DECIZIE Nr. 258 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor masuri financiare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 24 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind
reglementarea unor masuri financiare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Ogip" - S.A. Bucuresti in Dosarul nr. 1.423/2004 al
Tribunalului Prahova - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde autoarea exceptiei de neconstitutionalitate,
prin avocat Marius Marasescu si consilier juridic Benko Edwin, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul pe fondul cauzei.
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate, prin avocat, arata ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 este neconstitutionala, deoarece
acorda unei societati comerciale cu capital de stat scutiri de la plata
obligatiilor fiscale catre bugetul de stat si creeaza o discriminare fata de
alte societati comerciale cu acelasi obiect de activitate. Se considera ca in
acest fel sunt incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 56 si
ale art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie.
De asemenea, reprezentantul autoarei exceptiei, consilier juridic Benko
Edwin, sustine neconstitutionalitatea actului normativ criticat, aratand, in
esenta, ca acesta contravine dispozitiilor art. 16 din Constitutie, referitoare
la egalitatea in drepturi, art. 56 alin. (2), referitoare la asezarea justa a
sarcinilor fiscale, precum si principiului constitutional al protectiei
concurentei loiale.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prevederile legale criticate nu
au nici o legatura cu solutionarea cauzei de catre instanta de judecata, astfel
incat, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a
exceptiei ca inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.423/2004, Tribunalul Prahova - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor masuri
financiare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ogip" - S.A.
Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 56
alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie. In esenta, se
arata ca, prin scutirea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" -
S.A. Bucuresti de la plata obligatiilor fiscale restante reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri datorate si neachitate bugetului general
consolidat, este incalcat principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, intrucat "statul favorizeaza o societate comerciala
in detrimentul alteia". De asemenea, se mai sustine ca scutirea unei
anumite societati comerciale de plata dobanzilor si a penalitatilor datorate
statului incalca dispozitiile art. 56 alin. (2) din Constitutie, referitoare la
asezarea justa a sarcinilor fiscale, precum si dispozitiile art. 135 alin. (1)
si alin. (2) lit. a), deoarece statul nu isi indeplineste obligatia
constitutionala de a asigura protectia concurentei loiale, in conditiile unei
economii de piata bazate pe libera initiativa si concurenta.
Tribunalul Prahova - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens, arata ca prin adoptarea
actului normativ criticat se incalca dispozitiile constitutionale invocate,
prin aceea ca Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti "i s-a creat o situatie mai buna fata de alte societati
comerciale, fiind scutita de plata obligatiilor fiscale restante (...), precum
si a dobanzilor si penalitatilor catre stat, incasand in schimb de la terti
astfel de sume".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
deoarece actul normativ criticat nu are legatura cu solutionarea cauzei. In
acest sens, arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2004
"vizeaza raporturile de drept fiscal dintre societatea comerciala
debitoare si creditorul fiscal, si nu cele comerciale dintre aceasta si
debitorii sai".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca actul normativ criticat nu contravine dispozitiilor
art. 56 alin. (2) din Constitutie, deoarece "stabilirea, prin lege, a unor
scutiri de plata a obligatiilor fiscale restante, pentru anumite categorii de
contribuabili, nu genereaza nerespectarea obligatiei statului de a asigura o
asezare justa a sarcinilor fiscale prin sistemul legal de impuneri".
Dimpotriva, scopul prevederilor legale criticate este "de a stabili masuri
pentru crearea unui climat de atractivitate pentru investitori, in vederea
privatizarii societatilor comerciale cu capital integral sau partial de
stat". In ceea ce priveste raportarea criticii de neconstitutionalitate la
dispozitiile art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie, se apreciaza ca textele
de lege criticate asigura intocmai obligatiile statului prevazute de dispozitia
constitutionala invocata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 a fost adoptata in vederea
imbunatatirii situatiei financiare a Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti, asa cum rezulta din expunerea situatiei de
urgenta din cuprinsul acesteia, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie:
"Avand in vedere etapele derularii procesului de privatizare a
Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti, conform
carora la inceputul lunii aprilie 2004 urmeaza a fi depuse ofertele finale
angajante, si pentru asigurarea unui climat de atractivitate pentru
investitori, se impune luarea unor masuri imediate, extraordinare, in vederea
imbunatatirii situatiei financiare a acestei societati."
In legatura cu obiectul exceptiei, din motivarea acesteia se constata ca
sunt criticate pentru motive de neconstitutionalitate prevederile art. 1 din
Ordonanta, potrivit carora:
- Art. 1: "(1) Se aproba scutirea de plata a obligatiilor fiscale
restante reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri datorate si
neachitate bugetului general consolidat de catre Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Se aproba scutirea de plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel
aferente obligatiilor datorate bugetului general consolidat si neachitate de
catre Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Se aproba scutirea de plata a majorarilor calculate in baza
prevederilor art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
cerintelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, datorate de Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta."
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor
masuri financiare a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 313 din 8 aprilie 2004, si a fost aprobata prin Legea nr. 241/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 22 iunie
2004.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 56 alin. (2)
si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, al caror continut
este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 56 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure
asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
- Art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
constitutionala retine urmatoarele:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor
masuri financiare dispune cu privire la adoptarea unor masuri in vederea
imbunatatirii situatiei financiare a Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti. Exceptia de neconstitutionalitate ce face obiectul
prezentului dosar a fost ridicata intr-o cauza in care Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti a solicitat Tribunalului Prahova
- Sectia comerciala, prin actiunea formulata, obligarea Societatii Comerciale
"Ogip" - S.A. Bucuresti la indeplinirea obligatiilor contractuale
rezultate in urma incheierii unui contract de vanzare-cumparare de produse
petroliere, respectiv la plata pretului si a penalitatilor de intarziere
aferente. Or, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor (...) privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei (...)". Asa
fiind, prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind
reglementarea unor masuri financiare nu au legatura cu solutionarea litigiului
aflat pe rolul instantei de judecata, astfel incat exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor masuri financiare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ogip" - S.A. Bucuresti in
Dosarul nr. 1.423/2004 al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat