Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 309 din 14 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 668 din 27 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Aurelia Rusu              - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Viorica Chifu in Dosarul nr. 2.108/2004 al Tribunalului Gorj - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, aratand ca termenele prevazute de art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001, impuse de ratiuni de celeritate, sunt in deplina concordanta cu cerintele art. 21 din Constitutie. Astfel, li se da posibilitatea persoanelor nemultumite de oferta unitatii detinatoare a imobilului revendicat in conformitate cu Legea nr. 10/2001 de a se adresa justitiei pentru recunoasterea drepturilor acestora.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.108/2004, Tribunalul Gorj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Exceptia a fost ridicata de catre Viorica Chifu cu prilejul solutionarii unei contestatii impotriva deciziei Ministerului Finantelor Publice de stabilire a cuantumului despagubirilor acordate in conformitate cu Legea nr. 10/2001.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca art. 24 din Legea nr. 10/2001 incalca liberul acces la justitie. Astfel, considera ca termenele stabilite in alin. (3) si in alin. (7), pentru a comunica in scris unitatii detinatoare daca accepta sau refuza oferta de despagubire prin echivalent si, respectiv, pentru a ataca in justitie decizia unitatii detinatoare de a nu restitui in natura imobilul preluat de stat in mod abuziv, se suprapun si impieteaza asupra efectelor pe care Legea nr. 10/2001 a dorit sa le produca, si anume de a restitui in natura imobilele preluate abuziv.
    Tribunalul Gorj - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca cele doua termene prevazute la art. 24 din Legea nr. 10/2001 nu se suprapun si nu ingradesc liberul acces la justitie, deoarece termenul de 30 de zile prevazut de art. 24 alin. (7) "se aplica atunci cand persoana indreptatita contesta modalitatea de despagubire, respectiv masura de restituire prin echivalent", pe cand termenul de 60 de zile, prevazut de alin. (3) al aceluiasi articol, se aplica "atunci cand persoana indreptatita este de acord cu modalitatea de restituire prin echivalent, respectiv despagubirile banesti, dar este nemultumita de cuantumul acestora".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, considera ca exista o neconcordanta intre momentul de la care incepe sa curga termenul de 60 de zile, prevazut de art. 24 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, si cel de 30 de zile, prevazut de alin. (7) al aceluiasi articol, insa aceasta necorelare a textelor nu este un aspect de neconstitutionalitate, ci unul de interpretare si aplicare a legii.
    Avocatul Poporului arata ca textele de lege criticate sunt constitutionale. Astfel, art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 nu impiedica accesul liber la justitie, deoarece prevede ca "toate masurile luate de autoritatile publice si persoanele juridice, in baza Legii nr. 10/2001, pentru stabilirea si punerea in executare a masurilor reparatorii prin echivalent, pot fi atacate in justitie de catre persoanele interesate". In plus, "dispozitiile art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 sunt norme procedurale, prin care legiuitorul a stabilit reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor procesuale, in conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dispozitii potrivit carora:
    "(3) In termen de 60 de zile de la primirea ofertei persoana indreptatita este obligata sa raspunda in scris daca accepta sau refuza oferta. Lipsa raspunsului scris echivaleaza cu neacceptarea ofertei. [...]
    (7) Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3), persoana indreptatita poate ataca in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 alin. (1) si (2) si ale art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 21 alin. (1) si (2):
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 44 alin. (1) si (2):
    "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr. 10/2001 a instituit o procedura administrativa sui-generis avand ca obiect restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv, de catre stat sau de catre alte persoane juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, indiferent de destinatia acestor imobile, detinute la data intrarii in vigoare de persoanele juridice prevazute la art. 20 alin. (1). Legea conditioneaza acordarea reparatiilor de efectuarea unei notificari, adresata de catre persoana indreptatita persoanei juridice detinatoare a imobilului. Pentru evitarea perpetuarii starii de incertitudine in ceea ce priveste situatia juridica a unor asemenea imobile, Legea nr. 10/2001 a stabilit anumite termene in care sa se indeplineasca procedura prealabila a notificarii si sa se rezolve pe cale amiabila si in mod mai rapid cererile de restituire a imobilelor.
    Astfel, art. 21 din lege prevede ca, in termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii, unitatea detinatoare este obligata sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii de restituire in natura si sa-i comunice aceasta decizie persoanei indreptatite, in termen de cel mult 10 zile de la data adoptarii.
    Potrivit art. 24 din acelasi act normativ, pentru cazul in care restituirea in natura nu este aprobata sau nu este posibila, detinatorul imobilului este obligat ca in termen de 60 de zile sa faca persoanei indreptatite o oferta de restituire prin echivalent, corespunzatoare valorii imobilului.
    In aceeasi logica impusa de celeritate, persoana indreptatita este obligata la randul sau sa raspunda in scris daca accepta sau refuza oferta unitatii detinatoare, in termen de 60 de zile de la primirea acesteia. Daca persoana indreptatita decide sa refuze aceasta oferta, ea va beneficia, prin interpretarea art. 24 alin. (7), de un nou termen de 30 de zile pentru a ataca in justitie decizia unitatii detinatoare prin care s-a respins cererea de restituire in natura a imobilului. Termenul respectiv curge, in mod logic, de la data la care persoana indeptatita a refuzat, in scris, oferta de restituire prin echivalent facuta de unitatea detinatoare a imobilului ori, in lipsa unui asemenea refuz scris, de la expirarea termenului de 60 de zile prevazut de art. 24 alin. (3), iar nu de la data la care aceasta unitate a comunicat decizia de a nu restitui in natura imobilul respectiv. Acest termen este, asadar, in deplina concordanta cu cerintele art. 21 din Constitutie, dand persoanei nemultumite posibilitatea de a se adresa justitiei pentru recunoasterea drepturilor sale.
    Instituirea unui termen de decadere pentru exercitarea drepturilor procesuale nu este de natura sa impiedice liberul acces la justitie. Prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, s-a statuat ca liberul acces la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste actul de justitie, iar legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti.
    De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 10/2001, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 43 din 7 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, statuand ca aceste dispozitii legale nu contin nici o prevedere expresa care sa vina in contradictie cu art. 135 din Constitutie. In aceeasi decizie, Curtea a mai aratat ca aceste texte din lege nu vor putea fi aplicate decat in concordanta cu prevederile art. 135 si ale art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (3) si (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Viorica Chifu in Dosarul nr. 2.108/2004 al Tribunalului Gorj - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 309/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 309 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 309/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu