii de
natura similara, nu incalca dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie,
prin care, cu valoare de principiu, s-a prevazut ca impozitele si taxele locale
se stabilesc de consiliile locale sau judetene in limitele si in conditiile
legii. Guvernul considera, de asemenea, ca eventuala depasire de catre
autoritatile locale a mandatului conferit de lege, ca si omisiunea definirii
prin lege a unor termeni nu intra sub incidenta controlului exercitat de Curtea
Constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct.
5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale,
republicata, cu modificarile ulterioare, dispozitii al caror continut este
urmatorul: "Constructiile speciale: (1) sonde de titei, gaze, sare; (2)
platforme de foraj marin; (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice,
statii de transformare, statii de conexiuni si posturi de transformare
subterane; (4) centrale nuclearoelectrice; (5) cai de rulare; (6) galerii,
planuri inclinate subterane si rampe de put; (7) puturi de mina; (8) cosuri de
fum; (9) tunuri de racire; (10) baraje si constructii accesorii; (11) diguri;
(12) constructii hidromotrice, oceanografice si hidrometeorologice; (13)
poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; (14) conducte pentru transportul
produselor petroliere, gazelor si al lichidelor industriale; (15) altele de
natura similara, cu avizul consiliilor locale."
Textele constitutionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate,
sunt cele ale art. 41 alin. (2) teza I, referitor la ocrotirea proprietatii in
mod egal, indiferent de proprietar, ale art. 53 alin. (2) referitor la asezarea
justa a sarcinilor fiscale si ale art. 138 alin. (2) referitor la impozitele si
taxele locale.
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale a stabilit in art. 4
alin. 1 regula ca impozitul pe cladiri se datoreaza de catre contribuabili
pentru cladirile aflate in proprietatea acestora, indiferent de locul unde sunt
situate si de destinatia acestora. De la aceasta regula, a obligativitatii
platii impozitului pentru toate categoriile de cladiri, prin art. 8 alin. 2 din
lege s-a prevazut o exceptie, formulata in redactarea initiala (Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 24 mai 1994) in urmatorii termeni:
"Lista cladirilor care nu sunt supuse impozitului pe cladiri este redata
in anexa nr. 2." Potrivit anexei mentionate nu erau supuse impozitului
trei categorii de cladiri, si anume: 1. Cladirile institutiilor publice, cu
exceptia celor folosite in alte scopuri; 2. Cladirile care, potrivit legii,
sunt considerate monumente istorice, de arhitectura si arheologie, precum si
muzeele si casele memoriale, cu exceptia spatiilor acestora folosite in alte
scopuri; 3. Cladirile care prin destinatie constituie lacasuri de cult,
apartinand cultelor recunoscute de lege.
Ulterior, prin Ordonanta Guvernului nr. 24/1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 25 august 1995, art. 8 alin. 2 din
Legea nr. 24/1994 a fost modificat avand urmatorul cuprins: "Lista
cladirilor si constructiilor care nu sunt supuse impozitului este redata in
anexa nr. 2." Prin aceeasi ordonanta, in lista mentionata, dupa pct. 3 s-a
adaugat pct. 4 cu urmatorul cuprins: "Constructii si amenajari funerare
din cimitire."
Anexa nr. 2 a mai fost modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 517 din 30 decembrie 1998, care a adaugat un punct nou, respectiv pct. 5,
compus din 14 subpuncte cu urmatorul cuprins: "Constructiile speciale: (1)
sonde de titei, gaze, sare; (2) platforme de foraj marin; (3) centrale
hidroelectrice, centrale termoelectrice, statii de transformare, statii de
conexiuni si posturi de transformare subterane; (4) centrale nuclearoelectrice;
(5) cai de rulare; (6) galerii, planuri inclinate subterane si rampe de put;
(7) puturi de mina; (8) cosuri de fum; (9) tunuri de racire; (10) baraje si
constructii accesorii; (11) diguri; (12) constructii hidromotrice,
oceanografice si hidrometeorologice; (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri;
(14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor si al
lichidelor industriale."
In sfarsit, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 3 martie 1999, in
completarea anexei aratate s-a adaugat la pct. 5 subpunctul (15) cu urmatorul
cuprins: "altele de natura similara, cu avizul consiliilor locale."
Examinand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca acestea
sunt neintemeiate, urmand sa fie respinse.
Astfel este neintemeiata sustinerea autorului exceptiei potrivit careia
prin textul care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate s-a dat
posibilitatea consiliilor locale sa fixeze impozite pe constructii speciale,
fara ca legea sa contina o dispozitie care sa cuprinda obligatia de plata a
unui impozit pe aceasta categorie de constructii si fara ca notiunea de
constructii speciale sa fie definita. Din analiza prevederilor legale criticate
rezulta ca legiuitorul a stabilit cadrul legal de impunere a cladirilor si a
constructiilor speciale - definite in Legea nr. 27/1994 prin enumerare si prin
precizarea ca lista acestora poate fi completata "cu altele de natura
similara".
Pe de alta parte, este de observat ca sustinerea autorului exceptiei, in
sensul ca prin art. 8 alin. 2, cu referire la pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea
nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, se da posibilitatea
autoritatilor locale sa stabileasca impozitul pe constructii speciale in mod
arbitrar, nu poate fi primita, deoarece prin textul citat nu se prevede
posibilitatea stabilirii impozitului pe cladiri asupra constructiilor speciale
pe care le enumera, ci, dimpotriva, se excepteaza aceste constructii de la
impozit.
In ceea ce priveste necuprinderea in anexa mentionata a unor constructii
speciale ca cele nominalizate in actiunea formulata de autorul exceptiei in
dosarele nr. 1.888/2001 si 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Sectia
comerciala si contencios administrativ, nu poate duce la concluzia ca ar
contraveni prevederilor art. 138 alin. (2) din Constitutie si nici altor
prevederi ale Legii fundamentale. Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant in jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 148 din 17 decembrie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 28
martie 1997, faptul ca legiuitorul are libertatea de a aprecia asupra
situatiilor in care poate stabili anumite facilitati fiscale, iar astfel de
optiuni nu pot fi cenzurate pe cale de contencios constitutional.
Textul criticat nu incalca nici prevederile art. 41 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora "proprietatea privata este ocrotita in mod
egal de lege, indiferent de titular", si nici prevederile art. 53 alin.
(2) din Legea fundamentala, potrivit carora "sistemul legal de impuneri
trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale", deoarece nu
contine discriminari in functie de forma de proprietate asupra cladirilor si
constructiilor speciale supuse impozitului sau in functie de alte criterii.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la
Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu
modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala
"Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice Deva in dosarele nr. 1.888/2001 si nr. 1.901/2001 ale Tribunalului
Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu