DECIZIE Nr. 317 din 20 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 67 din
Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 16 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 67 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicata, exceptie ridicata de Cristian Istratescu,
Gavrila Craciun si Evghenia Mante in Dosarul nr. 3.975/2000 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, textul criticat nefiind
contrar prevederilor art. 41 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.975/2000,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 67 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicata, exceptie ridicata de Cristian Istratescu, Gavrila Craciun
si Evghenia Mante intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de acestia
impotriva Incheierii de sedinta din 13 iunie 2000 prin care s-a dispus
instituirea unor masuri asiguratorii, in temeiul textului de lege criticat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca masurile
prevazute de textul criticat "incalca dreptul de proprietate ocrotit de
art. 47 din Constitutia Romaniei, pornind de la premisa de vinovatie, ceea ce
este inadmisibil".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia invocata este neintemeiata,
intrucat luarea masurilor asiguratorii de catre instantele Curtii de Conturi nu
aduce atingere dreptului de proprietate privata al persoanelor supuse
jurisdictiei acestei Curti.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, cu motivarea ca textul de lege
criticat nu este contrar prevederilor art. 41 din Constitutie, iar masurile
asiguratorii dispuse de Curtea de Conturi in temeiul art. 67 din Legea nr.
94/1992, republicata, au ca scop impiedicarea diminuarii activului patrimonial
al debitorului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
67 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
republicata, dispozitii care au urmatorul cuprins: "(1) In cazurile
prevazute la art. 40 alin. (1) si (2), colegiul jurisdictional este obligat sa
dispuna luarea masurilor prevazute de lege in scopul asigurarii repararii
prejudiciului rezultat din actul de investire, al platii dobanzilor, amenzilor
si cheltuielilor de judecata.
(2) Masurile asiguratorii dispuse de colegiul jurisdictional se executa
prin organul competent teritorial al Ministerului Finantelor, care este obligat
sa procedeze de indata la identificarea bunurilor mobile si imobile, precum si
a oricaror venituri ale paratului si sa le indisponibilizeze in limita valorii
prejudiciului rezultat din actul de investire, inaintand instantei actele
incheiate.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazurile cand colegiul
jurisdictional a incuviintat luarea masurilor asiguratorii potrivit art. 31
alin. (6) sau, dupa caz, art. 37 alin. (4), mai inainte de a fi investit cu
judecarea cauzei.
(4) Impotriva incheierilor colegiului jurisdictional, prin care au fost
dispuse ori incuviintate masurile asiguratorii, se poate face recurs
jurisdictional, care nu suspenda executarea acestora."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca aceste dispozitii
"incalca dreptul de proprietate ocrotit de art. 47 din Constitutia
Romaniei, pornind de la premisa de vinovatie". Curtea constata ca art. 47
din Constitutie statueaza in legatura cu "Dreptul de petitionare" si
in consecinta nu are incidenta in cauza. In realitate, din continutul criticii
formulate rezulta ca dispozitiile constitutionale considerate a fi fost
incalcate sunt cele cuprinse in art. 41 privind "Protectia proprietatii
private" si in art. 23 alin. (8), potrivit caruia "Pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata
nevinovata". Asa fiind, controlul de constitutionalitate urmeaza sa fie
efectuat prin raportare la aceste dispozitii din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
Art. 67 din Legea nr. 94/1992, republicata, stabileste, pentru colegiul
jurisdictional care judeca si hotaraste cu privire la plata despagubirilor
civile pentru pagube cauzate si plata de amenzi pentru abateri cu caracter
financiar comise de persoane supuse jurisdictiei Curtii de Conturi, obligatia
de a dispune sau incuviinta luarea unor masuri asiguratorii prevazute de lege
in scopul asigurarii repararii prejudiciului rezultat din actul de investire.
Ratiunea instituirii prin lege a masurilor asiguratorii este aceea de a-l
impiedica pe debitor sa-si diminueze, pe parcursul procesului, activul
patrimonial, pentru a fi conservate posibilitatile de reparare a prejudiciului
cauzat. Aceasta indisponibilizare a bunurilor debitorului nu diminueaza
patrimoniul persoanei in cauza. De altfel, art. 41 din Constitutie, invocat
chiar de catre autorii exceptiei de neconstitutionalitate, prin alin. (1), garanteaza
dreptul de proprietate si creantele asupra statului, dar nu exclude limitarea
unor prerogative ale dreptului de proprietate. Conform acestui text
"Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege".
Asa fiind, Curtea nu poate retine incalcarea prin dispozitiile criticate a
prevederilor art. 41 din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii
private.
In legatura cu invocarea incalcarii art. 23 alin. (8) din Constitutie,
Curtea observa ca prezumtia de nevinovatie cu privire la care statueaza acest
text constitutional este proprie doar procesului penal, neavand nici o legatura
cu cauzele de natura civila, comerciala sau de contencios administrativ. In
consecinta, si aceasta critica de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 67 din Legea
nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata,
exceptie ridicata de Cristian Istratescu, Gavrila Craciun si Evghenia Mante in
Dosarul nr. 3.975/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu