DECIZIE Nr. 325 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 privind unele masuri
pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor
in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 29 octombrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Prodas Holding"
- S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 182/S/2000 al Tribunalului Teleorman -
Sectia civila - judecatorul sindic.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, intrucat Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor
art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 prin Decizia
nr. 259 din 24 iunie 2003, constatand neconstitutionalitatea acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 182/S/2000,
Tribunalul Teleorman - Sectia civila - judecatorul sindic a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Prodas Holding" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, care, conform precizarii
autorului acesteia, se refera numai la alin. (1) al art. 3 din ordonanta de
urgenta, se arata ca textul criticat incalca dispozitiile art. 21 din
Constitutie privind dreptul la acces liber in justitie si dispozitiile art. 49
din Constitutie privind restrangerea unor drepturi.
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, "procedura falimentului
este o procedura de executare silita unitara, colectiva si egalitara pentru ca
este unica si simultana pentru toate creantele care greveaza patrimoniul
comerciantului aflat in incapacitate de plata". Aceasta procedura
"reprezinta o aparare comuna a intereselor si drepturilor tuturor
creditorilor acestui comerciant [si] realizeaza stingerea tuturor creantelor
intr-o proportie directa cu ponderea pe care fiecare creanta o detine in
pasivul patrimoniului societatii falite".
Or, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002, prin care se instituie
"o protectie speciala asa-zisei proprietati de stat", restrange
dreptul recunoscut de lege creditorilor, de a-si recupera, prin intermediul
justitiei, creantele.
Tribunalul Teleorman - Sectia civila - judecatorul sindic considera ca
dispozitiile criticate "apar ca fiind neconstitutionale si vin in
contradictie cu art. 21 din Constitutie, fiind o inechitate privind situatia
creditorilor fata de debitoarea S.C. <<Carla Prod>> - S.A.
Zimnicea". Instanta apreciaza ca in cauza respectiva, "a falimentului
in care se afla debitoarea, este vanduta o mare parte a averii acesteia si
preluarea cu titlu gratuit a constructiilor zootehnice dezafectate pentru ferma
de vaci aflata in patrimoniul S.C. <<Lara Prod>> S.A. Zimnicea
creeaza o injustitie prin preluarea ei cu acest titlu prevazut de art. 3 al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 de catre S.C.
<<Interagro>> - S.R.L. Zimnicea".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere, se sustine ca "suspendarea efectelor procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului intervine doar fata de bunurile
debitorilor faliti, mentionate expres de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
168/2001, respectiv bunurile imobile ce urmeaza a fi atribuite in folosinta
gratuita asociatiilor de crescatori de animale, cu sau fara personalitate
juridica, precum si crescatorilor de animale, persoane fizice sau juridice".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale, intrucat "contin dispozitii de ordin procedural, ce nu
afecteaza dreptul substantial al creditorilor, aspect care reprezinta, de fapt,
aplicarea art. 125 alin. (3) din Constitutia Romaniei, conform caruia
<<competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege>>". Pe de alta parte, se arata in acest punct de vedere,
dreptul de acces liber la justitie este numai suspendat, nu suprimat, prin
dispozitiile ordonantei in cauza. Se conchide astfel, ca "nu exista o
ingradire a accesului liber la justitie, garantat prin art. 21 din Constitutia
Romaniei si nici o restrangere a exercitiului unor drepturi sau libertati, in
sensul consacrat de art. 49 din Legea fundamentala".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost formulat de autorul ei, asupra caruia
Curtea urmeaza sa se pronunte, il constituie dispozitiile art. 3 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102 din 29 august 2002 privind unele
masuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a
investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate, dezafectate, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie 2002. Dispozitiile
criticate pentru neconstitutionalitate au urmatorul cuprins: "Dispozitiile
prezentei ordonante de urgenta se aplica si in cazul imobilelor apartinand debitorilor
aflati in procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau in procedura de dizolvare si lichidare prevazuta
de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, pentru imobilele la care exista cerere
de atribuire si care indeplinesc conditiile prevazute in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 168/2001, cu modificarile ulterioare."
In esenta, critica de neconstitutionalitate a acestui text se bazeaza pe
sustinerea ca sunt incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 21 privind
dreptul la acces liber la justitie si cele ale art. 49 privind restrangerea
exercitiului unor drepturi, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept".
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Textul art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului a mai fost
supus controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 259 din 24 iunie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 540 din 28
iulie 2003, Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2002.
In consecinta, intrucat decizia de constatare a neconstitutionalitatii a
intervenit dupa data sesizarii Curtii, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicata, combinate cu cele ale art. 23 alin. (6) din
aceeasi lege, Curtea retine ca exceptia de neconstitutionalitate a devenit
inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2002 privind unele masuri pentru stimularea cererii de atribuire a
folosintei gratuite si a investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si
exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Prodas Holding"
- S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 182/S/2000 al Tribunalului Teleorman -
Sectia civila - judecatorul sindic.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu