DECIZIE Nr. 283 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale art. 32
alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale
art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001,
ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr.
216/2001, precum si ale art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 889 din 29 septembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004
nr. 507/2003, ale art. 32 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul
2003 nr. 631/2002, ale art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de
stat pe anul 2001 nr. 216/2001, precum si ale art. 21 alin. (3) lit. c) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Alcoa Fujikura Romania" - S.R.L. Arad in Dosarul nr.
6.719/2003 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, avocatul ales,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Aparatorul autorului exceptiei pune concluzii de admitere a exceptiei,
depunand note scrise in acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila. Astfel, Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002, Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001,
precum si Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001 sunt legi cu
caracter temporar, care nu mai sunt in vigoare, fiind aplicabile dispozitiile
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare. In ceea ce priveste dispozitiile art. 38 alin. (1) si
(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 si cele ale art. 21
alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, acestea nu au
aplicabilitate in cauza, fiind incidente dispozitiile art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.719/2003,
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale
art. 32 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
ale art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2001
nr. 216/2001, precum si ale art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Alcoa Fujikura
Romania" - S.R.L. Arad in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept
obiect solutionarea unei actiuni in contencios administrativ pentru anularea
unei decizii emise de Directia Generala a Finantelor Publice Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
referitoare la dreptul la munca, deoarece persoanele nu ar putea alege liber un
loc de munca in afara localitatii, o astfel de alegere avand repercusiuni
asupra angajatorului, care, de altfel, este obligat sa creeze locuri de munca
doar in localitatile mari. De asemenea, posibilitatea manifestarii liberei
initiative si a valorificarii tuturor factorilor de productie este restransa
prin instituirea unor dispozitii de natura a impovara excesiv cu sarcini
fiscale contribuabilii, in considerarea exclusiva a locatiei unde acestia isi
desfasoara activitatea. In ceea ce priveste invocarea art. 16 din Constitutie,
republicata, autorul exceptiei sustine ca prevederile art. 37 alin. (1) si (2)
din Legea nr. 631/2002 creeaza o discriminare nejustificata prin dezavantajul
pe care il suporta investitorii care isi desfasoara activitatea intr-o zona
care nu acopera necesarul de forta de munca, investitiile acestora facandu-se
numai in zonele unde exista forta de munca, pentru a se evita inconvenientul
antrenarii unor cheltuieli nedeductibile. Sunt, de asemenea, incalcate si
dispozitiile constitutionale referitoare la asezarea justa a sarcinilor
fiscale, deoarece intreprinzatorii care isi desfasoara activitatea in zone mai
putin populate si care suporta cheltuielile de transport ale angajatilor sunt
astfel "penalizati". In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor
constitutionale referitoare la economia Romaniei si a celor referitoare la
nivelul de trai, autorul exceptiei sustine ca si aceste dispozitii sunt
incalcate, deoarece li se ingradeste intreprinzatorilor posibilitatea
dezvoltarii de afaceri in mediul rural, care sunt astfel defavorizate.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ opineaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In ceea ce priveste
dispozitiile art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, instanta arata ca
aceste dispozitii legale nu sunt incidente in cauza, deoarece actele contestate
nu au fost emise pentru incalcarea acestor dispozitii care au intrat in vigoare
la 1 ianuarie 2004.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece intra in competenta
legiuitorului stabilirea impozitelor si taxelor, precum si stabilirea
scutirilor si deducerilor de la plata acestora, prevederile adoptate in acest
sens aplicandu-se tuturor agentilor economici in aceleasi conditii si limite,
fara discriminari. De asemenea, nu sunt incalcate nici celelalte prevederi
constitutionale invocate de autorul exceptiei, textele criticate privesc
deduceri de la plata impozitelor catre bugetul de stat, reprezentand, in
acelasi timp, o masura de protectie si sprijin acordat persoanelor incadrate in
munca.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, presedintele Camerei Deputatilor arata ca
aceasta exceptie este inadmisibila, deoarece solutionarea cauzei nu depinde de
dispozitia criticata.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila in intregime. Astfel, deoarece Legea bugetului de stat pe anul
2003 nr. 631/2002, Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 si Legea
bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001 sunt legi cu caracter temporar si
aplicabilitate limitata, sunt incidente in cauza dispozitiile art. 23 alin. (1)
si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia fiind inadmisibila. In ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1)
si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, Guvernul
apreciaza ca si aceasta este inadmisibila, deoarece dispozitiile criticate sunt
aplicabile numai societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, autoarea
exceptiei neincadrandu-se in aceasta categorie. De asemenea, este inadmisibila
si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (3) lit. c)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, deoarece aceste prevederi nu sunt
relevante in cauza, neconstituind dispozitii de care sa depinda solutionarea
cauzei.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul
2002 nr. 743/2001 si ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat
pe anul 2001 nr. 216/2001 este inadmisibila, deoarece aceste dispozitii legale
nu mai sunt in vigoare, incetandu-si aplicabilitatea o data cu incheierea
exercitiului bugetar pe anii de referinta. Astfel, sunt incidente dispozitiile
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 si
ale art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
Avocatul Poporului apreciaza ca aceasta este neintemeiata, deoarece
reglementarea posibilitatii de deducere a unor cheltuieli reprezinta o optiune
a legiuitorului, dandu-se astfel expresie preocuparii statului pentru a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie
2003, ale art. 32 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 863 din 29
noiembrie 2002, ale art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 784 din 11 decembrie 2001, ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului
de stat pe anul 2001 nr. 216/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 214 din 26 aprilie 2001, si ale art. 21 alin. (3) lit. c) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 38 alin. (1) si (2) din Legea nr. 507/2003: "(1) Regiile
autonome, societatile si companiile nationale, institutele nationale de
cercetare-dezvoltare si celelalte societati comerciale cu capital majoritar de
stat pot efectua anual, in limita unei cote de 2,0%, aplicata asupra fondului
de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de
munca, cheltuieli sociale pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati
sau unitati aflate in administrarea acestora, potrivit legii, si anume:
gradinite, crese, dispensare, cabinete medicale, servicii de sanatate acordate
in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea
intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi,
camine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le au sub patronaj.
(2) In cadrul aceleiasi limite prevazute la alin. (1) unitatile mentionate
pot aloca sume pentru: acoperirea unei parti din cheltuielile ocazionate de
procurarea unor daruri pentru copiii minori ai salariatilor si cadouri oferite
salariatelor; acoperirea partiala a costului transportului la si de la locul de
munca al salariatilor; suportarea partiala a costului aferent serviciilor de
tratament sau de odihna pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie
ai acestora, inclusiv al transportului; acordarea de ajutoare pentru
inmormantare; acordarea de ajutoare unor salariati care au suferit pierderi
insemnate in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, pentru
acoperirea unei parti din cheltuieli in cazul unor boli grave sau incurabile,
precum si pentru contributia la fondurile de interventie ale asociatiei
profesionale, potrivit prevederilor art. 66 din Legea minelor nr. 85/2003. De
asemenea, unitatile mentionate pot contribui prin alocarea unor sume la
ajutorarea copiilor din scoli si din centrele de plasament.";
- Art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 631/2002: "(1) Regiile
autonome, societatile si companiile nationale, institutele nationale de
cercetare-dezvoltare si celelalte societati comerciale pot efectua anual, in
limita unei cote de pana la 1,5%, aplicata asupra fondului de salarii realizat
anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, cheltuieli sociale
care sunt deductibile la calculul profitului impozabil, pentru functionarea
corespunzatoare a unor activitati sau unitati aflate in administrarea acestora
potrivit legii, si anume: gradinite, crese, dispensare, cabinete medicale,
servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor
de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci,
cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, precum si scolile pe
care le au sub patronaj.
(2) In cadrul aceleiasi limite prevazute la alin. (1) unitatile mentionate
pot aloca sume si pentru: acoperirea unei parti din cheltuielile ocazionate de
procurarea unor daruri pentru copiii salariatilor; acoperirea partiala a
costului transportului la si de la locul de munca al salariatilor; suportarea
partiala a costului biletelor de tratament sau de odihna pentru salariatii
proprii si pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv al transportului;
acordarea de ajutoare pentru inmormantare; acordarea de ajutoare unor salariati
care au suferit pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a
calamitatilor naturale, pentru acoperirea unei parti din cheltuieli in cazul
unor boli grave sau incurabile, precum si pentru contributia la fondurile de
interventie ale asociatiei profesionale, potrivit prevederilor art. 51 din
Legea minelor nr. 61/1998, cu modificarile ulterioare. De asemenea, unitatile
mentionate pot contribui prin alocarea unor sume la ajutorarea copiilor din scoli
si din centrele de plasament.";
- Art. 37 alin. (1) si (2) din Legea nr. 743/2001: "(1) Regiile
autonome, societatile si companiile nationale, institutele nationale de
cercetare-dezvoltare care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare, si celelalte societati comerciale pot efectua anual,
in limita unei cote de pana la 1,5%, aplicata asupra fondului de salarii
realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca,
cheltuieli care sunt deductibile la calculul profitului impozabil, pentru
functionarea corespunzatoare a unor activitati sau unitati aflate in administrarea
acestora potrivit legii, si anume: gradinite, crese, dispensare, cabinete
medicale, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al
accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee,
biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, precum si
pentru scolile pe care le au sub patronaj.
(2) In cadrul aceleiasi limite prevazute la alin. (1) unitatile mentionate
pot aloca sume si pentru: acoperirea unei parti din cheltuielile ocazionate de
procurarea unor daruri pentru copiii salariatilor; acoperirea partiala a
costului transportului la si de la locul de munca al salariatilor; suportarea
partiala a costului biletelor de tratament sau de odihna pentru salariatii
proprii si pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv al transportului;
acordarea de ajutoare pentru inmormantare; acordarea de ajutoare unor salariati
care au suferit pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a
calamitatilor naturale, pentru acoperirea unei parti din cheltuieli in cazul
unor boli grave sau incurabile, precum si pentru contributia la fondurile de
interventie ale asociatiei profesionale, potrivit prevederilor art. 51 din
Legea minelor nr. 61/1998. De asemenea, unitatile mentionate pot contribui prin
alocarea unor sume la ajutorarea copiilor din scoli si din centrele de
plasament.";
- Art. 26 alin. (1) si (2) din Legea nr. 216/2001: "(1) Regiile
autonome, societatile si companiile nationale, institutele nationale de
cercetare-dezvoltare care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr.
25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile
ulterioare, si celelalte societati comerciale pot efectua anual, in limita unei
cote de pana la 1,5%, aplicata asupra fondului de salarii realizat anual, aferent
salariatilor cu contract individual de munca, cheltuieli care sunt deductibile
la calculul profitului impozabil, pentru functionarea corespunzatoare a unor
activitati sau unitati aflate in administrarea acestora potrivit legii, si
anume: gradinite, crese, dispensare, cabinete medicale, servicii de sanatate
acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la
internarea intr-o unitate sanitara, muzee, cantine, baze sportive, cluburi,
camine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le au sub patronaj.
(2) In cadrul aceleiasi limite prevazute la alin. (1) unitatile mentionate
pot aloca sume si pentru: acoperirea unei parti din cheltuielile ocazionate de
procurarea unor daruri pentru copiii salariatilor; acoperirea partiala a
costului transportului la si de la locul de munca al salariatilor; suportarea
partiala a costului biletelor de tratament sau de odihna pentru salariatii
proprii si pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv al transportului;
acordarea de ajutoare pentru inmormantare; acordarea de ajutoare unor salariati
care au suferit pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a
calamitatilor naturale, pentru acoperirea unei parti din cheltuieli, in cazul
unor boli grave sau incurabile, precum si pentru contributia la fondurile de
interventie ale asociatiei profesionale, potrivit prevederilor art. 51 din
Legea minelor nr. 61/1998.";
- Art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal:
"(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata: (...) c)
cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra
fondului de salarii realizat. Intra sub incidenta acestei limite cu prioritate
ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru
boli grave sau incurabile si protezele, precum si cheltuielile pentru
functionarea corespunzatoare a unor activitati sau unitati aflate in
administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de sanatate acordate
in cazul bolilor profesionale si ale accidentelor de munca pana la internarea
intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi,
camine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le au sub patronaj. In
cadrul acestei limite pot fi deduse si cheltuielile reprezentand: transportul
la si de la locul de munca al salariatilor, cadouri in bani sau in natura
oferite copiilor minori ai salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate
salariatelor, costul prestatiilor pentru tratament si odihna pentru salariatii
proprii si pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv transportul,
ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi in gospodarie si
contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale a
minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1), art. 38 alin.
(1), art. 43 alin. (1), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si (2) lit. a)
din Constitutia Romaniei. Dupa aprobarea prin referendum a Legii de revizuire a
Constitutiei Romaniei, dispozitiile invocate au fost cuprinse in art. 16 alin.
(1), art. 41 alin. (1), art. 47 alin. (1), art. 56 alin. (2) si art. 135 alin.
(1) si (2) lit. a), cu urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 41: "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera.";
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.";
- Art. 56: "(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea
justa a sarcinilor fiscale.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca alin. (2)
al art. 138 din Constitutia Romaniei consacra principiul anualitatii bugetului
de stat. Prin urmare, Legea nr. 631/2002, Legea nr. 743/2001, precum si Legea
nr. 216/2001 sunt legi cu caracter temporar care au fost in vigoare in cursul
anilor 2003, 2002, respectiv 2001, perioade pentru care s-au aprobat bugetele
de stat respective.
In consecinta, legile criticate nu mai sunt in vigoare, fiind aplicabile
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor (...) privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare."
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003,
Curtea constata ca aceste dispozitii legale sunt aplicabile regiilor autonome,
societatilor si companiilor nationale, institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare si celorlalte societati comerciale cu capital majoritar de
stat, societatea comerciala care este autoarea exceptiei neincadrandu-se in
nici una dintre aceste ipoteze, astfel incat prevederile criticate nu
constituie dispozitii de care depinde solutionarea cauzei.
De asemenea, Curtea observa ca solutionarea cauzei nu depinde nici de
dispozitiile art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, intrucat obiectul litigiului aflat pe rolul instantei de judecata il
constituie contestatia introdusa de autorul exceptiei impotriva
procesului-verbal incheiat la data de 8 mai 2003 de organele de control din
cadrul Directiei Controlului Fiscal Arad, prin care s-a dispus obligarea
acestuia la plata catre bugetul de stat a unor sume de bani reprezentand
impozite pe veniturile nerezidentilor provenite din prestari de servicii,
debite suplimentare la fondul de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap, dobanzi, penalitati si majorari de intarziere si alte datorii catre
stat. In esenta, autorul exceptiei nu critica instituirea de catre legiuitor a
unor deductibilitati la calcularea si plata impozitelor, ci faptul ca aceste
deductibilitati nu se refera si la cheltuielile efectuate de angajatorii din
categoria carora face parte, precum recrutarea fortei de munca din alte
localitati decat aceea in care isi desfasoara activitatea. Asadar, autorul
exceptiei nu critica dispozitiile care s-ar aplica in cauza, ci lipsa unor
prevederi legale care sa permita deductibilitatea la calcularea impozitelor a
categoriilor de cheltuieli mentionate.
In consecinta, sunt aplicabile dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit
carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor (...) privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei
in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia".
In baza dispozitiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Curtea constata ca
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 38 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003,
ale art. 32 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, ale art. 37 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 26 alin. (1) si (2) din Legea bugetului de stat pe anul
2001 nr. 216/2001, precum si ale art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Alcoa Fujikura Romania" S.R.L. Arad in Dosarul nr. 6.719/2003 al
Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru