DECIZIE Nr.
297 din 11 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998
privind acordarea tichetelor de masa
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 28 martie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998
privind acordarea tichetelor de masă, excepţie ridicată de Marinlena Dragomir
şi alţii în Dosarul nr. 18.374/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal răspund autorii excepţiei, prin
avocat, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul autorilor excepţiei de
neconstituţionalitate solicită admiterea acesteia. Se arată că expresia „în
limita bugetelor" din textul de lege criticat creează o discriminare între
diferitele categorii de bugetari, beneficiare ale tichetelor de masă.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
considerând că textele legale criticate nu conţin dispoziţii care să afecteze
drepturile angajaţilor de a beneficia de acordarea tichetelor de masă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 21 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 18.374/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998, excepţie ridicată de Marinlena
Dragomir şi alţii în cauza ce are ca obiect judecarea recursului declarat de
autorii excepţiei împotriva sentinţei referitoare la soluţionarea unui conflict
de muncă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998
contravine prevederilor art. 16 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi art. 53 din
Constituţie, precum şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Se arată că prin
dispoziţiile „în limita prevederilor bugetului de stat sau, după caz, ale
bugetelor locale pentru unităţile din sectorul bugetar şi în limita bugetelor
de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii", cuprinse în textul
legal criticat, legiuitorul a lăsat la voinţa angajatorului includerea sau nu
în buget a sumelor de bani reprezentând tichetele de masă. Acest aspect este o
discriminare între salariaţii din sectorul bugetar, deoarece numai unii dintre
aceştia beneficiază de tichete de masă.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia este neîntemeiată. Se arată că dispoziţiile
legale criticate sunt nediscriminatorii, deoarece se aplică, în mod egal,
tuturor salariaţilor sectorului bugetar.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Apreciază că textul
legal criticat se aplică în mod egal tuturor salariaţilor angajaţi în baza unor
contracte colective de muncă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelorde masă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
260 din 13 iulie 1998, text de lege care are următorul conţinut: „Tichetele
de masă se acordă în limita prevederilor bugetului de stat sau, după caz, ale
bugetelor locale, pentru unităţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor
de venituri şi cheltuieli
aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1)
referitoare la egalitatea în drepturi, art. 41 alin. (2) referitoare la
protecţia socială a muncii şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, precum şi ale art. 14 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la
interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Reglementarea condiţionării, prin textul legal
criticat, a acordării tichetelor de masă de prevederea sumelor corespunzătoare
în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru unităţile din
sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate,
potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori se înscrie în
contextul reglementării art. 1 din Legea nr. 142/1998,
care la alin. (1) prevede că „Salariaţii din cadrul
societăţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar, precum şi
din cadrul unităţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice sau
fizice care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de
muncă, denumite în continuare angajator, pot primi o alocaţie individuală de hrană, acordată sub forma
tichetelor de masă, suportată integral pe costuri de angajator". Rezultă că art. 1 din Legea nr. 142/1998 instituie doar o
posibilitate pentru o anumită categorie de personal de a primi alocaţie
individuală de hrană, acordată, în anumite limite, sub formă de tichete de
masă, iar nu o obligaţie legală a angajatorilor.
In consecinţă, Curtea constată că este neîntemeiată
critica de neconstituţionalitate prin invocarea prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constituţie. De altfel, prevederile constituţionale vizează egalitatea în
drepturi între cetăţeni în ceea ce priveşte recunoaşterea în favoarea acestora
a unor drepturi şi libertăţi fundamentale, iar nu identitatea de tratament
juridic privind aplicarea unor măsuri, indiferent de natura lor.
Curtea reţine, de asemenea, că nu sunt încălcate nici
prevederile art. 41 alin. (2) din Constituţie referitoare la protecţia socială
a muncii, deoarece acordarea tichetelor de masă nu constituie o măsură de
protecţie socială în sensul celor prevăzute de textul constituţional.
Cât priveşte dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la
interzicerea discriminării, invocate de autorii excepţiei, Curtea constată că
acestea se referă la exercitarea unor drepturi şi libertăţi recunoscute de
Convenţie, astfel cum prevede chiar textul, şi nicidecum la situaţii de felul
celor ce fac obiectul criticii de neconstituţionalitate.
Referitor la critica de neconstituţionalitate prin
raportare la dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea observă că acestea nu
sunt relevante în cauză, deoarece prevederile legale criticate nu privesc
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale, ci
instituie doar posibilitatea luării de către angajatori, în anumite limite, a
unor măsuri specifice.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masă, excepţie ridicată de Marinlena Dragomir si alţii în Dosarul
nr. 18.374/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru
cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Minai Paul Cotta