DECIZIE Nr. 253 din 12 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(4) si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 31 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (4) si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Media Pro Pictures" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr.
14.619/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca, in
conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata nu incalca
dispozitiile constitutionale, iar in speta de fata nu s-au invederat elemente
noi, de natura a determina reconsiderarea acestei practici.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
14.619/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4
alin. (4) si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Media Pro Pictures" - S.A. din
Bucuresti in cadrul judecarii unei cereri in anulare formulate impotriva
ordonantei cu somatia de plata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile art. 4 alin. (4) si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 limiteaza dreptul partilor litigante de a-si dovedi
sustinerile la proba cu inscrisuri, iar aceasta limitare "determina o flagranta
incalcare a dreptului la aparare pentru debitor in faza procesuala a actiunii
in anulare, cand sarcina probei ii incumba". Considera ca, in acest mod,
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 24 alin. (1) din
Constitutie, precum si reglementarilor cuprinse in art. 10 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si in art. 6 alin. (1) din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia
ridicata nu este intemeiata, intrucat "in mod expres de judicios si de
echitabil legiuitorul a limitat accesul debitoarei-reclamante in actiunea in
anulare la proba cu inscrisuri, in conditiile in care in cadrul procedurii
somatiei de plata a obligat pe creditoare sa-si sustina cererea tot pe baza
inscrisurilor".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca nu sunt intemeiate
sustinerile autorului exceptiei, iar dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, deoarece in conditiile in care, in urma modificarilor
introduse in ordonanta prin Legea nr. 295/2002, intreaga procedura se
desfasoara cu citirea obligatorie a partilor, "regulile ce urmeaza a fi
aplicate, in materie de probatiune, in lipsa unor prevederi exprese ale Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, sunt cele ale dreptului comun". De altfel, prin
Decizia nr. 109/2003, Curtea Constitutionala a retinut constitutionalitatea
acestor dispozitii legale criticate.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Textele art. 4
si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 "trebuie privite in contextul
intregii reglementari a somatiei de plata, care este o procedura speciala in
materia executarii creantelor, a carei adoptare, departe de a constitui o
incalcare a principiilor constitutionale, constituie expresia aplicarii
lor". Orice debitor, citat in mod obligatoriu in fata judecatorului, isi
poate face apararile, poate formula cerere in anulare si poate exercita calea
de atac a recursului, iar in cadrul judecarii cererii in anulare nu exista nici
o limitare a mijloacelor de proba de care se poate uza conform regulilor de
drept comun.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
4 alin. (4) si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie
2002. Aceste dispozitii au urmatoarea redactare:
- Art. 4 alin. (4): "In citatie se va face mentiunea ca pana cel mai
tarziu in ziua fixata pentru infatisare debitorul poate sa depuna intampinare,
precum si actele ce pot contribui la solutionarea cererii.";
- Art. 6 alin. (1): "Daca nu a intervenit inchiderea dosarului in
conditiile art. 5, judecatorul va examina cererea pe baza actelor depuse,
precum si a explicatiilor si lamuririlor partilor, ce i-au fost prezentate
potrivit art. 4."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale si reglementari internationale:
- Art. 24 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca "Dreptul la
aparare este garantat.";
- Art. 6 alin. (1) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, conform caruia: "Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care
va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate
impotriva sa. [...]";
- Art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, potrivit caruia:
"Orice persoana are dreptul, in deplina egalitate, sa fie ascultata in mod
echitabil si public de un tribunal independent si impartial, care va hotari fie
asupra drepturilor si obligatiilor sale, fie asupra temeiniciei oricarei
acuzatii in materie penala indreptate impotriva ei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca a
mai solutionat pana in prezent numeroase exceptii de neconstitutionalitate
avand ca obiect Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 in ansamblul ei ori unele
dispozitii ale sale, respingandu-le pe toate ca fiind neintemeiate.
Astfel, prin Decizia nr. 109 din 13 martie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 247 din 10 aprilie 2003, Curtea a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (4) si ale art.
6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, ridicata intr-o alta cauza
aflata pe rolul aceleiasi instante judecatoresti, de acelasi autor si cu o
motivare identica. In aceasta decizie s-a retinut ca, dupa modificarea art. 4
din ordonanta prin Legea nr. 295/2002, procedura dobandeste un evident caracter
oral si contradictoriu si, chiar daca textul "omite sa precizeze cum pot
fi probate explicatiile si lamuririle la care face referire, el nu contine insa
nici o dispozitie expresa de limitare a mijloacelor de proba exclusiv la
inscrisuri. In lipsa unei asemenea dispozitii, urmeaza a-si gasi aplicarea
dreptul comun, asa cum prevede art. 11 din aceeasi ordonanta". In
consecinta, Curtea a constatat ca dispozitiile legale criticate sunt in
concordanta cu prevederile constitutionale si cu reglementarile internationale
invocate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (4)
si ale art. 6 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Media Pro
Pictures" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 14.619/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu