DECIZIE Nr.
270 din 16 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, precum si persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive
politice, masuri administrative abuzive
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 17 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Mădălina Ştefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, precum şi
persoanelor împotriva cărora
au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, excepţie ridicată de
Sultana Gh. Stavrositu în Dosarul nr. 399/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială,
maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate,
invocând jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 25 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 399/CA/2005, Curtea de Apel Constanţa -Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru
infracţiuni săvârşite din motive politice, precum şi persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive. Excepţia a fost
ridicată de către Sultana Gh. Stavrositu cu prilejul
soluţionării unei acţiuni în contencios administrativ, în contradictoriu cu Ministerul
Justiţiei - Comisia pentru
constatarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de
lege criticate vin în contradicţie cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece se realizează o discriminare între persoanele cărora li se solicită, pentru recunoaşterea calităţii de
luptător anticomunist, să depună o cerere până la
data de 31 decembrie 2003, dată prevăzută de ordonanţa criticată, şi persoanele care beneficiază de alte legi reparatorii în acelaşi domeniu, spre exemplu Legea nr. 189/2000
sau Legea nr. 9/2000, cărora
nu li se limitează în timp
posibilitatea depunerii acestei cereri.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată, deoarece termenul stabilit de art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 este un termen aplicabil tuturor
persoanelor aflate în ipoteza reglementată de acest text, fără a se putea reţine vreo contrarietate a acestuia cu art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Avocatul Poporului arată că textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, dispoziţia de lege criticată condiţionează acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă de obligaţia de a introduce cererea în vederea acordării acesteia într-un anumit termen, fapt ce creează o discriminare între persoane aflate în
situaţii identice, fără ca aceasta să fie
justificată în mod obiectiv şi rezonabil. De asemenea, textul de lege
criticat contravine şi dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul român şi ale art. 47 referitoare la dreptul la un
nivel de trai decent.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 5 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, precum şi
persoanelor împotriva cărora
au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30
decembrie 1999. Textul de lege criticat a fost modificat prin art. I pct. 2 din
Ordonanţa Guvernului nr.
64/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002. Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002 a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 670/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20
decembrie 2002. Textul criticat are următoarea redactare: „Cererea poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive ori,
după decesul
acesteia, de soţul
sau rudele până
la gradul al patrulea inclusiv, până cel târziu la 31 decembrie 2003".
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestui text de lege, autorul excepţiei invocă încălcarea
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că dispoziţiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, iar prin Decizia nr. 466 din
20 septembrie 2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005,
Curtea a statuat că
instituirea unui termen înăuntrul
căruia titularul unui drept
subiectiv îşi poate exercita
prerogativa conferită de lege
nu contravine principiului egalităţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate de ipoteza
normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fără privilegii şi fără discriminări. Principiul egalităţii în drepturi presupune aplicarea unui
tratament juridic egal persoanelor aflate în situaţii identice şi
impune, totodată, reguli
diferite pentru persoane care se află în situaţii
deosebite. Or, instituirea unui termen în cadrul căruia se poate valorifica un drept nu poate crea o stare de
inegalitate, de discriminare între persoanele aflate în aceeaşi situaţie, atât timp cât acestea acţionează în
concordanţă şi cu respectarea dispoziţiilor legii. Imposibilitatea exercitării dreptului are natura unei sancţiuni legale, fiind o consecinţă firească a nerespectării
normelor juridice aplicabile.
Tot cu acel prilej, Curtea a reţinut că recunoaşterea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă şi, ca urmare a recunoaşterii acestei calităţi, acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 214/1999 nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen
pentru exercitarea acestui drept fiind necesară pentru instituirea şi menţinerea
stabilităţii şi securităţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui stat democratic. Lipsa de
diligentă a titularului
dreptului nu se poate constitui într-un argument pentru a susţine încălcarea principiului nediscriminării între persoanele care îşi exercită dreptul
subiectiv în limitele termenului prescris şi cele care, neglijând prevederile legale, sunt în situaţia de a fi pierdut posibilitatea exercitării dreptului.
Soluţiile
adoptate şi argumentele ce au
stat la baza deciziilor menţionate
mai sus se menţin şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 5 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind
acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, precum şi persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive,
excepţie ridicată de Sultana Gh. Stavrositu în Dosarul nr.
399/CA/2005 al Curţii de Apel
Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mădălina
Stefania Diaconu