DECIZIE Nr. 276 din 2 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 2
si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 15 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rev
Comat Inox" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 9.512/R/2001 al
Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 ca neintemeiata. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 2 al aceluiasi articol se considera
ca aceasta este inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate nu au
legatura cu solutionarea cauzei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
9.512/R/2001, Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 2 si 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Rev Comat Inox" - S.A. din Targu Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 1, art.
24, art. 41 alin. (2) si (3), art. 134 alin. (1) si (2) lit. a) si ale art. 135
alin. (1) si (6), intrucat "afecteaza dreptul de dispozitie al persoanelor
juridice si fizice, ca atribut al dreptului de proprietate privata [...]".
In aceste conditii se apreciaza ca "Romania nu este stat de drept,
democratic [...]".
Judecatoria Targu Mures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece dispozitiile pct. 3 al art. IV din ordonanta criticata
nu contravin prevederilor constitutionale invocate. In ceea ce priveste pct. 2
al aceluiasi articol instanta de judecata considera ca solutionarea cauzei nu
depinde de aceste dispozitii legale, astfel ca exceptia este inadmisibila.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994), aprobata cu
modificari prin Legea nr. 12/1995 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995). Aceste texte legale au urmatoarea
redactare: "In vederea consolidarii regimului valutar in vigoare si
intaririi disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile
valutare, se stabilesc urmatoarele: [...]
2. Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 1 sunt obligate sa
incaseze sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de
lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte
operatiuni si tranzactii externe, prin conturile deschise in Romania la banci
autorizate.
3. In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile
calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.
[...]"
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt urmatoarele: art. 1, relativ la Statul roman, art. 24, privind Dreptul la
aparare, art. 41 alin. (2) si (3), referitor la Protectia proprietatii private,
art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), relativ la Economia Romaniei, si art. 135
alin. (1) si (6), privind ocrotirea proprietatii private.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. Referitor la critica de neconstitutionalitate a pct. 2 din art. IV al
Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, care instituie obligatia persoanelor fizice
si juridice, care executa lucrari si presteaza servicii in strainatate, de a
incasa sumele in valuta din orice operatiuni si tranzactii externe prin conturi
deschise in Romania la banci autorizate, Curtea constata ca litigiul aflat in
fata instantei judecatoresti are ca obiect solutionarea unei plangeri formulate
impotriva unui proces-verbal de contraventie pentru intarzierea repatrierii
unei sume in valuta. Pe de alta parte, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala poate fi sesizata de instantele
judecatoresti numai asupra unor prevederi din legi sau ordonante de care
depinde solutionarea cauzei. In speta, solutionarea cauzei de catre instanta de
judecata nu depinde de textul de lege criticat, astfel ca exceptia privind art.
IV pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este inadmisibila.
Instanta de judecata a retinut corect acest motiv de inadmisibilitate a
exceptiei, dar nu s-a conformat dispozitiilor alin. (6) al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, care prevad ca, "Daca exceptia este inadmisibila,
fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala".
II. Cu privire la constitutionalitatea pct. 3 al art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 (care instituie modalitatile si termenele de repatriere
a valutei rezultate din actele de comert international realizate de agentii
economici) Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, constatand ca aceste
dispozitii legale sunt constitutionale, in esenta, pentru urmatoarele motive:
- se constata ca prevederile constitutionale ale art. 41 au fost
respectate, deoarece limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin
lege (Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994);
- se considera ca protectia proprietatii private si, respectiv, a averii
dobandite in mod licit, care nu poate fi confiscata, nu justifica utilizarea
bunurilor proprietate privata, indiferent de natura lor, pentru incalcarea unui
interes national, asa cum este cel al asigurarii disponibilitatilor valutare
necesare asigurarii obligatiilor externe de plata ale economiei (in acelasi
sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 64 din 14 aprilie
1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 16
iunie 1998);
- dispozitiile legale criticate nu contravin nici prevederilor art. 134
alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie, ci, dimpotriva, acestea sunt
respectate, deoarece tocmai in temeiul art. 134 alin. (2) lit. b) "Statul
trebuie sa asigure: [...] b) protejarea intereselor nationale in activitatea
economica, financiara si valutara". Aceasta obligatie fundamentala a fost
respectata de Guvern si Parlament, ordonanta criticata avand ca scop insasi
protejarea intereselor nationale prin consolidarea regimului valutar,
asigurarea disponibilitatilor valutare necesare indeplinirii obligatiilor
externe de plata ale economiei. Nici economia de piata si nici libertatea
comertului nu justifica incalcarea obligatiei de repatriere a valutei si a
termenului legal maxim de repatriere, deoarece de constituirea fondurilor
valutare depinde insasi functionarea sistemului economic, astfel incat
autonomia juridica a agentilor economici in activitatea de comert exterior nu se
poate realiza decat cu respectarea acestor obligatii.
In acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii,
ca de exemplu Decizia nr. 60 din 31 martie 1998, publicata in Monitorul
Oficial, Partea I, nr. 183 din 18 mai 1998, si Decizia nr. 104 din 6 iunie
2000, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 383 din 16 august 2000.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o schimbare a
jurisprudentei Curtii, solutia si motivarea din deciziile amintite isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza.
Referitor la incalcarea prin textul de lege criticat a prevederilor art. 24
din Constitutie se observa ca aceasta sustinere este vadit nefondata, deoarece
agentul economic sanctionat are posibilitatea exercitarii tuturor drepturilor
procesuale.
In aceste conditii rezulta ca dispozitiile de lege criticate nu contravin
nici prevederilor art. 1 din Constitutie, intrucat in Romania, ca stat de drept
si democratic, Legea trebuie aplicata, adica toate persoanele trebuie sa se
supuna legii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rev Comat
Inox" - S.A. din Targu Mures in Dosarul nr. 9.512/R/2001 al Judecatoriei
Targu Mures.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct.
3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman