DECIZIE Nr. 288 din 5 noiembrie 2002
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din
Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 836 din 20 noiembrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea
Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994
privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de
Nicoleta Druta in Dosarul nr. 3.237/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia
de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei personal si asistat de avocat
George-Iulian Stancov, constatandu-se lipsa Administratiei prezidentiale, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 196C/2002, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de Andrei Siperco in Dosarul nr. 3.236/2001
al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ. La apelul
nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, avocat George-Iulian Stancov,
constatandu-se lipsa Administratiei prezidentiale, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea
dosarelor. Partile prezente si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord
cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din
Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 196C/2002 la Dosarul
nr. 195C/2002.
Reprezentantul autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate solicita
admiterea acestora, aratand ca dispozitiile criticate incalca, pe de o parte,
principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie, iar pe de alta parte, afecteaza stabilitatea functiei, prin aceea
ca se aplica personalului deja existent la Administratia prezidentiala.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiilor de
neconstitutionalitate ca neintemeiate, intrucat apreciaza ca dispozitiile de
lege criticate nu contravin textelor din Constitutie invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 28 martie 2002, pronuntate in dosarele nr. 3.237/2001
si nr. 3.236/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 privind
serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, introdus prin art. I pct. 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 47/1994, precum si cele ale art. II din aceasta
ordonanta. Exceptiile au fost ridicate de Nicoleta Druta si Andrei Siperco in
cadrul unor litigii de munca.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, al caror continut este
identic, se sustine "nelegalitatea aplicarii retroactive a prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, cu consecinta vatamarii
dreptului la stabilitatea in functie obtinute potrivit legii", precum si
"neconstitutionalitatea textelor de lege criticate, atata vreme cat acestea
se aplica unor situatii reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere
al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, cat priveste dispozitiile art. 4^1 din Legea nr.
47/1994, introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, in
esenta, se arata ca din continutul lor nu rezulta incalcarea principiului
neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se
mai arata ca acest text, care instituie doua conditii noi pentru numirea
functionarilor publici din cadrul Administratiei prezidentiale - increderea
acordata de Presedintele Romaniei si semnarea unui angajament de loialitate -,
a fost pus in aplicare dupa 15 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei. Ca
atare, nici dispozitiile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
1/2001 nu au efect retroactiv, ele privesc aplicarea legii, iar acest aspect nu
poate face obiectul controlului de constitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. Astfel, sub aspectul incalcarii principiului
neretroactivitatii legii, se arata ca prevederile art. 4^1 introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au fost aplicate in termenul de 15
zile de la data intrarii in vigoare a acesteia, iar cat priveste introducerea
unor noi criterii de selectare a personalului din Administratia prezidentiala,
se considera ca acestea sunt in sensul dispozitiilor art. 101 alin. (2) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate, astfel cum au fost formulate
de autorii acestora, il constituie prevederile art. 4^1 din Legea nr. 47/1994,
introduse prin art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei, precum si cele ale art. II din aceasta
ordonanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10
ianuarie 2001.
In temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, Legea
nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, cu
modificarile si completarile aduse prin aceasta ordonanta, a fost republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001,
dandu-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art. 4^1, introdus prin
ordonanta si criticat ca fiind neconstitutional, a devenit art. 5 din lege, iar
Curtea urmeaza a se pronunta cu privire la acesta.
Art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, prevede: "(1) Personalul
Administratiei prezidentiale este alcatuit din persoane detasate, la cererea
Presedintelui Romaniei, din ministere si alte autoritati publice, precum si din
persoane incadrate direct pe functiile sau posturile pe care urmeaza sa le
indeplineasca.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) poate fi incadrat numai pe baza
increderii acordate de Presedintele Romaniei si cu conditia semnarii unui
angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevazut la art. 2.
Retragerea increderii are ca efect revocarea incadrarii, precum si incetarea
detasarii, eliberarea sau destituirea din functie ori desfacerea contractului
de munca, dupa caz.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si
personalului de ordine si paza afectat Administratiei prezidentiale".
Articolul II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, aprobata
prin Legea nr. 124 din 3 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, criticat, de asemenea, ca fiind
neconstitutional, stabileste: "Prevederile art. I pct. 4 se aplica
personalului existent la Administratia prezidentiala in termen de 15 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe baza unui examen
de atestare pe post."
In opinia autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate, prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au aplicare retroactiva, "cu
consecinta vatamarii dreptului la stabilitatea in functie obtinute potrivit
legii", ceea ce contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit
caruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile". Caracterul retroactiv al acestor dispozitii rezulta si din
aplicarea lor "unor situatii reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici".
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
Art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, dispune cu privire la personalul
ce alcatuieste Administratia prezidentiala, conditiile in care acesta poate fi
incadrat, si anume "numai pe baza increderii acordate de Presedintele
Romaniei" si "semnarea unui angajament de loialitate", precum si
cu privire la efectele retragerii increderii. Din analiza continutului acestui
articol nu rezulta existenta unor prevederi care urmeaza sa retroactiveze.
De asemenea, nu retroactiveaza nici prevederile art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 1/2001, potrivit carora dispozitiile art. 5 din lege
"se aplica personalului existent la Administratia prezidentiala in termen
de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe
baza unui examen de atestare pe post". Dimpotriva, textul dispune ca
prevederile de lege criticate se aplica personalului existent, in termen de 15
zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca o lege nu este
retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta
anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei
situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste
cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si
sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare,
adica in domeniul ei propriu de aplicare. In acest sens este, de exemplu,
Decizia Curtii Constitutionale nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002.
Deoarece in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa
justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin
valabilitatea.
In legatura cu sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 5 din Legea nr.
47/1994, republicata, sunt neconstitutionale si prin raportare la Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, Curtea observa ca examinarea
constitutionalitatii unui text de lege are in vedere compatibilitatea lui cu
prevederile Constitutiei, iar nu compararea prevederilor mai multor legi intre
ele. Asa fiind, acest aspect excede competentei Curtii si nu poate fi retinut.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din
Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994, privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei, exceptii ridicate de Nicoleta Druta si
Andrei Siperco in dosarele nr. 3.237/2001 si nr. 3.236/2001 ale Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu