DECIZIE Nr. 293 din 1 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 14 ianuarie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor articolului unic din Legea nr. 323/2001 prin care se modifica
art. 20 alin. (5) si (6) si art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata
de Ye Junhan din China in Dosarul nr. 7.828/2001 al Judecatoriei Sectorului 6
Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca nici o
norma constitutionala nu prevede cate grade de jurisdictie sunt necesare pentru
solutionarea unei cauze. De asemenea, nici Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu precizeaza cate grade de
jurisdictie sunt necesare pentru solutionarea cauzelor civile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.828/2001,
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic din Legea nr.
323/2001 prin care se modifica art. 20 alin. (5) si (6) si art. 21 alin. (6)
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, exceptie ridicata, prin aparator, de Ye Junhan din China in dosarul
acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin modificarea dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 (prin articolul unic din Legea nr. 323/2001) "s-a incalcat grav
dreptul constitutional la aparare, partea fiind lipsita de o cale de atac, de
producerea de noi dovezi in apararea sa". Se mai arata ca "prin
ordonanta deja era lasata la hotararea unui functionar daca solicitantul de
azil se inscrie intr-o procedura obisnuita de solutionare sau o procedura
accelerata. Prin procedura obisnuita, solicitantul poate accede la o cale de
atac, iar conform unei hotarari a unui functionar, si nu a unui magistrat,
solicitantul este trecut, poate arbitrar, in procedura accelerata, care nu ii
da acestuia nici dreptul de a produce dovezi in apararea sa intr-o perioada mai
lunga de timp, dar nici sa poata ataca hotararea instantei de fond si, din
acest punct de vedere, este prejudiciat contestatorul Ye Junhan prin
neegalitatea de tratament din partea legii".
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
textele de lege criticate sunt conforme cu prevederile constitutionale. Se
considera ca exercitiul dreptului la aparare, consacrat de art. 24 din
Constitutie, se asigura chiar si in situatia in care nu se permite exercitarea
nici unei cai de atac. Potrivit art. 128 din Constitutie caile de atac se pot
exercita "in conditiile legii", iar "legea permite inlaturarea
folosirii unor cai de atac in anumite cazuri, legiuitorul putand institui, in
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si
modalitati de exercitare a drepturilor procedurale".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata nu este
fondata, deoarece "art. 24 din Constitutie garanteaza dreptul la aparare
in general si nu un dublu grad de jurisdictie pentru toate procedurile
existente. De altfel, nici Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale nu prevede existenta dublului grad de jurisdictie
decat pentru procedurile penale". Se mai arata ca "legea romana
prevede drepturile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de
protectie, precum liberul acces la instantele de judecata, dreptul de a fi
asistat sau reprezentat de un avocat si de a li se asigura in mod gratuit un
interpret pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat,
dreptul de a nu fi expulzat sau returnat etc., acordand, prin aceasta,
suficiente garantii ale exercitarii dreptului la aparare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de
vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (3),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000, care, in urma modificarii prin Legea nr.
323/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27
iunie 2001, are urmatorul continut: "Hotararea instantei este definitiva
si irevocabila."
Dispozitiile constitutionale considerate de autorul exceptiei ca fiind
incalcate sunt cele ale art. 24 alin. (1), potrivit carora:
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi atat
in cererea prin care a fost ridicata, cat si in incheierea instantei
judecatoresti se indica drept obiect al acesteia articolul unic din Legea nr.
323/2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000, in realitate
obiectul exceptiei il constituie dispozitia art. 20 alin. (5) din aceasta
ordonanta. Textul criticat se refera la irevocabilitatea solutiilor de
respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat in procedura
accelerata, date de instantele judecatoresti in cauzele ce privesc plangerile
solicitantilor de azil impotriva hotararii Oficiului National pentru Refugiati.
Art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 prevede cazurile in care cererile
de acordare a statutului de refugiat se solutioneaza in procedura accelerata,
iar in art. 18 si 19 din ordonanta sunt enumerate cazurile respective. Potrivit
dispozitiilor art. 20 din ordonanta, in cadrul procedurii accelerate sunt
reduse termenele in care functionarul desemnat este obligat sa se pronunte
asupra cererii, in care se poate face plangere impotriva hotararii de
respingere a cererii si in care instanta de judecata trebuie sa solutioneze
plangerea.
Curtea mai constata ca, desi in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul invoca incalcarea prevederilor art. 24 alin. (1)
din Constitutie, in realitate se contesta faptul ca procedura in aceste cauze
nu cuprinde inca un grad de jurisdictie.
Analizand si aceasta sustinere a autorului exceptiei, Curtea constata ca
intr-adevar, potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Constitutie,
"Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime", dar nici o norma
constitutionala nu stabileste cate grade de jurisdictie sunt necesare pentru solutionarea
diferitelor litigii. In aceasta privinta regulile de procedura si conditiile de
exercitare a cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti sunt statuate
prin dispozitiile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si ale art. 128,
ambele din Legea fundamentala, care prevad ca "Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii", dispozitii care nu sunt cu nimic incalcate.
Curtea mai constata ca nici Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale nu impune mai multe grade de jurisdictie la
solutionarea cauzelor de natura civila, prevazand la art. 6 pct. 1 doar ca
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public
si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si
impartiala, instituita de lege (...)".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, exceptie ridicata de Ye Junhan din
China in Dosarul nr. 7.828/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu