DECIZIE Nr.
244 din 19 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 17 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Job Company" - S.R.L, laşi în Dosarul nr.
3.032/245/2008 al Tribunalului laşi - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, întrucât
aceasta priveşte modalitatea de interpretare şi aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.032/245/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Job Company" -
S.R.L, laşi într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la
executare silită.
In motivarea excepţiei se susţine, în esenţă, că modul în care instanţa de judecată a
aplicat textul criticat a încălcat liberul acces la justiţie al autorului
excepţiei.
Tribunalul Iaşi -
Secţia civilă apreciază excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, invocând în acest
sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 172 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513
din 31 iulie 2007, având următorul cuprins:
„(3) Contestaţia poate fi făcută şi împotriva
titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în
care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanţă judecătorească sau de
alt organ jurisdicţional şi dacă pentru contestarea lui nu există o altă
procedură prevăzută de lege."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie privind
accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia se mărgineşte numai la a invoca în susţinerea ei
unele elemente de fapt care I-au determinat să ridice prezenta excepţie
„raportat la modul în care instanţa a aplicat textul de lege şi, implicit, la
practica judiciară ieşeană". In aceste condiţii, Curtea reţine că autorul
excepţiei critică modalitatea în care instanţa de judecată a interpretat şi
aplicat dispoziţiile art. 172 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, aspecte
care, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992, nu
intră în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale.
Pe lângă faptul că excepţia de neconstituţionalitate
ridicată priveşte aspecte ce excedează controlului de constituţionalitate,
Curtea constată că aceasta nu este motivată, nerespectând
prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Având în vedere cele expuse, Curtea urmează să respingă
excepţia ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Job Company" - S.R.L, laşi în Dosarul nr.
3.032/245/2008 al Tribunalului laşi - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly