Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 26*) din 23 martie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 143 din  6 iunie 1994


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Ioan Muraru            - presedinte
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Constantin Burada      - magistrat-asistent.

    Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, ridicata de apelanta pirita Societatea Comerciala "Euroconf" - S.A. Sibiu, in dosarul nr. 1867/1993 al Tribunalului Sibiu.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 martie 1994, in prezenta reclamantei Muller Luciana si a piritei Societatea Comerciala "Euroconf" - S.A. Sibiu, concluziile acestora si ale reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in incheierea cu aceeasi data, pronuntarea fiind amanata pentru 23 martie 1994.
    Curtea Constitutionala, avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin actiunea inregistrata la 20 noiembrie 1992 sub nr. 9774, completata ulterior, reclamanta Muller Luciana, in contradictoriu cu piritele S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, S.C. "Mondostar" - S.A., S.C. "Mondovizion" - S.A., Suciu Silvia, Regia Autonoma de Gospodarie Comunala si Locativa (R.A.G.C.L.) Sibiu si Comaniciu Silvia, a solicitat Judecatoriei Sibiu ca prin sentinta pe care o va pronunta sa dispuna radierea numitei Comaniciu Silvia din contractul de inchiriere nr. 1668/1993, obligarea piritei S.C. "Euroconf" - S.A. sa incheie contract de vanzare-cumparare pentru garsoniera situata in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44 B, ap. 13, judetul Sibiu, iar in caz de refuz, sa pronunte o hotarare care sa tina loc de act de vanzare-cumparare, anularea contractului de inchiriere nr. 421/1992 si evacuarea piritei Suciu Silvia din garsoniera in litigiu.
    Judecatoria Sibiu, prin Sentinta civila nr. 4458 din 2 iulie 1993, a admis, in parte, actiunea reclamantei Muller Luciana si a dispus : anularea contractului de inchiriere nr. 421 din 4 noiembrie 1992 si evacuarea piritei Suciu Silvia din garsoniera situata in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44 B, ap. 13; obligarea piritei S.C. "Euroconf" - S.A. sa intocmeasca formalitatile necesare incheierii cu reclamanta a contractului de vanzare-cumparare si sa consimta la vanzarea locuintei, iar in caz de refuz, sentinta pronuntata va tine loc consimtamantului si formalitatilor legale; obligarea piritei R.A.G.C.L. Sibiu, prin O.J.C.V.L., sa incheie contract de vanzare-cumparare intre reclamanta si S.C. "Euroconf" - S.A.; respingerea celorlalte capete din actiunea principala, precum si cererea neconventionala introdusa de S.C. "Euroconf" - S.A.
    Impotriva acestei sentinte, au formulat apel S.C. "Euroconf" - S.A. si piritele Suciu Silvia si Comaniciu Silvia, iar in fata Tribunalului Sibiu, la termenul de 23 noiembrie 1993, S.C. "Euroconf" - S.A. a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992.
    Tribunalul Sibiu, prin Incheierea din 23 noiembrie 1993, a sesizat Curtea Constitutionala in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate si, totodata, a dispus suspendarea judecatii pana la pronuntarea deciziei. In opinia exprimata, tribunalul apreciaza exceptia neintemeiata intrucat obligatia vanzarii locuintelor construite din fondurile unitatilor economice a fost stabilita in mod imperativ prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 si ca, in speta, chiar daca blocul de locuinte este proprietatea societatii, unicul actionar este statul si, in consecinta, prin vanzarea garsonierelor nu se aduce atingere drepturilor de proprietate privata ale societatii.
    In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere al Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale in dosarul nr. 52C/1993, avand acelasi obiect, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi admisa deoarece aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In sustinerea acestui punct de vedere se arata ca, urmarind evolutia reglementarilor legale in materie, in inlantuirea lor logica, rezulta optiunea constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea ca orice chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei respective, prin cumparare, in conditiile in care, potrivit Legii nr. 15/1990, intreprinderile transformate in societati comerciale sau regii autonome au devenit proprietare ale locuintelor construite din fondurile proprii.
    Senatul, in punctul sau de vedere comunicat in acelasi dosar, considera ca prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constitutionale si, in consecinta, exceptia este vadit neintemeiata.
    Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind dosarul cauzei, incheierea de sesizare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate, care a fost formulata si inaintata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din legea sa organica.
    Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca:
    "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
    Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
    Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitatilor proprietare.
    Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la pretul de vanzare.
    Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa."
    Ca atare, acest articol stabileste, in principal, urmatoarele: obligatia vanzarii locuintelor catre chiriasii lor, chiar daca acestia nu sunt angajatii unitatilor proprietare; exceptarea locuintelor de interventie; definirea locuintelor de interventie.
    In dosarul aflat pe rolul Tribunalului Sibiu, S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr. 85/1992, sustinind ca aceasta contravine prevederilor art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie potrivit carora: dreptul de proprietate, precum si creantelor asupra statului sunt garantate; proprietatea privata este ocrotita in mod  egal de lege, indiferent de titular; nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu o dreapta si prealabila despagubire. Apreciaza ca S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu a fost expropriata, desi vanzarea locuintelor catre chiriasi nu constituie o cauza de utilitate publica si, totodata, a fost privata si de dreptul constitutional de a fixa pretul de vanzare - art. 41 alin (5) din Constitutie -, acesta fiind stabilit, prin Legea nr. 85/1992, la nivelul preturilor din anul 1990. De asemenea, sustine ca art. 7 din lege este contrar si prevederilor art. 49 din Constitutie intrucat societatii respective i-au fost restranse drepturile asupra proprietatii, dobandita in temeiul art. 20 din Legea nr. 15/1990 si al art. 35 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, drepturi prevazute de art. 475, 480, 481, 942, 948, si 953 din Codul civil.
    In opinia sa, tribunalul, asa cum s-a mai aratat, considera exceptia neintemeiata deoarece "obligatia vanzarii locuintelor construite din fondurile unitatilor economice a fost stabilita in mod  imperativ prin art. 7 din Legea nr. 85/1992. Ca urmare a acestui fapt, Consiliul imputernicitilor statului al S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu nu poate hotari ca astfel de locuinte sa nu fie vandute, mai ales ca nu fac parte din categoria locuintelor de interventie.
    Chiar daca acest bloc de locuinte este proprietatea societatii, fiind construit din fondurile acesteia, unicul actionar este statul. In aceste conditii, prin vanzarea locuintelor in litigiu nu se aduce atingere drepturilor de proprietate privata ale societatii si vanzarea nu poate fi considerata nici o expropriere fara o dreapta si prealabila despagubire".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, motiveaza constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992 prin succesiunea reglementarilor legale privind vanzarea acestor locuinte prin operatiunea legala (exprimata de Decretul-lege nr. 61/1990) de "vanzare a tuturor locuintelor construite din fondurile statului, in noi conditii de pret si de creditare", prin reluarea acestei optiuni in Legea nr. 85/1992 ca o preocupare "constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea ca orice chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei respective, prin cumparare". Trebuie retinuta si precizarea din acest punct de vedere, precizare corecta, ca desi in proprietatea societatilor comerciale sau regiilor autonome au intrat si locuinte construite din fondurile proprii "legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a optiunii ca fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privata decat numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie) a dreptului de proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei patrimoniu se afla locuintele construite din fondurile proprii ale intreprinderii, asa cum, de altfel, este o limita si exceptarea de la vanzare a locuintelor de interventie construite din aceleasi fonduri si care, de asemenea, au intrat in patrimoniul societatii comerciale".
    Totodata, in punctul sau de vedere, Senatul caracterizeaza exceptia ca vadit neintemeiata, art. 7 din Legea nr. 85/1992 stabilind conditiile vinzarii-cumpararii apartamentelor.
    Argumentele juridice invocate de catre Tribunalul Sibiu, Guvern si Senat sunt evident intemeiate.
    Intr-adevar, daca art. 41 din Constitutie garanteaza dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, tot el statueaza ca legea stabileste "continutul si limitele acestor drepturi". Este in afara oricarei indoieli ca aceasta imputernicire data legii trebuie exercitata fundamentat si nu arbitrar. Ca atare, legiuitorul, determinand "continutul si limitele acestor drepturi", are in vedere ocrotirea unor valori politice, sociale sau juridice deosebite, in considerarea carora stabileste dimensiuni si limite.
    Astfel, daca ne raportam la cazul dedus judecatii, trebuie mentionata obligatia statului de a crea conditii necesare pentru cresterea calitatii vietii [art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie] si, mai ales, de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent [art. 43 alin. (1) din Constitutie].
    Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992, legiuitorul realizeaza o masura in acest sens, asigurand chiriasilor dreptul si prioritatea in cumpararea de locuinte, masura legitima prin functiile ce sunt stabilite in Constitutie. Din examinarea textului rezulta ca aceste locuinte: sunt construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a legii; se vand titularilor contractelor de inchiriere, indiferent daca acestia sunt sau nu angajatii unitatilor proprietare; nu trebuie sa fie locuinte de interventie. O asemenea masura este luata fara indoiala in litera si in spiritul Constitutiei. Nu trebuie neglijat ca legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a transformat practic un drept de administrare pe care intreprinderile si institutiile bugetare il avea asupra patrimoniului lor intr-un drept de proprietate. Aceasta transformare nu poate fi o masura arbitrara prin care unii cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora, stiut fiind ca aceste bunuri erau rezultatul eforturilor tuturor. Ar fi contrar principiilor dreptului si chiar regulilor traditionale privind proprietatea ca, deodata, o unitate economica "transformata" intr-o societate comerciala sa devina proprietara absoluta asupra unor bunuri "mostenite", cu inlaturarea abuziva a cetatenilor care, in calitatea lor de angajati sau fosti angajati, au contribuit la formarea acestui patrimoniu. Daca legiuitorul ar fi admis un asemenea lucru, chiar el s-ar fi situat in afara legitimitatii.
    De aceea legiuitorul, prin art. 7, stabileste o norma de justitie sociala si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora, direct sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic, au contribuit. Ca atare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 din Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 13 alin. (1) lit. A. c) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    1. Constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85 din 22 iulie 1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile societatilor economice sau bugetare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 29 iulie 1992, sunt constitutionale.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de catre S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, in fata Tribunalului Sibiu, in dosarul nr. 1867/1993 si trimisa de catre aceasta Curtii Constitutionale prin Incheierea din 23 noiembrie 1993.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 23 martie 1994.

                PRESEDINTE,
                prof. univ. dr. Ioan Muraru

                           Magistrat asistent,
                           Constantin Burada


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 26/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 26 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 26/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu