DECIZIE Nr. 310 din 14 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 663 din 26 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Liana Diaca in Dosarul nr. 1.305/2004 al Curtii de
Apel Galati - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand practica in materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.305/2004, Curtea de Apel Galati - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Exceptia
a fost ridicata de Liana Diaca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 contravin dispozitiilor constitutionale
referitoare la neretroactivitatea legii, deoarece acest text de lege "nu
poate reglementa acte juridice aparute cu mult inaintea aparitiei sale, fara sa
retroactiveze".
Curtea de Apel Galati - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. Se arata in acest sens ca prevederea
legala criticata contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
deoarece "inlatura sanctiunea nulitatii si valideaza un act viciat cu
consecinte retroactive".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata in acest sens ca textul de lege criticat "lipseste de eficienta
juridica actele de instrainare a imobilelor preluate de catre stat fara titlu
valabil, prin sanctionarea lor cu nulitatea absoluta", cu exceptia cazului
in care "asemenea acte isi mentin valabilitatea in situatia in care au
fost incheiate cu buna-credinta". Se mai arata ca textul de lege criticat
nu incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, invocandu-se in
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens se arata ca prevederea legala criticata "nu
are caracter novator", deoarece "nu aduce nici o modificare
conditiilor de validitate existente la data incheierii actului juridic",
astfel incat nu incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se mai
invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care s-a statuat ca "o
lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept
nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor
unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi (...)".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Asa cum rezulta din Incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale din
data de 14 decembrie 2004, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
constituie prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75
din 14 februarie 2001.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dandu-se textelor o noua numerotare.
Astfel, art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 a devenit art. 50 alin. (2),
fara a se modifica solutia legislativa initiala, astfel ca, prin prezenta
decizie, Curtea urmeaza a se pronunta asupra acestor din urma dispozitii
legale, al caror cuprins este urmatorul: "(2) Actele juridice de
instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca
obiect imobile preluate fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta,
in afara de cazul in care actul a fost incheiat cu buna-credinta."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi
contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora:
"(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, devenit art. 50 alin. (2) in urma
republicarii legii, a mai facut obiect al controlului de neconstitutionalitate,
prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 71 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, exceptia de
neconstitutionalitate a fost respinsa ca neintemeiata. Pentru a pronunta
aceasta solutie, Curtea a retinut ca, potrivit textului de lege criticat,
sanctiunea nulitatii absolute loveste actele juridice de instrainare in cazul
in care obiectul acestora il formeaza imobile preluate de stat fara titlu
valabil sau actul de instrainare a fost incheiat cu rea-credinta. Intrucat este
de principiu ca nimeni nu poate transmite altuia mai mult decat are el insusi,
respectiv "nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ipse
habet", un act de instrainare consimtit de un neproprietar, fiind
esentialmente viciat si lipsit de eficienta juridica, se poate sustine ca
prevederea expresa a unei sanctiuni cu o asemenea finalitate nu are caracter
retroactiv. Mai mult, examinand teza intai a art. 46 alin. (2) prin raportare
la teza a doua a aceluiasi text, Curtea constata ca, fara a prevedea in mod
expres, aceasta are in vedere actele de instrainare incheiate cu rea-credinta.
Aceste acte erau sanctionate cu nulitatea absoluta si anterior actualei
reglementari, ceea ce impune concluzia ca textul de lege criticat nu are
caracter novator si, prin urmare, nu retroactiveaza.
Solutia pronuntata in decizia anterior mentionata, precum si considerentele
ce au stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza,
intrucat nu au fost aduse elemente noi de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Liana Diaca in Dosarul nr. 1.305/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat