Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 289 din  5 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a dispozitiilor art. 60 din lege

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 847 din 25 noiembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998, precum si a dispozitiilor art. 60 din lege, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca atat Legea nr. 101/1998, in ansamblul sau, cat si prevederile art. 60 din aceasta sunt in concordanta cu dispozitiile din Constitutie invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.758/2000, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 din Legea nr. 101/1998, precum si a prevederilor Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, in integralitate. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect cererea de anulare a unei decizii a Bancii Nationale a Romaniei si a unei hotarari a consiliului de administratie al acestei banci.
    I. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 din Legea nr. 101/1998 se sustine ca acestea incalca art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2), art. 49 si 128 din Constitutie. Incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 74 alin. (1) si ale art. 48 alin. (2) consta, in esenta, in aceea ca prin continutul sau acest text de lege, care reglementeaza sanctiunile ce pot fi aplicate de catre Banca Nationala a Romaniei, termenele in care trebuie sa fie formulate si solutionate contestatiile impotriva lor, precum si competenta Curtii Supreme de Justitie de a se pronunta in legatura cu deciziile Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, "are elemente de lege organica". Totodata, prin art. 60 alin. (3) din lege se incalca si art. 49 si 128 din Constitutie, intrucat contestatia formulata la Curtea Suprema de Justitie "nu are natura unui recurs, ea nereprezentand o cale de atac impotriva unei hotarari judecatoresti", ceea ce lipseste partea "de cel putin o cale ordinara de atac".
    II. In motivarea neconstitutionalitatii Legii nr. 101/1998 in integralitatea sa, se arata ca aceasta "a fost adoptata de catre Parlament in conditiile legii ordinare, desi in continutul sau, prin art. 60, are elemente de lege organica", asa incat contravine art. 74 alin. (1) din Constitutie.
    Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat art. 60 din Legea nr. 101/1998 nu incalca dispozitiile art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2) si art. 49 din Constitutie, iar cat priveste legea in integralitatea ei, nu sunt formulate motive de neconstitutionalitate.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca art. 60 din Legea nr. 101/1998 reglementeaza sanctiunile aplicabile de catre Banca Nationala a Romaniei si procedura de solutionare a contestatiilor impotriva acestora, iar nu conditiile si limitele exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica printr-un act administrativ, astfel ca nu sunt incalcate prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie. Textul criticat nu restrange exercitiul unor drepturi sau al unor libertati, nefiind, asadar, contrar dispozitiilor constitutionale ale art. 49, si, totodata, stabilind competenta de judecata a unor decizii de sanctionare emise de Banca Nationala a Romaniei, este in deplina concordanta cu art. 125 alin. (3) din Constitutie. In sfarsit, se considera ca nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 74 alin. (1) si art. 128 din Legea fundamentala, deoarece dispozitiile ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu instituie o procedura de votare a legilor organice si nici nu ingradesc exercitarea cailor de atac.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, in integralitatea sa, precum si ale art. 60 din aceasta. Art. 60 din lege prevede: "(1) Pentru nerespectarea reglementarilor emise de catre Banca Nationala a Romaniei, in cazurile care nu cad sub incidenta Legii bancare, conducerea executiva a Bancii Nationale a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
    a) avertisment scris;
    b) amenda de la 1 milion lei la 10 milioane lei; amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat;
    c) suspendarea, pe un termen de pana la 90 de zile, partiala sau totala, a autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei;
    d) retragerea autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei.
    (2) Contestatiile pot fi formulate in termen de 15 zile de la data comunicarii sanctiunii si se solutioneaza de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei in maximum 30 de zile de la primirea acestora.
    (3) In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei pot fi contestate la Curtea Suprema de Justitie."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege contravin art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2), art. 49 si 128 din Constitutie, care prevad:
    - Art. 74 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.";
    - Art. 48 alin. (2): "Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege organica.";
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    I. Critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998, in ansamblul sau, se intemeiaza, in esenta, pe sustinerea ca aceasta "a fost adoptata de catre Parlament, in conditiile legii ordinare, desi in continutul sau, prin art. 60, are elemente de lege organica". Elementele de lege organica rezulta, in opinia autorului exceptiei, din cuprinsul alin. (3) al art. 60, care, stabilind "competenta Curtii Supreme de Justitie de a judeca in calitate de prima instanta contestatiile impotriva deciziilor Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei", modifica o lege organica, si anume Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993. Se considera ca, in felul acesta, se incalca prevederile art. 74 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora legile organice se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere.
    Analizand aceasta sustinere, Curtea constata ca art. 72 alin. (3) din Constitutie stabileste domeniile care sunt supuse reglementarii prin lege organica, iar, intre acestea, lit. h) prevede domeniul organizarii si functionarii instantelor judecatoresti. Curtea constata insa ca nici art. 72 alin. (3) si nici alte texte din Constitutie, in care se specifica necesitatea adoptarii de legi organice, nu prevad ca procedura de judecata si competenta instantelor judecatoresti sunt supuse reglementarii prin astfel de legi. Pe de alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". In consecinta, dispozitiile legale privitoare la competenta si procedura instantelor judecatoresti nu intra in materia legilor organice, astfel ca adoptarea de catre Parlament a Legii nr. 101/1998 ca lege ordinara nu contravine art. 74 alin. (1) din Constitutie.
    II. Cea de a doua critica vizeaza dispozitiile art. 60 din lege, in legatura cu care, in esenta, se sustine ca sunt neconstitutionale, intrucat, pe de o parte, "contin elemente de lege organica", incalcand astfel art. 74 alin. (1) si art. 48 alin. (2) din Constitutie, iar pe de alta parte, contestatia formulata, in temeiul acestui text, la Curtea Suprema de Justitie "nu are natura unui recurs, ea nereprezentand o cale de atac impotriva unei hotarari judecatoresti", lipsind partea "de cel putin o cale ordinara de atac", ceea ce contravine art. 49 si 128 din Constitutie.
    Cu privire la primul aspect al criticii, potrivit caruia continutul reglementarii art. 60 din Legea nr. 101/1998 apartine domeniului legii organice, Curtea constata ca acesta urmeaza a fi respins pentru aceleasi considerente care au fundamentat si respingerea exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la Legea nr. 101/1998, in ansamblul sau. De asemenea, invocarea incalcarii prin art. 60 alin. (2) din lege a dispozitiilor art. 48 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora conditiile si limitele exercitarii dreptului persoanei vatamate intr-un drept al sau de o autoritate publica se stabilesc prin lege organica, urmeaza sa fie inlaturata. Art. 60 alin. (2) stabileste procedura administrativ-jurisdictionala de solutionare de catre Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei a contestatiilor formulate impotriva sanctiunilor aplicate de aceasta. Este o procedura jurisdictionala, prealabila procedurii in fata instantelor judecatoresti, ce nu intra in sfera contenciosului administrativ, nefiind, asadar, incalcate prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie.
    In legatura cu constitutionalitatea art. 60 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 prin raportare la dispozitiile art. 128 din Constitutie, referitoare la "Folosirea cailor de atac", Curtea s-a mai pronuntat, cu prilejul solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de aceeasi parte in acelasi dosar si avand acelasi obiect, prin Decizia nr. 45 din 12 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 28 martie 2002. Prin acea decizie, definitiva si obligatorie, s-a constatat ca "nici o dispozitie a Legii nr. 101/1998 nu ingradeste exercitarea cailor de atac".
    In sfarsit, Curtea constata ca prevederile art. 49 din Constitutie, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale ale cetatenilor, nu sunt incidente in aceasta cauza ce are ca obiect aplicarea unor sanctiuni persoanelor juridice care nu se conformeaza reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a prevederilor art. 60 din lege, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 289/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 289 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 289/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu