DECIZIE Nr. 264 din 25 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 2
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 4 ianuarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. 2 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Caregnato G & Denis" - S.R.L. Oradea in Dosarul nr.
3.518/CA/2000 al Curtii de Apel Oradea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, precizand ca art. 9 alin. 2 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, potrivit caruia
hotararea pronuntata de instanta in cererea de suspendare a unui act
administrativ, in cazurile la care se refera alin. 1 al aceluiasi articol, este
executorie de drept, nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 24
alin. (1), referitoare la garantarea dreptului la aparare, si nici celor ale
art. 128, referitoare la folosirea cailor de atac, prevederi invocate de autor
in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece, potrivit art. 14 din
aceeasi lege, hotararea prin care s-a solutionat o actiune in materia
contenciosului administrativ poate fi atacata cu recurs. Prin urmare poate fi
atacata cu recurs si hotararea la care se refera textul de lege criticat,
interpretare data, de altfel, si de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de
Justitie prin Decizia nr. IV din 27 septembrie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 636 din 27 decembrie 1999. In final, se
apreciaza ca in cauza se ridica o problema de aplicare a legii, iar nu de
constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.518/CA/2000,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 2 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Societatea Comerciala "Caregnato G & Denis" - S.R.L. Oradea in
recursul de contencios administrativ declarat de aceasta impotriva Incheierii
din 30 iunie 2000 a Tribunalului Bihor, prin care s-a dispus suspendarea
executarii lucrarilor de constructie efectuate in temeiul autorizatiei eliberate
de Primaria Municipiului Oradea pana la solutionarea actiunii in anularea
autorizatiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 24
alin. (1) referitoare la garantarea dreptului la aparare si pe cele ale art.
128 referitoare la folosirea cailor de atac, deoarece nu prevad nici o cale de
atac impotriva hotararii pronuntate de instanta asupra cererii de suspendare a
actului administrativ. Desi face referiri la Decizia nr. IV/1999 a Sectiilor
Unite ale Curtii Supreme de Justitie, prin care "s-a stabilit, in
aplicarea art. 9 din Legea nr. 29/1990, ca este susceptibila de recurs atat
hotararea prin care se solutioneaza cererea de suspendare a executarii actului
administrativ, formulata in cadrul actiunii principale, avand ca obiect
anularea acestui act, cat si hotararea prin care o atare cerere este
solutionata separat", autorul exceptiei considera ca aceasta decizie
constituie un argument in sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor art.
9 alin. 2 din Legea nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata. Se argumenteaza ca "Nu se poate retine ca art.
9 din Legea nr. 29/1990 ar contraveni prevederilor art. 24 din Constitutia
Romaniei, deoarece chiar recurentul, invocand in critica sa Decizia nr. IV din
27 septembrie 1999, pronuntata de Curtea Suprema de Justitie intr-un recurs in
interesul legii, confirma posibilitatea partii ce se considera lezata de a uza
de caile de atac - recursul. Cu prilejul exercitarii caii de atac partea ce se
considera lezata poate uza de toate mijloacele de aparare pe care legea i le
permite in apararea dreptului si interesului sau legitim".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, deoarece, potrivit
prevederilor Codului de procedura civila, "suspendarea se dispune prin
incheiere, iar aceasta, ca orice hotarare judecatoreasca premergatoare, este
supusa caii de atac".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se sustine ca in realitate "nu
suntem in prezenta unui text neconstitutional, ci a aplicarii gresite de catre
instantele judecatoresti a unor prevederi ale Legii nr. 29/1990 si ale Codului
de procedura civila, situatie solutionata prin Decizia nr. IV din 27 septembrie
1999 a Curtii Supreme de Justitie - Sectiile Unite".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 9 alin. 2 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut: "Tribunalul
va solutiona cererea de suspendare, de urgenta, chiar si fara citarea partilor,
hotararea pronuntata in acest caz fiind executorie de drept."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 24 alin. (1), potrivit carora
"Dreptul la aparare este garantat", precum si ale art. 128, conform
carora, "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza:
Dispozitiile art. 9 alin. 2 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile ulterioare, trebuie corelate cu cele ale alin. 1 al
aceluiasi articol, care prevad posibilitatea reclamantului ca, "in cazuri
bine justificate si pentru a se preveni producerea unei pagube iminente",
sa solicite instantei suspendarea executarii actului administrativ pana la
solutionarea actiunii. Solutionarea de catre instanta, de urgenta, chiar si
fara citarea partilor, a cererii de suspendare, precum si caracterul executoriu
de drept al hotararii pronuntate (dispozitii procedurale continute de textul de
lege criticat) nu sunt de natura sa incalce exercitiul dreptului la aparare,
garantat de prevederile art. 24 alin. (1) din Constitutie. Dispozitiile legale
criticate dau posibilitatea persoanei vatamate de o autoritate publica
printr-un act administrativ de a solicita si de a obtine, de urgenta si
temporar, suspendarea executarii actului administrativ pana la solutionarea
actiunii in contencios administrativ. Chiar daca solutionarea pe cale separata
a cererii de suspendare a executarii actului administrativ se poate face si
fara citarea partilor, aceasta se justifica prin urgenta si caracterul
provizoriu al masurii de suspendare a executarii actului contestat, cerinte pe
care le apreciaza instanta. Aceasta masura nu are nici o influenta asupra
solutionarii fondului actiunii. De altfel, Codul de procedura civila prevede si
in alte materii posibilitatea incuviintarii de catre instanta a unor masuri
vremelnice, in cazuri urgente, fara citarea partilor (de exemplu: art. 300
referitor la recurs, art. 401 referitor la suspendarea executarii silite, art.
582 referitor la ordonanta presedintiala). Conform dispozitiilor art. 24 alin.
(2) din Constitutie, "In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie
asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu", prevederi
constitutionale care sunt respectate, intrucat in cadrul procesului in care se
judeca fondul actiunii in contencios partile pot fi asistate de un avocat, iar
impotriva masurii de suspendare a executarii actului partea interesata poate
face recurs.
Curtea retine ca dispozitiile legale criticate nu contravin nici
prevederilor art. 128 din Constitutie, referitoare la folosirea cailor de atac,
deoarece, potrivit acestui text constitutional, partile pot exercita aceste cai
in conditiile legii, stabilirea lor fiind deci de nivelul legii, iar nu de
nivelul Constitutiei.
Dreptul la exercitarea caii de atac a recursului impotriva hotararii
judecatoresti prin care s-a solutionat cererea de suspendare a executarii
actului administrativ este prevazut atat de legea speciala, Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, in art. 14 (potrivit caruia hotararea
prin care s-a solutionat o actiune in materia contenciosului administrativ
poate fi atacata cu recurs), precum si de dispozitiile generale ale Codului de
procedura civila (si anume art. 299, potrivit caruia "Hotararile date fara
drept de apel [...] sunt supuse recursului"), dispozitii la care fac
trimitere, de altfel, prevederile art. 18 din Legea nr. 29/1990, conform carora
procedura legii contenciosului administrativ "se completeaza cu prevederile
Codului de procedura civila".
In consecinta, Curtea constata ca in realitate textul de lege criticat nu
contravine dispozitiilor constitutionale invocate. Faptul ca referitor la
practica neunitara a unor instante judecatoresti cu privire la aplicarea
textului art. 9 alin. 2 din Legea nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, a
fost declarat un recurs in interesul legii admis de Curtea Suprema de Justitie
in Sectii Unite nu are nici o semnificatie cu privire la aprecierea
constitutionalitatii acestor dispozitii legale. De altfel, prin Decizia nr. IV
din 27 septembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 636 din 27 decembrie 1999, Curtea Suprema de Justitie a stabilit ca fiind
corecta interpretarea conform careia "este susceptibila a fi atacata cu
recurs atat hotararea prin care se solutioneaza cererea de suspendare a
executarii actului administrativ, formulata in cadrul actiunii principale,
avand ca obiect anularea acelui act, cat si hotararea prin care o atare cerere
este solutionata separat".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. 2
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Caregnato G & Denis"
- S.R.L. Oradea in Dosarul nr. 3.518/CA/2000 al Curtii de Apel Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan