DECIZIE Nr. 310 din 10 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167, 168,
169, 171, 172 si 173 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 679 din 26 septembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 167, 168, 169, 171, 172 si 173 din Legea nr. 105/1992 cu
privire la reglementarea raporturilor de drept international privat, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Latina Prodplast" - S.R.L. in
Dosarul nr. 21.645/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, prin avocat Nicolae
Chirila, lipsind Societatea Comerciala CASCADES ARNSBERG GMBH.
Avocatul autorului exceptiei lasa la aprecierea Curtii solutionarea
exceptiei, avand in vedere ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale
atacate Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii textelor ce fac obiectul
exceptiei Curtea s-a mai pronuntat, respingand exceptia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
21.645/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167,
168, 169, 171, 172 si 173 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Latina Prodplast" - S.R.L.
In motivarea exceptiei se sustine ca textele legale criticate contravin
art. 21, 24, 41, 125 si 135 din Constitutie, deoarece "instantele de
judecata romane nu pot proceda la examinarea pe fond a hotararii straine si
nici la modificarea ei".
Instanta de judecata considera ca dispozitiile legale criticate nu vin in
contradictie cu textele constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
recunoasterea unei hotarari judecatoresti straine nu incalca prevederile
constitutionale invocate. Hotararile judecatoresti straine dobandesc, in
general, forta executorie intocmai ca si o hotarare proprie statului pe
teritoriul caruia se cere executarea, daca se obtine exequaturul, in conditiile
stabilite de lege.
Recunoasterea efectelor hotararilor judecatoresti straine presupune
respectarea regulii potrivit careia admiterea efectelor se subordoneaza
conditiei regularitatii internationale, aceasta insemnand ca instanta romana
verifica conditiile prevazute de Legea nr. 105/1992, iar o data investita cu
titlu executoriu, hotararea judecatoreasca straina dobandeste putere executorie
pe teritoriul Romaniei.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu au legatura cu principiile constitutionale referitoare la
proprietate si la protectia proprietatii private. Se arata ca textele legale
criticate nu contravin principiului liberului acces la justitie consacrat de
art. 21 din Legea fundamentala si nici principiului infaptuirii justitiei prin
instantele judecatoresti consacrat de art. 125 din Constitutie.
De asemenea, se arata ca textul legal criticat nu contravine nici art. 24
din Constitutie, deoarece, potrivit art. 167 din Legea nr. 105/1992, instanta
romana investita cu cererea de recunoastere a hotararii straine este obligata,
in cazul in care hotararea a fost pronuntata in lipsa partii care a pierdut
procesul, sa constate ca acesteia i-a fost inmanata in timp util citatia pentru
termenul de dezbateri in fond, ca si actul de sesizare a instantei si ca i s-a
dat posibilitatea de a se apara si de a exercita calea de atac impotriva
hotararii.
In concluzie, se apreciaza ca textul care face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate este constitutional.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 167, 168, 169, 171, 172 si 173 din
Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat, al caror continut este urmatorul:
- Art. 167: "Hotararile referitoare la alte procese decat cele aratate
in art. 166 pot fi recunoscute in Romania, spre a beneficia de puterea lucrului
judecat, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) hotararea este definitiva, potrivit legii statului unde a fost
pronuntata;
b) instanta care a pronuntat-o a avut, potrivit legii mentionate,
competenta sa judece procesul;
c) exista reciprocitate in ce priveste efectele hotararilor straine intre
Romania si statul instantei care a pronuntat hotararea.
Daca hotararea a fost pronuntata in lipsa partii care a pierdut procesul,
trebuie sa se constate, de asemenea, ca i-a fost inmanata in timp util citatia
pentru termenul de dezbateri in fond, cat si actul de sesizare a instantei si
ca i s-a dat posibilitatea de a se apara si de a exercita calea de atac
impotriva hotararii.
Caracterul nedefinitiv al hotararii straine, decurgand din omisiunea
citarii persoanei care nu a participat la proces in fata instantei straine,
poate fi invocat numai de catre acea persoana.";
- Art. 168: "Recunoasterea hotararii straine poate fi refuzata in unul
dintre urmatoarele cazuri:
1. hotararea este rezultatul unei fraude comise in procedura urmata in
strainatate;
2. hotararea incalca ordinea publica de drept international privat roman;
constituie un asemenea temei de refuz al recunoasterii incalcarea dispozitiilor
art. 151 privitoare la competenta exclusiva a jurisdictiei romane;
3. procesul a fost solutionat intre aceleasi parti printr-o hotarare, chiar
nedefinitiva, a instantelor romane sau se afla in curs de judecare in fata
acestora la data sesizarii instantei straine.
Recunoasterea nu poate fi refuzata pentru singurul motiv ca instanta care a
pronuntat hotararea straina a aplicat o alta lege decat cea determinata de
dreptul international privat roman, afara numai daca procesul priveste starea
civila si capacitatea unui cetatean roman, iar solutia adoptata difera de cea la
care s-ar fi ajuns potrivit legii romane.";
- Art. 169: "Sub rezerva verificarii conditiilor prevazute de art. 167
si 168, instanta romana nu poate proceda la examinarea in fond a hotararii
straine si nici la modificarea ei.";
- Art. 171: "Cererea de recunoastere a hotararii straine se intocmeste
potrivit cerintelor prevazute de legea procedurala romana si va fi insotita de
urmatoarele acte:
a) copia hotararii straine;
b) dovada caracterului definitiv al acesteia;
c) copia dovezii de inmanare a citatiei si actului de sesizare, comunicate
partii care a fost lipsa in instanta straina sau orice alt act oficial care sa
ateste ca citatia si actul de sesizare au fost cunoscute, in timp util, de
catre partea impotriva careia s-a luat hotararea;
d) orice alt act, de natura sa probeze, in completare, ca hotararea straina
indeplineste celelalte conditii prevazute de art. 167.
Actele prevazute in alin. 1 vor fi insotite de traduceri autorizate si vor
fi supralegalizate, cu respectarea dispozitiilor art. 162. Supralegalizarea nu
se cere in cazul in care partile sunt de acord cu depunerea de copii
certificate pentru conformitate.";
- Art. 172: "Cererea de recunoastere a hotararii straine se
solutioneaza pe cale principala prin hotarare, iar pe cale incidenta prin
incheiere interlocutorie, in ambele cazuri dupa citarea partilor.
Cererea poate fi solutionata fara citarea partilor daca, din hotararea
straina rezulta ca paratul a fost de acord cu admiterea actiunii.";
- Art. 173: "Hotararile straine, care nu sunt aduse la indeplinire de
bunavoie de catre cei obligati a le executa, pot fi puse in executare pe
teritoriul Romaniei, pe baza incuviintarii date, la cererea persoanei
interesate, de catre tribunalul judetean in circumscriptia caruia urmeaza sa se
efectueze executarea. [...]"
Art. 167 - 169 si 171 - 173 din Legea nr. 105/1992, cuprinse in cap. XII
sectiunea a IV-a, intitulata "Efectele hotararilor straine",
reglementeaza recunoasterea si incuviintarea executarii silite a hotararilor
definitive straine pe teritoriul Romaniei.
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii contravin prevederilor
constitutionale ale art. 21, 24, 41, 125 si 135, deoarece permit recunoasterea
unei hotarari straine si executarea acesteia, fara ca instantele romane sa
poata proceda la examinarea pe fond a hotararii straine sau la modificarea ei.
In legatura cu aceste sustineri Curtea observa ca, intr-adevar, executarea
pe teritoriul Romaniei a hotararilor judecatoresti definitive pronuntate de instantele
straine este supusa unor reguli distincte fata de cele privitoare la executarea
hotararilor pronuntate de instantele de judecata autohtone, deoarece acestea nu
sunt opozabile instantelor romanesti decat ca element de fapt, ce urmeaza sa
fie avute in vedere intr-o hotarare judecatoreasca pronuntata in Romania.
Astfel fiind, hotararile judecatoresti straine pot produce efecte juridice in
Romania numai ca urmare a recunoasterii si incuviintarii executarii lor, in
conditiile stabilite de textele de lege criticate, iar instituirea acestei
proceduri este consecinta aplicarii principiului suveranitatii nationale. De
aceea, nu poate fi primita critica privind incalcarea prevederilor art. 21 din
Constitutie, liberul acces la justitie fiind compatibil cu instituirea unor
reguli speciale, pentru situatii deosebite. Prin Decizia Plenului nr. 1 din 8
februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca liberul acces la
justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste
actul de justitie. S-a considerat ca legiuitorul are competenta exclusiva de a
stabili regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti,
solutie ce rezulta din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3),
potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege".
Cu referire la invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale art.
24, 41 si 135, Curtea constata ca aceste dispozitii nu sunt incidente in cauza
si, in consecinta, critica urmeaza sa fie inlaturata.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor ce fac obiectul
exceptiei de fata Curtea s-a mai pronuntat, statuand, prin Decizia nr. 29 din
28 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131
din 28 februarie 2003, ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Atat considerentele, cat si solutia din aceasta decizie sunt valabile si in
cauza de fata, neintervenind elemente noi care sa determine o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167, 168,
169, 171, 172 si 173 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Latina Prodplast" - S.R.L. in Dosarul nr. 21.645/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iulie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu