DECIZIE Nr. 301 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 1 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 278 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Florinel
Corduneanu, Bogdan Constantin si Calin Vasile in Dosarul nr. 197/2005 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia I penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece dispozitiile legale
criticate au mai fost supuse controlului Curtii, ocazie cu care s-a statuat ca
acestea nu aduc atingere dispozitiilor fundamentale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 197/2005,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 278 din Codul de
procedura penala.
Exceptia a fost ridicata de inculpatii Florinel Corduneanu, Bogdan
Constantin si Calin Vasile, prin aparatorul ales, Nechita Ionel Nicolae, in
dosarul cu numarul de mai sus avand drept obiect solutionarea unui recurs in
materie penala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 278 din Codul de procedura penala, care reglementeaza
modalitatea de solutionare a plangerilor contra actelor procurorului, nu permit
partilor interesate, in virtutea dreptului de a avea acces liber la justitie,
de a se adresa instantei de judecata, deoarece, potrivit art. 278^1 din acelasi
cod, o astfel de plangere poate fi facuta numai impotriva solutiilor de
netrimitere in judecata dispuse de procuror, care pot fi doar rezolutii de
neincepere a urmaririi penale in cauza ori ordonante sau, dupa caz, rezolutii
de scoatere de sub urmarire penala, de incetare a urmaririi penale sau de
clasare.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I penala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 278 din
Codul de procedura penala, care prevad posibilitatea verificarii in cursul
urmaririi penale a legalitatii si temeiniciei actelor efectuate de procuror
sau, pe baza dispozitiilor acestuia, doar de catre procurorul ierarhic
superior, nu vin in contradictie cu principiul liberului acces la justitie,
intrucat, dupa emiterea rechizitoriului, instanta procedeaza la judecarea in
fond a cauzei, ocazie cu care verifica in mod obligatoriu si legalitatea si
temeinicia actelor de urmarire penala efectuate de procuror sau in baza
dispozitiilor acestuia. De asemenea, si in ipoteza in care urmarirea penala se
finalizeaza cu o solutie de netrimitere in judecata, instanta, in cadrul
procedurii reglementate de art. 278^1 din Codul de procedura penala, are
posibilitatea si obligatia de a exercita un control direct asupra masurilor
luate si actelor efectuate de procuror pe baza dispozitiilor acestuia.
Prin urmare, nu se poate sustine ca se aduce atingere principiului
liberului acces la justitie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate, desi prevad posibilitatea
verificarii in cursul urmaririi penale a legalitatii si temeiniciei actelor
efectuate de procuror sau, in baza dispozitiilor acestuia, doar de catre
procurorul ierarhic superior, nu vin in contradictie cu principiul liberului
acces la justitie, intrucat, odata cu sesizarea instantei prin rechizitoriu,
aceasta verifica, in mod obligatoriu, legalitatea si temeinicia actelor de
urmarire penala efectuate de procuror ori in baza dispozitiilor acestuia.
Astfel, accesul liber la justitie este garantat, chiar daca sesizarea instantei
nu se face pe calea unei actiuni directe. De asemenea, instanta are
posibilitatea si obligatia de a exercita un control direct asupra masurilor si
actelor efectuate de procuror, sau pe baza dispozitiilor acestuia, si in
ipoteza in care activitatea de urmarire penala se finalizeaza printr-o solutie
de netrimitere in judecata.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu opresc partile
interesate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor
si intereselor legitime, acestea beneficiind de toate garantiile care
conditioneaza un proces echitabil.
In plus, potrivit dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura
penala, dupa respingerea plangerii facute conform art. 275 - 278 impotriva
rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei or, dupa caz, a
rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a
urmaririi penale, date de procuror, persoana vatamata, precum si orice alte
persoane ale caror interese legitime sunt vatamate pot face plangere in termen
de 20 de zile de la data comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare
la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in
prima instanta.
Mai mult, stabilirea competentei instantelor judecatoresti si instituirea
regulilor de desfasurare a procesului penal in fata acestora constituie
prerogativa exclusiva a legiuitorului, dispozitiile legale indicate fiind
conforme cu art. 126 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278 din Codul de procedura penala - Plangerea contra actelor procurorului, cu
urmatorul continut:
"Plangerea impotriva masurilor luate sau a actelor efectuate de
procuror ori efectuate pe baza dispozitiilor date de acesta se rezolva de
prim-procurorul parchetului sau, dupa caz, de procurorul general al parchetului
de pe langa curtea de apel ori de procurorul sef de sectie al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
In cazul cand masurile si actele sunt ale prim-procurorului ori ale
procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel sau ale
procurorului sef de sectie al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie ori au fost luate sau efectuate pe baza dispozitiilor date de catre
acestia, plangerea se rezolva de procurorul ierarhic superior.
In cazul rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau al ordonantei ori,
dupa caz, al rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de
incetare a urmaririi penale, plangerea se face in termen de 20 de zile de la
comunicarea copiei de pe ordonanta sau rezolutie, persoanelor interesate, potrivit
art. 228 alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249 alin. 2.
Rezolutiile sau ordonantele prin care se solutioneaza plangerile impotriva
rezolutiilor sau ordonantelor de neincepere a urmaririi penale, de clasare, de
scoatere de sub urmarire penala ori de incetare a urmaririi penale, se comunica
persoanei care a facut plangerea si celorlalte persoane interesate.
Dispozitiile art. 275 - 277 se aplica in mod corespunzator."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21
referitoare la Accesul liber la justitie, precum si ale art. 6 si 13 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
referitoare la Dreptul la un proces echitabil si Dreptul la un recurs efectiv.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
prevederilor art. 278 din Codul de procedura penala s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 540 din 7 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 15 din 5 ianuarie 2005, in sensul respingerii acesteia.
Cu acel prilej Curtea a observat ca nu pot fi retinute nici sustinerile privind
contrarietatea dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala cu cele ale
art. 21 din Legea fundamentala si ale art. 6 si 13 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, pe motiv ca acestea
nu reglementeaza posibilitatea persoanei interesate de a ataca in fata
instantei masura luata ori actul efectuat de procuror ori in baza dispozitiilor
acestuia, altul decat solutia de netrimitere in judecata. Sub acest aspect se
observa ca autorii exceptiei solicita, in realitate, completarea prevederilor
de lege criticate, in sensul de a se permite atacarea la instantele
judecatoresti nu doar a rezolutiilor si ordonantelor procurorului de
netrimitere in judecata, ci si a altor acte sau masuri ale procurorului, ceea
ce este contrar atat dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, in
conformitate cu care, in exercitarea controlului, "Curtea Constitutionala
se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost
sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului", cat si prevederilor constitutionale cuprinse in art. 61
alin. (1), potrivit carora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem
al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii".
Totodata, nu se poate retine sustinerea potrivit careia rezolutia
procurorului prin care s-a dispus efectuarea unor acte de procedura prin
delegare si procesul-verbal intocmit de procuror in conditiile art. 86^2 din
Codul de procedura penala ar avea un caracter absolut, nefiind supusa vreunei
verificari de legalitate si oportunitate, deoarece invinuitul sau inculpatul,
in situatia in care se dispune trimiterea sa in judecata, are asigurat accesul
la justitie prin posibilitatea de a invoca in fata instantei de judecata toate
neregularitatile savarsite in cursul urmaririi penale sau, in cazul in care se
dispune scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale ori
clasarea, are posibilitatea formularii unei plangeri in fata instantei
impotriva rezolutiei sau a ordonantei procurorului de netrimitere in judecata,
in temeiul prevederilor art. 278^1 din Codul de procedura penala.
Deoarece pana in prezent nu au intervenit elemente noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele deciziei mai
sus amintite isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Florinel Corduneanu, Bogdan
Constantin si Calin Vasile in Dosarul nr. 197/2005 al Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia I penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru