DECIZIE Nr. 303 din 6 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin.
(3) si ale art. 11 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 734 din 13 august 2004

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (2), (3) si (4) din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ion Criveanu in Dosarul
nr. 3.334/2002 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand in acest sens Decizia nr.
241 din 21 noiembrie 2000, prin care Curtea Constitutionala a statuat ca
textele de lege criticate nu contravin principiului egalitatii in drepturi
prevazut de art. 16 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 14.141 din 15 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.334/2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (2),
(3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile
si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ion Criveanu intr-un
recurs declarat impotriva unei sentinte civile prin care s-a respins cererea
acestuia de anulare a concursului pentru ocuparea unui post vacant de cadru
didactic si a deciziei de titularizare pe post.
In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile art. 9 alin. (3) si ale
art. 11 alin. (4), coroborate cu cele ale art. 11 alin. (2) si (3) din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, incalca principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie, republicata. Astfel, se sustine ca "se induce o stare de
inechitate si inegalitate intre candidatii care participa la concursuri pentru
ocuparea posturilor vacante de cadru didactic" prin aceea ca, in temeiul
textelor de lege criticate, exista "doua sau mai multe tipuri de
concursuri" pentru ocuparea acestor posturi, si anume: unele organizate de
inspectoratele scolare, cu subiecte unice pe tara, stabilite de Ministerul
Educatiei si Cercetarii, unde lucrarile sunt evaluate la nivelul centrului
universitar responsabil cu perfectionarea personalului din judetele arondate,
si concursuri organizate de unitati de invatamant preuniversitar
reprezentative, desemnate "subiectiv" de minister, care isi stabilesc
singure subiectele si care impun conditii "discriminatorii, abuzive si
ilegale", unde lucrarile se evalueaza la nivelul unitatii scolare
respective, adica de catre cadre didactice preuniversitare.
Inalta Curte de Casatie si Justitie considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece nu incalca principiul
egalitatii statuat in art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile textelor de lege criticate nu
contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat acestea se
aplica tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie, si anume celor care
participa la concursul pentru ocuparea posturilor didactice din invatamantul preuniversitar,
fiind respectate totodata si dispozitiile constitutionale ale art. 32 alin. (5)
referitoare la desfasurarea invatamantului de toate gradele in unitati de stat,
particulare sau profesionale, in conditiile legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, modificata
si completata prin Legea nr. 232/2004, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii
care au urmatorul continut:
- Art. 9 alin. (3): "Coordonarea metodologica a concursurilor pentru
ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul de stat este
asigurata de Ministerul Invatamantului, iar organizarea si desfasurarea
acestora, de catre inspectoratele scolare, precum si de catre unitatile de
invatamant preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul
Invatamantului.";
- Art. 11 alin. (2), (3) si (4): "(2) Subiectele pentru probele scrise
la concursurile organizate de inspectoratele scolare se stabilesc de Ministerul
Invatamantului. Subiectele pentru concursurile organizate de unitatile de
invatamant particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, se stabilesc de
catre acestea.
(3) La concursurile organizate de inspectoratele scolare, lucrarile scrise
pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat se
evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul centrului
universitar responsabil cu perfectionarea personalului din judetele arondate.
(4) La concursurile organizate de unitatile de invatamant, lucrarile scrise
pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat sau
particular se evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul
unitatii scolare respective."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste texte de lege
contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata,
care prevad urmatoarele:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate Curtea constata ca, in
esenta, autorul reclama nerespectarea principiului egalitatii in drepturi a
cetatenilor, statuat in art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata,
aratand in acest sens ca, prin aplicarea textelor de lege criticate, se creeaza
o situatie de inechitate intre candidatii care participa la un concurs pentru
ocuparea unui post de cadru didactic in invatamantul preuniversitar, organizat
de inspectoratele scolare, si cei care participa la un astfel de concurs
organizat, in schimb, de unitatile de invatamant preuniversitar reprezentative.
Curtea Constitutionala a statuat constant in jurisprudenta sa ca principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor nu inseamna uniformitate, asa incat, daca
la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament juridic egal, la situatii
diferite tratamentul juridic trebuie sa fie diferit.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate nu contravin principiului statuat de art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata. Faptul ca prin lege sunt
prevazute doua modalitati distincte de organizare si desfasurare a
concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in
invatamantul preuniversitar nu este de natura a da nastere unor situatii
discriminatorii, atat timp cat un candidat nu este favorizat sau dezavantajat
fata de un alt candidat la ocuparea aceluiasi post didactic, in cadrul
aceluiasi concurs.
De altfel, dispozitiile art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (4) din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate, concretizat prin Decizia nr. 241 din 21 noiembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie
2001, Curtea statuand ca acestea nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia aratate in decizia mentionata
mai sus isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11
alin. (2) si (3), Curtea constata ca nu sunt formulate alte critici decat cele
care vizeaza dispozitiile art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (4) din Legea
nr. 128/1997, astfel ca solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
a acestor din urma dispozitii se justifica si pentru prevederile cuprinse in
alin. (2) si (3) ale art. 11.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.d), al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (3)
si ale art. 11 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Ion Criveanu in Dosarul nr. 3.334/2002 al Inaltei Curti de Casatie
si Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita