DECIZIE Nr. 30 din 25 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^1
alin. 2 din Codul de procedura civila, precum si ale art. 1 din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecatoresti
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 24 februarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^1 alin. 2 din Codul de procedura civila, precum si ale
art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, exceptie
ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 1.292/CIV/2004 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VII-a civila si litigii de munca.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal, lipsa fiind
cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei formuleaza o cerere prealabila prin care solicita
retrimiterea dosarului la instanta de judecata care a sesizat Curtea
Constitutionala, in vederea indreptarii erorii materiale din incheierea de
sesizare. In acest sens apreciaza ca temeiul de lege invocat in incheierea de
sesizare pentru trimiterea cauzei in vederea solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate nu este cel corect.
Reprezentantul Ministerului Public se opune admiterii cererii autorului
exceptiei, apreciind ca este vorba de fapt de o eroare materiala, care nu
influenteaza in nici un fel procedura de solutionare a exceptiei de
neconstitutionalitate invocate. Ca atare, solicita respingerea cererii
autorului exceptiei.
Deliberand asupra cererii formulate, Curtea respinge solicitarea autorului
exceptiei de retrimitere a dosarului catre instanta de fond.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, reiterand cu aceasta ocazie
motivele deja expuse in concluziile scrise, depuse la dosarul cauzei in
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca autorul exceptiei invoca de
fapt lacune legislative ale textelor supuse controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.292/CIV/2004, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civila si litigii de
munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^1 alin. 2 din Codul de procedura civila, precum si ale
art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti.
Exceptia a fost ridicata de Costin Tugui intr-o cauza ce priveste
solutionarea apelului declarat impotriva Incheierii de sedinta nr. 303 din 4
martie 2004, pronuntata de Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti in Dosarul nr.
2.565/2004, avand ca obiect incuviintarea executarii silite.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1) si (2), art. 21, art. 24 alin. (1) si (2), precum si ale art. 52
alin. (1) si (2), intrucat prin legi ordinare si organice nu sunt stabilite
legal modalitatile procedurale de aducere la indeplinire a unor hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile, investite cu titlu executoriu, astfel
incat, potrivit Legii nr. 29/1990, ramane la "latitudinea conducatorilor
autoritatilor publice punerea acestora in executare, si nu a unei legi
exprese".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civila si litigii de munca
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel,
instanta arata ca executarea silita poate fi declansata in urma unei obligatii
stabilite prin hotararea unei instante sau printr-un alt titlu care confirma
existenta unei creante si faptul ca aceasta indeplineste conditiile necesare
punerii in miscare a procedurii de executare silita. In acest context apreciaza
ca "legea nu distinge, dupa cum hotararea judecatoreasca ce constituie
titlu executoriu a fost pronuntata intr-o pricina civila sau intr-o pricina
penala, prin care s-a statuat asupra unor pretentii civile, ci se refera, in
sens larg, la hotararea unei instante". Ca atare, in speta de fata, chiar
daca hotararea ce constituie titlu executoriu a fost pronuntata de Sectia de
contencios administrativ a Curtii Supreme de Justitie, autorul exceptiei are
posibilitatea de a-si exercita dreptul recunoscut prin acest titlu, conform
procedurii executarii silite, reglementata de Codul de procedura civila.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Astfel, arata ca in speta de fata nu este vorba despre o problema
de constitutionalitate, intrucat sustinerile autorului exceptiei privesc, in
primul rand, aspecte legate de aplicarea textelor in discutie. De altfel,
mentioneaza faptul ca nici nu se arata in ce consta neconstitutionalitatea
acestor texte de lege, nemultumirea autorului exceptiei vizand institutia
executarii silite, in ansamblul sau. In acest sens arata ca reglementarea
procedurii de judecata este lasata la latitudinea legiuitorului, in
conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit
carora "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege". In acest context, considera ca, departe de a
ingradi principiile constitutionale invocate de autorul exceptiei, textele
criticate constituie expresia aplicarii lor, garantand desfasurarea procedurii
de executare silita, cu respectarea prevederilor legii si ale Constitutiei.
Avocatul Poporului arata ca, intrucat din incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale nu rezulta caror prevederi constitutionale contravin textele de
lege criticate, in temeiul dispozitiilor imperative ale art. 12 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, numai Curtea poate decide cadrul constitutional in care
urmeaza sa fie examinata exceptia de neconstitutionalitate ridicata. Din
punctul sau de vedere, Avocatul Poporului apreciaza totusi ca dispozitiile
legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
371^1 alin. 2 din Codul de procedura civila si ale art. 1 din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 559 din 10 noiembrie 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- art. 371^1 alin. 2 din Codul de procedura civila: "In cazul in care
debitorul nu executa de bunavoie obligatia sa, aceasta se aduce la indeplinire
prin executare silita, potrivit dispozitiilor prezentei carti, daca legea nu
prevede altfel.";
- Art. 1 din Legea nr. 188/2000: "(1) Executarea silita a
dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii se efectueaza de catre
executorii judecatoresti, daca legea nu prevede altfel.
(2) Executorii judecatoresti indeplinesc si alte atributii date prin lege
in competenta lor."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1)
si (2), art. 21, art. 24 alin. (1) si (2), precum si ale art. 52 alin. (1) si
(2), care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 52 alin. (1) si (2): "(1) Persoana vatamata intr-un drept al
sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act
administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este
indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului
legitim, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, de fapt, critica de
neconstitutionalitate este fundamentata pe sustinerea potrivit careia, in
cartea V, intitulata "Despre executarea silita", in cuprinsul
prevederilor art. 371^1 pana la art. 580^5 din Codul de procedura civila,
"nu sunt prevazute in mod expres posibilitatile procedurale de aducere la
indeplinire a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile, investite cu
titlu executoriu, pronuntate in baza art. 11 din Legea nr. 29/1990".
Curtea observa totodata ca aceeasi nemultumire este exprimata si fata de
dispozitiile art. 1 din Legea nr. 188/2000, in sensul ca executorii
judecatoresti sunt investiti numai in executarea silita a titlurilor executorii
cu caracter civil, nu si in cele de contencios administrativ, fapt "ce excedeaza
debitorul de sume de bani sau bunuri, actele administrative neonorate de
autoritatile administrative publice nefiind prevazute in textul Legii nr.
188/2000, dintr-o eroare a legislativului". Autorul exceptiei semnaleaza
astfel existenta unei lacune legislative in aceasta materie, prin aceea ca, in
cuprinsul dispozitiilor legale criticate, nu se precizeaza cine anume si in ce
conditii va pune in executare o hotarare judecatoreasca definitiva si
irevocabila, investita cu titlu executoriu, pronuntata in baza art. 11 din
Legea nr. 29/1990.
Avand in vedere toate aceste aspecte, Curtea retine ca exercitarea
controlului de constitutionalitate asupra unui atare obiect, respectiv asupra
unor lacune ale textelor de lege criticate, excedeaza competentei Curtii
Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se
pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost
sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului. De
altfel, in acest sens jurisprudenta Curtii a stabilit, in mod constant, ca
instanta de contencios constitutional nu se poate substitui legiuitorului cu
prilejul solutionarii unor exceptii de neconstitutionalitate al caror obiect
priveste lacune legislative ori in cazul unor reglementari legale despre care
se pretinde ca ar fi incomplete ori nesatisfacator redactate (a se vedea, de
exemplu, Decizia nr. 159 din 10 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d),
precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^1 alin. 2 din Codul de procedura civila, precum si ale
art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, exceptie
ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 1.292/CIV/2004 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VII-a civila si litigii de munca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora