DECIZIE Nr. 26*) din 23 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 6 iunie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Muraru - presedinte
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent.
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, ridicata de apelanta pirita Societatea
Comerciala "Euroconf" - S.A. Sibiu, in dosarul nr. 1867/1993 al
Tribunalului Sibiu.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 martie 1994, in prezenta
reclamantei Muller Luciana si a piritei Societatea Comerciala
"Euroconf" - S.A. Sibiu, concluziile acestora si ale reprezentantului
Ministerului Public fiind consemnate in incheierea cu aceeasi data, pronuntarea
fiind amanata pentru 23 martie 1994.
Curtea Constitutionala, avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
retine urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata la 20 noiembrie 1992 sub nr. 9774, completata
ulterior, reclamanta Muller Luciana, in contradictoriu cu piritele S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu, S.C. "Mondostar" - S.A., S.C.
"Mondovizion" - S.A., Suciu Silvia, Regia Autonoma de Gospodarie Comunala
si Locativa (R.A.G.C.L.) Sibiu si Comaniciu Silvia, a solicitat Judecatoriei
Sibiu ca prin sentinta pe care o va pronunta sa dispuna radierea numitei
Comaniciu Silvia din contractul de inchiriere nr. 1668/1993, obligarea piritei
S.C. "Euroconf" - S.A. sa incheie contract de vanzare-cumparare
pentru garsoniera situata in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44 B, ap. 13, judetul
Sibiu, iar in caz de refuz, sa pronunte o hotarare care sa tina loc de act de
vanzare-cumparare, anularea contractului de inchiriere nr. 421/1992 si
evacuarea piritei Suciu Silvia din garsoniera in litigiu.
Judecatoria Sibiu, prin Sentinta civila nr. 4458 din 2 iulie 1993, a admis,
in parte, actiunea reclamantei Muller Luciana si a dispus : anularea
contractului de inchiriere nr. 421 din 4 noiembrie 1992 si evacuarea piritei
Suciu Silvia din garsoniera situata in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44 B, ap. 13;
obligarea piritei S.C. "Euroconf" - S.A. sa intocmeasca formalitatile
necesare incheierii cu reclamanta a contractului de vanzare-cumparare si sa
consimta la vanzarea locuintei, iar in caz de refuz, sentinta pronuntata va
tine loc consimtamantului si formalitatilor legale; obligarea piritei
R.A.G.C.L. Sibiu, prin O.J.C.V.L., sa incheie contract de vanzare-cumparare
intre reclamanta si S.C. "Euroconf" - S.A.; respingerea celorlalte
capete din actiunea principala, precum si cererea neconventionala introdusa de
S.C. "Euroconf" - S.A.
Impotriva acestei sentinte, au formulat apel S.C. "Euroconf" -
S.A. si piritele Suciu Silvia si Comaniciu Silvia, iar in fata Tribunalului
Sibiu, la termenul de 23 noiembrie 1993, S.C. "Euroconf" - S.A. a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr.
85/1992.
Tribunalul Sibiu, prin Incheierea din 23 noiembrie 1993, a sesizat Curtea
Constitutionala in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate si,
totodata, a dispus suspendarea judecatii pana la pronuntarea deciziei. In
opinia exprimata, tribunalul apreciaza exceptia neintemeiata intrucat obligatia
vanzarii locuintelor construite din fondurile unitatilor economice a fost
stabilita in mod imperativ prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 si ca, in speta,
chiar daca blocul de locuinte este proprietatea societatii, unicul actionar
este statul si, in consecinta, prin vanzarea garsonierelor nu se aduce atingere
drepturilor de proprietate privata ale societatii.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere al
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale in dosarul nr.
52C/1993, avand acelasi obiect, Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi
admisa deoarece aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In
sustinerea acestui punct de vedere se arata ca, urmarind evolutia
reglementarilor legale in materie, in inlantuirea lor logica, rezulta optiunea
constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea ca orice
chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei
respective, prin cumparare, in conditiile in care, potrivit Legii nr. 15/1990,
intreprinderile transformate in societati comerciale sau regii autonome au
devenit proprietare ale locuintelor construite din fondurile proprii.
Senatul, in punctul sau de vedere comunicat in acelasi dosar, considera ca
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constitutionale si, in consecinta,
exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind dosarul cauzei, incheierea de sesizare, dispozitiile art. 7 din Legea
nr. 85/1992, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile art. 3 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, care a fost formulata si inaintata cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din legea sa organica.
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca:
"Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare
de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat
locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform
Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile
proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe
baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la
pretul de vanzare.
Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta
unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de
indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa."
Ca atare, acest articol stabileste, in principal, urmatoarele: obligatia
vanzarii locuintelor catre chiriasii lor, chiar daca acestia nu sunt angajatii
unitatilor proprietare; exceptarea locuintelor de interventie; definirea
locuintelor de interventie.
In dosarul aflat pe rolul Tribunalului Sibiu, S.C. "Euroconf" -
S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr.
85/1992, sustinind ca aceasta contravine prevederilor art. 41 alin. (1), (2) si
(3) din Constitutie potrivit carora: dreptul de proprietate, precum si
creantelor asupra statului sunt garantate; proprietatea privata este ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular; nimeni nu poate fi expropriat
decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu o
dreapta si prealabila despagubire. Apreciaza ca S.C. "Euroconf" -
S.A. Sibiu a fost expropriata, desi vanzarea locuintelor catre chiriasi nu
constituie o cauza de utilitate publica si, totodata, a fost privata si de
dreptul constitutional de a fixa pretul de vanzare - art. 41 alin (5) din
Constitutie -, acesta fiind stabilit, prin Legea nr. 85/1992, la nivelul
preturilor din anul 1990. De asemenea, sustine ca art. 7 din lege este contrar
si prevederilor art. 49 din Constitutie intrucat societatii respective i-au
fost restranse drepturile asupra proprietatii, dobandita in temeiul art. 20 din
Legea nr. 15/1990 si al art. 35 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, drepturi prevazute de art. 475, 480, 481, 942, 948, si 953 din
Codul civil.
In opinia sa, tribunalul, asa cum s-a mai aratat, considera exceptia
neintemeiata deoarece "obligatia vanzarii locuintelor construite din
fondurile unitatilor economice a fost stabilita in mod imperativ prin art. 7
din Legea nr. 85/1992. Ca urmare a acestui fapt, Consiliul imputernicitilor
statului al S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu nu poate hotari ca astfel de
locuinte sa nu fie vandute, mai ales ca nu fac parte din categoria locuintelor
de interventie.
Chiar daca acest bloc de locuinte este proprietatea societatii, fiind
construit din fondurile acesteia, unicul actionar este statul. In aceste
conditii, prin vanzarea locuintelor in litigiu nu se aduce atingere drepturilor
de proprietate privata ale societatii si vanzarea nu poate fi considerata nici
o expropriere fara o dreapta si prealabila despagubire".
Guvernul, in punctul sau de vedere, motiveaza constitutionalitatea art. 7
din Legea nr. 85/1992 prin succesiunea reglementarilor legale privind vanzarea
acestor locuinte prin operatiunea legala (exprimata de Decretul-lege nr.
61/1990) de "vanzare a tuturor locuintelor construite din fondurile
statului, in noi conditii de pret si de creditare", prin reluarea acestei
optiuni in Legea nr. 85/1992 ca o preocupare "constanta a puterii
legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea ca orice chirias al unei
locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei respective,
prin cumparare". Trebuie retinuta si precizarea din acest punct de vedere,
precizare corecta, ca desi in proprietatea societatilor comerciale sau regiilor
autonome au intrat si locuinte construite din fondurile proprii
"legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a optiunii ca fiecare
chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privata decat
numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie) a dreptului de
proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei patrimoniu se afla
locuintele construite din fondurile proprii ale intreprinderii, asa cum, de
altfel, este o limita si exceptarea de la vanzare a locuintelor de interventie
construite din aceleasi fonduri si care, de asemenea, au intrat in patrimoniul
societatii comerciale".
Totodata, in punctul sau de vedere, Senatul caracterizeaza exceptia ca
vadit neintemeiata, art. 7 din Legea nr. 85/1992 stabilind conditiile
vinzarii-cumpararii apartamentelor.
Argumentele juridice invocate de catre Tribunalul Sibiu, Guvern si Senat
sunt evident intemeiate.
Intr-adevar, daca art. 41 din Constitutie garanteaza dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, tot el statueaza ca legea
stabileste "continutul si limitele acestor drepturi". Este in afara
oricarei indoieli ca aceasta imputernicire data legii trebuie exercitata
fundamentat si nu arbitrar. Ca atare, legiuitorul, determinand "continutul
si limitele acestor drepturi", are in vedere ocrotirea unor valori
politice, sociale sau juridice deosebite, in considerarea carora stabileste
dimensiuni si limite.
Astfel, daca ne raportam la cazul dedus judecatii, trebuie mentionata
obligatia statului de a crea conditii necesare pentru cresterea calitatii
vietii [art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie] si, mai ales, de a lua
masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure
cetatenilor un nivel de trai decent [art. 43 alin. (1) din Constitutie].
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992, legiuitorul realizeaza o masura in acest
sens, asigurand chiriasilor dreptul si prioritatea in cumpararea de locuinte,
masura legitima prin functiile ce sunt stabilite in Constitutie. Din examinarea
textului rezulta ca aceste locuinte: sunt construite din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a legii; se
vand titularilor contractelor de inchiriere, indiferent daca acestia sunt sau
nu angajatii unitatilor proprietare; nu trebuie sa fie locuinte de interventie.
O asemenea masura este luata fara indoiala in litera si in spiritul
Constitutiei. Nu trebuie neglijat ca legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a
transformat practic un drept de administrare pe care intreprinderile si
institutiile bugetare il avea asupra patrimoniului lor intr-un drept de
proprietate. Aceasta transformare nu poate fi o masura arbitrara prin care unii
cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora, stiut fiind ca aceste bunuri
erau rezultatul eforturilor tuturor. Ar fi contrar principiilor dreptului si
chiar regulilor traditionale privind proprietatea ca, deodata, o unitate
economica "transformata" intr-o societate comerciala sa devina
proprietara absoluta asupra unor bunuri "mostenite", cu inlaturarea
abuziva a cetatenilor care, in calitatea lor de angajati sau fosti angajati, au
contribuit la formarea acestui patrimoniu. Daca legiuitorul ar fi admis un
asemenea lucru, chiar el s-ar fi situat in afara legitimitatii.
De aceea legiuitorul, prin art. 7, stabileste o norma de justitie sociala
si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la
construirea carora, direct sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic, au
contribuit. Ca atare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt nu numai
conforme literei si spiritului art. 41 din Constitutie, ci si legitimate din
punct de vedere economic, social si moral.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si al art. 13 alin. (1) lit. A. c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85 din 22 iulie 1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile societatilor economice sau bugetare de
stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 29
iulie 1992, sunt constitutionale.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de catre S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu, in fata Tribunalului Sibiu, in dosarul nr.
1867/1993 si trimisa de catre aceasta Curtii Constitutionale prin Incheierea
din 23 noiembrie 1993.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 23 martie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Constantin Burada