Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 291 din 22 martie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 pct. 1 din Hotararea Guvernului nr. 825/1995 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, pe de o parte, si guvernele Regatului Belgiei, Marelui Ducat de Luxemburg si Regatului Tarilor de Jos, pe de alta parte, privind readmisia persoanelor aflate in situatie ilegala, precum si ale art. 38 lit. a) si art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 302 din 7 mai 2007



Ioan Vida                               -  preşedinte

Nicolae Cochinescu              -  judecător

Aspazia Cojocaru                  -  judecător

Acsinte Gaspar                     -  judecător

Kozsokar Gabor                    -  judecător

Ion Predescu                         -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu          -  judecător

Ion Tiucă                               -  procuror

Gabriela Dragomirescu         -   magistrat-asistent-şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, pe de o parte, şi guvernele Regatului Belgiei, Marelui Ducat de Luxemburg şi Regatului Ţărilor de Jos, pe de altă parte, privind readmisia persoanelor aflate în situaţie ilegală, precum şi ale art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate. Excepţia a fost ridicată de Mihaela Mocamol din Tulcea în Dosarul nr. 4.024/2006 al Tribunalului Tulcea.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii dă cuvantul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate a art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995, cu privire la care Curtea Constituţională nu este competentă să se pronunţe. Cat priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 din Legea nr. 248/2005, pune concluzii de respingere a excepţiei, ca devenită inadmisibilă, ca urmare a intrării în vigoare a legii de aderare a Romaniei la Uniunea Europeană, şi de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei referitoare la art. 38 lit. a) din legea criticată, întrucat apreciază că nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea nr. 2.767 din 17 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.024/2006, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, pe de o parte, şi guvernele Regatului Belgiei, Marelui Ducat de Luxemburg şi Regatului Ţărilor de Jos, pe de altă parte, privind readmisia persoanelor aflate în situaţie ilegală, precum şi ale art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate.

Excepţia a fost ridicată de Mihaela Mocamol din Tulcea într-o cauză avand ca obiect restrangerea exercitării dreptului la circulaţie, măsură luată în temeiul dispoziţiilor din actele normative criticate.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile criticate aduc atingere „dreptului fundamental al fiecărui cetăţean roman, garantat de stat, de a circula liber în ţară şi în străinătate". In acest sens, cat priveşte neconstituţionalitatea art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995, arată că expresia „fără formalităţi" din cuprinsul textului „conduce la ideea că statul roman este obligat a admite returnarea oricărui cetăţean al său fără posibilitatea de a cenzura dacă acesta a comis, cu vinovăţie, o faptă (fapte) ce constituie o încălcare (încălcări) a unei norme din legislaţia internă a statului străin, de natură a atrage restrangerea dreptului de liberă circulaţie în străinătate". Cat priveşte neconstituţionalitatea art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005, se arată că prin aceste prevederi statul a instituit „o a doua sancţiune cetăţeanului său returnat de statul străin, în sensul restrangerii dreptului de liberă circulaţie în străinătate pe o perioadă de pană la 3 ani". In continuare, arată că aceste motive de neconstituţionalitate sunt valabile şi cu privire la art. 52 din aceeaşi lege, deoarece „instituie posibilitatea restrangerii dreptului de liberă circulaţie a cetăţeanului roman pe teritoriul celorlalte state membre ale Uniunii Europene, chiar dacă acestea nu au dispus returnarea respectivilor cetăţeni".

Tribunalul Tulcea apreciază că exceptia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. In acest sens, arată că textele criticate nu încalcă art. 25 din Constituţie, întrucat „dreptul la liberă circulaţie este în stransă legătură cu respectarea legislaţiei statului roman, precum şi a tratatelor şi convenţiilor pe care Romania le-a ratificat şi care fac parte astfel din dreptul intern". Mai arată că, „în vederea integrării sale în Uniunea Europeană, Romania trebuie să probeze capacitatea de a stopa migraţia ilegală, iar prezenţa fără respectarea condiţiilor legale de intrare şi şedere a unor persoane, cetăţeni romani, pe teritoriul altor state ar dovedi contrariul, cu repercusiuni negative asupra tratamentului aplicat în materie de vize cetăţenilor romani".

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului  Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 este inadmisibilă, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie şi prevederilor Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. Cat priveşte dispoziţiile art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005, consideră că acestea nu încalcă art. 25 din Constituţie, iar art. 52 din aceeaşi lege „şi-a încetat aplicabilitatea" „odată cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeană".

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr. 248/2005 sunt constituţionale. In acest sens, arată că măsura restrangerii exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate a cetăţenilor romani returnaţi dintr-un stat în baza acordului de readmisie încheiat cu acel stat nu încalcă art. 25 din Constituţie. Invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 855 din 28 noiembrie 2006 şi nr. 901 din 5 decembrie 2006. Consideră că excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 este inadmisibilă, avand în vedere art. 146 lit. d) din Constituţie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, pe de o parte, şi guvernele Regatului Belgiei, Marelui Ducat de Luxemburg şi Regatului Ţărilor de Jos, pe de altă parte, privind readmisia persoanelor aflate în situaţie ilegală, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 241/1995, precum şi ale art. 38 lit. a) şi art. 52 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, rectificată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 316 din 7 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste din urmă texte de lege prevăd:

-   Art. 38 lit. a): „Restrangerea exercitării dreptului la liberă circulaţie în străinătate a cetăţenilor romani poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 3 ani numai în condiţiile şi cu privire la următoarele categorii de persoane:

a) cu privire la persoana care a fost returnată dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat între Romania si acel stat;";

-   Art. 52: „Pană la data aderării Romaniei la Uniunea Europeană, în cazul returnării unui cetăţean roman în baza unui acord de readmisie încheiat între Romania şi un stat membru al Uniunii Europene, măsura restrangerii dreptului la liberă circulaţie în străinătate, instituită în condiţiile art. 38, trebuie să se refere la teritoriile tuturor acestor state, cu excepţia celor cu privire la care persoana în cauză face dovada că are drept de intrare."

Din susţinerile autorului excepţiei, potrivit cărora prevederile de lege criticate aduc atingere „dreptului fundamental al fiecărui cetăţean roman, garantat de stat, de a circula liber în ţară şi în străinătate", rezultă că se invocă încălcarea dispoziţiilor art. 25 din Constituţie, care stabilesc că „(1) Dreptul la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, este garantat. Legea stabileşte condiţiile exercitării acestui drept.

(2) Fiecărui cetăţean îi este asigurat dreptul de a-şi stabili domiciliul sau reşedinţa în orice localitate din ţară, de a emigra, precum şi de a reveni în ţară."

Examinand excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

I.   Excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 este inadmisibilă, întrucat, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) din Constituţie, preluate de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta „decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia".

II.   Cat priveşte neconstituţionalitatea art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005, în legătură cu care se susţine că statul instituie „o a doua sancţiune cetăţeanului său returnat de statul străin, în sensul restrangerii dreptului de liberă circulaţie în străinătate pe o perioadă de pană la 3 ani", ceea ce încalcă art. 25 din Constituţie, Curtea constată că acest text de lege a mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, în cauze în care se invoca de asemenea contradicţia cu art. 25 din Constituţie şi, în esenţă, cu o motivare similară. Astfel, prin deciziile nr. 855 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 17 ianuarie 2007, şi nr. 901 din 5 decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 23 ianuarie 2007, Curtea, respingand excepţia, a statuat că aceste dispoziţii sunt constituţionale. In acest sens, în esenţă, s-a arătat că măsura dispusă prin art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 se circumscrie situaţiilor expres şi limitativ prevăzute de art. 53 din Constituţie, respectiv apărarea securităţii naţionale şi a ordinii publice, avand în vedere că problema controlului migraţiei ilegale din Romania spre statele europene prezintă interes atat pe plan intern, cat şi extern. Pentru aceste considerente, a fost elaborată Legea nr. 248/2005, care asigură implementarea atat a prevederilor constituţionale, cat şi a unor prevederi în materie din documente internaţionale privind drepturile omului.

Considerentele şi soluţia pronunţată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, întrucat nu au fost invocate aspecte care să justifice schimbarea jurisprudenţei.

III.  In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 din lege, care, în opinia autorului excepţiei, „instituie posibilitatea restrangerii dreptului de liberă circulaţie a cetăţeanului roman pe teritoriul celorlalte state membre ale Uniunii Europene, chiar dacă acestea nu au dispus returnarea respectivilor cetăţeni", Curtea constată că aceasta urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă. Art. 52 dispune cu privire la măsura restrangerii dreptului la liberă circulaţie, instituită în condiţiile art. 38, anterior examinat, „pană la data aderării Romaniei la Uniunea Europeană". Or, prin Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia,  Republica Elenă,  Regatul Spaniei,  Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi Romania privind aderarea Republicii Bulgaria şi a Romaniei la Uniunea Europeană, semnat de Romania la Luxemburg la 25 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,  Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005, Romania a ratificat Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. Potrivit art. 4 alin. (2) din tratat, acesta a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, astfel că la data pronunţării prezentei decizii art. 52 din Legea nr. 248/2005 nu mai este aplicabil. Aşa fiind, devin incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea Constituţională se pronunţă asupra dispoziţiilor din legi sau ordonanţe ale Guvernului în vigoare. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a art. 52 din legea criticată urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.

Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢION ALĂ

In numele legii

DECI DE:

1.  Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 pct. 1 din Hotărarea Guvernului nr. 825/1995 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei, pe de o parte, şi guvernele Regatului Belgiei, Marelui Ducat de Luxemburg şi Regatului Ţărilor de Jos, pe de altă parte, privind readmisia persoanelor aflate în situaţie ilegală, excepţie ridicată de Mihaela Mocamol din Tulcea în Dosarul nr. 4.024/2006 al Tribunalului Tulcea.

2.  Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor romani în străinătate, excepţie ridicată de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.

3.   Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 din Legea nr. 248/2005, excepţie ridicată de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 martie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 291/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 291 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 291/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu