DECIZIE   Nr. 319 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1002 din  1 noiembrie 2004

    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "IUS" - S.A. Brasov in Dosarul nr.
6.990/2003 al Judecatoriei Brasov.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca ordonanta criticata a fost
abrogata. Or, conform art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala decide asupra dispozitiilor legale dintr-o ordonanta in
vigoare.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 6.990/2003,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "IUS" - S.A.
Brasov.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul criticat incalca dispozitiile constitutionale ale art.
134, devenit, dupa republicarea Constitutiei, art. 135, privind economia,
potrivit carora Romania are economie de piata, iar statul are obligatia sa
asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
    Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia este neintemeiata, aratand
totodata ca actul normativ respectiv a fost abrogat.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila, conform dispozitiilor
art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 [text anterior republicarii din 16
iulie 2004 a legii]. Totodata, Guvernul arata ca, anterior abrogarii textului
criticat, Curtea, prin mai multe decizii, a respins exceptii de
neconstitutionalitate avand acelasi obiect.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata,
il constituie prevederile art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie
1994, aprobata prin Legea nr. 12/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995.
    Curtea Constitutionala, examinand exceptia ridicata, constata ca actul
normativ criticat pentru neconstitutionalitate nu mai era in vigoare la data
ridicarii exceptiei.
    Prin art. II al Ordonantei Guvernului nr. 34/2003 privind masuri in
domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economici, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 237/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 403 din 10 iunie 2003, a fost abrogata
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, cu modificarile ulterioare.
    In aceste conditii, in cauza de fata devin incidente dispozitiile art. 29
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
    In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...]", iar potrivit art. 29 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992, republicata, daca exceptia este contrara
prevederilor alin. (1), aceasta situatie constituie o cauza de inadmisibilitate
a exceptiei, pe care o poate constata si instanta de judecata [care, in cauza,
insa, nu a dispus respingerea exceptiei ca inadmisibila, ci a sesizat Curtea
Constitutionala].
    De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 132 din 3 aprilie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 11 aprilie
2003, avand de solutionat o exceptie de neconstitutionalitate cu acelasi obiect
ca si in cauza de fata, a constatat ca actul normativ care cuprindea textul
criticat a fost abrogat si, in consecinta, a respins ca devenita inadmisibila
exceptia de neconstitutionalitate.
    Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "IUS" - S.A. Brasov in Dosarul nr.
6.990/2003 al Judecatoriei Brasov.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 septembrie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA
                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta