DECIZIE Nr. 263 din 22 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii si a
dispozitiilor art. 23 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 676 din 27 iulie 2004

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru
stimularea taranimii si a dispozitiilor art. 23 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Mihail Mihaita in Dosarul nr. 3.428/2002 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal este prezent personal autorul exceptiei si asistat de
avocatul Constantin Nicolae, precum si Comisia pentru aplicarea Legii nr.
18/1991 de pe langa Primaria comunei Darasti, prin consilier juridic Sorina
Soava. Lipseste Comisia pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 de pe langa
Prefectura Ilfov si Stefana Neacsu, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca prin
dispozitiile legale criticate au fost improprietarite persoane neindreptatite,
in defavoarea adevaratilor proprietari. Solicita reconsiderarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale cu privire la exceptia de neconstitutionalitate privind
aceste dispozitii.
Reprezentantul Comisiei pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 de pe langa
Primaria comunei Darasti solicita admiterea exceptiei pentru aceleasi motive pe
care le-a invocat autorul exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale
criticate Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 5/1993 si prin Decizia nr.
394/2003, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.428/2002,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii si a
dispozitiilor art. 23 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
exceptie ridicata de Mihail Mihaita.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textele criticate contravin prevederilor constitutionale referitoare la dreptul
de proprietate privata, intrucat "improprietaresc pe oricine, chiar fara
acte de proprietate".
Instanta de judecata apreciaza ca textul legal criticat nu contravine
dispozitiilor constitutionale ale art. 44, intrucat, pe de o parte, textul constitutional
trebuie privit in ansamblul sau, iar, pe de alta parte, autoritatea legislativa
poate adopta prin legi speciale masuri care sa asigure constituirea dreptului
de proprietate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textele de lege criticate nu
vin in contradictie cu dispozitiile constitutionale invocate. Prin aceste acte
normative s-a constituit un drept de proprietate in favoarea fostilor
cooperatori, anterior intrarii in vigoare a Constitutiei. Constitutia nu poate
desfiinta aceste drepturi, chiar daca in prezent acestora li se aplica regimul
constitutional instituit de Legea fundamentala din 1991, intrucat s-ar incalca
principiul neretroactivitatii legii. In sensul acesta s-a pronuntat Curtea
Constitutionala prin Decizia nr. 5/1993.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca, potrivit art. 8 din
Decretul-lege nr. 42/1990, detinatorii unei case de locuit din zona
cooperativizata au dobandit dreptul de proprietate privata asupra suprafetei de
teren aferente casei de locuit si anexelor gospodaresti si asupra curtii si
gradinii din jurul acestora, fara a fi nevoie de un titlu translativ de
proprietate eliberat de cooperativele agricole de productie sau, dupa caz, de
autoritatile locale ale administratiei de stat. Astfel, dispozitiile criticate
din Legea nr. 18/1991 nu fac decat sa recunoasca acest drept de proprietate in
patrimoniul cooperatorilor sau al mostenitorilor acestora, fiind o aplicare a
principiului constitutional al protectiei proprietatii private. Faptul ca
dreptul de proprietate constituit potrivit unei legi anterioare Constitutiei
produce efecte si in prezent releva faptul ca ne aflam in domeniul aplicarii
imediate a legii noi, astfel ca dreptului de proprietate constituit anterior
Constitutiei ii sunt aplicabile prevederile regimului constitutional actual.
Este invocata in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 3/1993.
Avocatul Poporului arata, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale (deciziile nr. 5/1993 si nr. 394/2003), ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de
proprietate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
legal sesizata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990
privind unele masuri pentru stimularea taranimii, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 30 ianuarie 1990. Acest decret-lege a fost
abrogat prin art. 123 al Legii nr. 18/1991, republicata, cu exceptia art. 8 -
11.
Textul art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 are urmatoarea redactare:
"Terenul aferent casei de locuit si anexelor gospodaresti, precum si
curtea si gradina din jurul acestora, in zonele cooperativizate, constituie
proprietatea particulara a detinatorilor; acestea pot fi instrainate si lasate
mostenire.
Terenul prevazut la alin. 1, impreuna cu lotul care poate fi atribuit in
folosinta membrului cooperator, potrivit prevederilor art. 4, nu poate depasi
suprafata de 6.000 metri patrati pentru detinatorul casei de locuit."
De asemenea, exceptia are ca obiect si dispozitiile art. 23 din Legea nr.
18/1991 a fondului funciar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, ulterior modificata si completata.
Aceste dispozitii au urmatorul continut: "(1) Sunt si raman in
proprietatea privata a cooperatorilor sau, dupa caz, a mostenitorilor acestora,
indiferent de ocupatia sau domiciliul lor, terenurile aferente casei de locuit
si anexelor gospodaresti, precum si curtea si gradina din jurul acestora,
determinate potrivit art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri
pentru stimularea taranimii.
(2) Suprafetele de terenuri aferente casei de locuit si anexelor
gospodaresti, precum si curtea si gradina din jurul acestora sunt acelea
evidentiate ca atare in actele de proprietate, in cartea funciara, in registrul
agricol sau in alte documente funciare, la data intrarii in cooperativa
agricola de productie.
(3) Pentru suprafata de teren agricol atribuita de cooperativa agricola de
productie ca lot de folosinta, potrivit prevederilor art. 4 din Decretul-lege
nr. 42/1990, nu se reconstituie sau nu se constituie dreptul de proprietate
persoanei careia i s-a atribut, indiferent daca acest teren se afla in
continuarea gradinii in intravilan sau in alt loc, in extravilan, cu exceptia
celor stramutati, pentru realizarea unor investitii de interes local si de
utilitate publica.
(4) Dispozitiile alin. (1) se aplica si persoanelor din zonele cooperativizate,
care nu au avut calitatea de cooperator."
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei este cel al art. 44
alin. (1) si (2), potrivit caruia: "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod legal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 si cele ale art. 23 din Legea
nr. 18/1991, republicata, reglementeaza constituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor aferente casei de locuit si anexelor gospodaresti,
inlaturand astfel situatia nefireasca in care proprietarul casei de locuit era
doar titularul unui drept de folosinta asupra terenului. In aceste conditii
textele de lege criticate sunt in deplin acord cu prevederile art. 44 alin. (1)
teza a doua din Constitutie, republicata, potrivit carora continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
In ce masura aceste dispozitii legale, privind constituirea dreptului de
proprietate, au fost respectate in fiecare caz nu intra in competenta Curtii
Constitutionale, ci a instantelor judecatoresti.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 8 din
Decretul-lege nr. 42/1990 si ale art. 23 alin. (1) din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
394 din 21 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 106 din 4 februarie 2004, statuand ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, al art. 2
- 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii si a
dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 18/1991 a fondului funciar, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Mihail Mihaita in
Dosarul nr. 3.428/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 iunie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Maria Bratu