DECIZIE Nr. 315 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1000 din 29 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Ioana Ardeleanu in Dosarul nr. 7.061/2002 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezenti Vasile Constantinescu si Constanta
Constantinescu, lipsind celelalte parti.
Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, partile prezente solicita respingerea
exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale in aceasta materie, pune concluzii de respingere, ca
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 7.061/2002,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (4) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Ioana
Ardeleanu intr-o cauza civila ce are ca obiect constatarea nulitatii absolute a
unui contract de vanzare-cumparare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, autorul exceptiei sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca principiul neretroactivitatii legii
civile, consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este nefondata. In acest sens instanta arata ca
textul legal criticat consacra expres solutia nulitatii absolute a unui act
juridic a carui incheiere s-a facut cu nesocotirea unor norme legale
imperative. De asemenea, precizeaza ca, asupra constitutionalitatii art. 46
alin. (4) din Legea nr. 10/2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 159/2003, statuand cu acel prilej ca acest text legal nu are un
caracter novator fata de reglementarea anterioara, cauza de nulitate existand
inca de la incheierea actului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece textul legal
dedus controlului reprezinta chiar o consacrare a principiului
neretroactivitatii legii, in sensul ca incheierea actelor juridice si regimul
juridic al nulitatii acestora sunt reglementate de legea in vigoare la momentul
incheierii lor. De asemenea, arata ca dispozitiile legale criticate constata,
de fapt, nulitatea absoluta a unor acte, ca urmare a nerespectarii unor
dispozitii imperative ale legilor in vigoare, la momentul incheierii lor. In
sustinerea acestui punct de vedere, Guvernul invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume Decizia nr. 159/2003.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 46 alin. (4) reprezinta o
consacrare a principiului "tempus regit actum", astfel incat, in
speta de fata, pentru a exista retroactivitate "ar trebui ca intre
prevederile Codului civil referitoare la nulitatea absoluta si cele cuprinse in
art. 46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 sa fie o deosebire", iar
dispozitiile criticate sa se aplice situatiilor juridice anterioare intrarii
sale in vigoare. Precizeaza, de altfel, ca obiectul sesizarii il constituie
aplicarea in timp a prevederilor art. 46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001. Sub
acest aspect insa, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in
jurisprudenta sa ca modul de aplicare a dispozitiilor unei legi, sub raportul
actiunii lor in timp, nu este de competenta sa, ci numai constatarea daca, sub
aspectul retroactivitatii, aceste dispozitii sunt in concordanta cu
Constitutia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut: "Actele juridice
de instrainare, inclusiv cele intocmite in cadrul procesului de privatizare,
avand ca obiect imobile preluate cu titlu valabil, sunt lovite de nulitate
absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea dispozitiilor imperative ale
legilor in vigoare la data instrainarii."
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei, in motivarea acesteia,
este cel al art. 15 alin. (2), potrivit caruia "Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 159/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 437 din 19 iunie
2003, Curtea Constitutionala a statuat ca aceste dispozitii legale sunt
constitutionale, intrucat textul de lege supus criticii de
neconstitutionalitate nu are un caracter novator fata de reglementarea
anterioara, cauza de nulitate existand inca de la incheierea actului. Pentru a
exista retroactivitate ar trebui ca intre cele doua prevederi sa fie o
deosebire, iar noua reglementare sa se aplice situatiilor juridice anterioare
intrarii sale in vigoare. Dar cum in acest caz sanctiunea care intervine este
aceeasi atat in momentul incheierii actului, cat si in cazul noii legi, se observa
ca exista o continuitate care exclude, prin ipoteza, retroactivitatea.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia, cat si
considerentele cuprinse in aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Ioana Ardeleanu in Dosarul nr. 7.061/2002 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu