Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 24 din 12 ianuarie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (5), art. 10 si art. 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, precum si a ordonantei in ansamblul ei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 151 din 16 februarie 2006



     Ioan Vida          - presedinte

     Nicolae Cochinescu - judecator

     Aspazia Cojocaru   - judecator

     Constantin Doldur  - judecator

     Acsinte Gaspar     - judecator

     Kozsokar Gabor     - judecator

     Petre Ninosu       - judecator

     Ion Predescu       - judecator

     Florentina Balta   - procuror

     Benke Karoly       - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2), art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) si (2), art. 8, 10 si 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Asigurarea Romaneasca - Asirom" - S.A. sucursala Mehedinti in Dosarul nr. 4.167/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.

     La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.

     Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand, in esenta, ca prevederile legale criticate nu permit o examinare profunda a cauzei, ceea ce este de natura a incalca art. 21 si 24 din Constitutie. Totodata, se sustine ca sunt incalcate si prevederile art. 16 din Constitutie, intrucat debitorii sunt defavorizati, in mod evident, in raport cu creditorii.

     Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.

     CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

     Prin Incheierea din 1 noiembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.167/2005, Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2), ale art. 3 alin. (2), ale art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 8, 10 si 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Asigurarea Romaneasca - Asirom" - S.A. sucursala Mehedinti intr-o cauza avand ca obiect solutionarea cererii de anulare formulate de autorul exceptiei impotriva unei hotarari prin care a fost admisa o cerere privind emiterea unei somatii de plata.

     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 24 alin. (1), ale art. 21 alin. (1) - (3), ale art. 53 alin. (1), ale art. 44 alin. (1), ale art. 129 si ale art. 135 alin. (1) si (6). In acest sens, se arata ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu permite o examinare profunda a pretentiilor care fac obiectul judecatii si ii favorizeaza pe creditori, ale caror cereri se solutioneaza doar pe baza inscrisurilor depuse, in detrimentul debitorilor, care sunt limitati in dreptul lor de a se apara. Totodata, se arata ca limitarea posibilitatilor debitorului de a se apara cu toate mijloacele de proba admise de lege in cazul unui litigiu nu poate fi justificata prin caracterul special al procedurii.

     Se apreciaza ca procedura somatiei de plata aduce limitari dreptului debitorului de a exercita caile de atac permise de dreptul comun, desi nu se regaseste in vreuna dintre situatiile limitativ enuntate de art. 53 din Constitutie, ceea ce este de natura a ingradi liberul acces la justitie.

     Autorul exceptiei considera ca, "in special", dispozitiile art. 1 alin. (1) si ale art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 incalca dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate.

     Tribunalul Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In esenta, se apreciaza ca nu sunt incalcate textele constitutionale invocate, intrucat prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 s-a instituit o procedura speciala, justificata de celeritatea solutionarii unor litigii, ceea ce simplifica demersul jurisdictional al creditorilor in vederea obtinerii titlului executoriu pentru realizarea creantei prin executare silita.

     Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

     Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.

     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

     CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile partii prezente, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2), ale art. 3 alin. (2), ale art. 6 alin. (1) si (2) si ale art. 8, 10 si 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002. Curtea observa ca, prin dispozitiile art. I pct. 12 din Legea nr. 195/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, au fost abrogate prevederile art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, iar cele ale art. 8 alin. (5) din aceeasi ordonanta au fost modificate. Totodata, Legea nr. 295/2002 a introdus art. 11-1, iar, la randul ei, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 142/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, a modificat art. 6 alin. (1), art. 10 alin. (2) si art. 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001.

     Curtea retine ca, desi, in mod formal, autorul exceptiei critica din punct de vedere al constitutionalitatii sale intregul text al art. 1 si al art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in realitate, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, acesta contesta doar constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (1), respectiv ale art. 8 alin. (5) din ordonanta. Totodata, Curtea observa ca, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, critica autorului acesteia se refera si la Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu.

     Asadar, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, in ansamblul ei, precum si art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (5), art. 10 si art. 11-1 din aceeasi ordonanta, iar textele legale criticate au urmatorul cuprins:

     - Art. 1 alin. (1): "Procedura somatiei de plata se desfasoara, la cererea creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte prestatii.";

     - Art. 3 alin. (2): "La cerere se anexeaza contractul sau orice alt inscris doveditor al sumelor datorate.";

     - Art. 6 alin. (1) si (2): "(1) Daca nu a intervenit inchiderea dosarului in conditiile art. 5, judecatorul va examina cererea pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si lamuririlor partilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.

     (2) Cand in urma examinarii prevazute la alin. (1) constata ca pretentiile creditorului sunt justificate, judecatorul emite ordonanta care va contine somatia de plata catre debitor, precum si termenul de plata.";

     - Art. 8 alin. (5): "Hotararea prin care a fost respinsa cererea in anulare este irevocabila.";

     - Art. 10: "(1) Cel interesat poate face contestatie la executare, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila.

     (2) Prin contestatia la executare debitorul poate invoca aparari de fond impotriva titlului executoriu, cu exceptia cazului in care a formulat, potrivit art. 8, cerere in anulare impotriva ordonantei de admitere a cererii creditorului.";

     - Art. 11-1: "(1) Ordonanta privind somatia de plata nu are autoritate de lucru judecat cu privire la fondul raporturilor juridice dintre parti.

     (2) Prevederile art. 338 din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator."

     Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art. 21 alin. (1) - (3) privind accesul liber la justitie, ale art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare, ale art. 44 alin. (1) si (2) teza intai privind dreptul de proprietate privata, ale art. 53 alin. (1) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale art. 129 privind folosirea cailor de atac si ale art. 136 alin. (5) privind economia.

     Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:

     In esenta, autorul exceptiei apreciaza ca prevederile legale criticate incalca principiile constitutionale ale egalitatii in drepturi, ale accesului liber la justitie, ale dreptului la aparare, precum si textele constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata, restrangerea exercitiului unor drepturi si exercitarea cailor de atac.

     I. Curtea retine ca prevederile art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu au legatura cu solutionarea cauzei, intrucat acestea se aplica in stadiul procesual al contestatiei la executare, or, cauza de fata se afla in stadiul procesual al cererii in anulare. In consecinta, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 este inadmisibila.

     II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, in ansamblu, Curtea constata ca aceasta a mai format obiect al controlului de constitutionalitate sub aspectele criticate si in prezenta cauza. Prin Decizia nr. 434 din 18 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, Curtea a statuat ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o procedura speciala si accelerata, derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea intr-un timp cat mai scurt a creantelor, ceea ce a si determinat limitarea mijloacelor de proba, utilizabile in prima faza, la inscrisuri, completate de explicatiile si lamuririle date de parti. Cu acelasi prilej s-a stabilit ca aceasta limitare este deopotriva valabila pentru ambele parti, ele avand conditii identice pentru exercitarea dreptului la aparare. In acest sens, Curtea s-a mai pronuntat si prin deciziile nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, si nr. 447 din 26 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 5 ianuarie 2005.

     Totodata, prin Decizia nr. 280 din 1 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, Curtea a statuat ca mijloacele procedurale puse la indemana partilor difera tocmai datorita caracterului special al procedurii, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo discriminare, fara ca una dintre parti sa fie privilegiata, iar cealalta dezavantajata. Prin aceeasi decizie Curtea a stabilit, prin prisma acestor considerente si avand in vedere garantiile procesuale de care se bucura partile, ca nu sunt incalcate prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

     Curtea retine ca aceste considerente expuse mai sus pun in evidenta constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art. 3 alin. (2) si ale art. 6 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, aceste dispozitii aflandu-se in legatura directa cu critica generala pe care o face autorul exceptiei.

     In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in sensul ca nu se prevede calea de atac impotriva hotararii de respingere a cererii in anulare, Curtea s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 447 din 26 octombrie 2004, prilej cu care a constatat constitutionalitatea textului in cauza, stabilind ca specificul domeniului supus reglementarii a impus adoptarea unor solutii diferite fata de cele din dreptul comun. Chiar daca cererea in anulare este o cale de atac cu fizionomie juridica proprie, iar hotararea de respingere a acesteia este irevocabila, dispozitiile legale criticate sunt in deplina concordanta cu prevederile art. 129 din Constitutie, potrivit carora caile de atac se exercita "in conditiile legii".

     Cu privire la constitutionalitatea art. 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, in raport cu aspectele criticate, Curtea s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 434 din 18 noiembrie 2003, retinand in esenta ca, in masura in care a ramas irevocabila, ordonanta cu somatia de plata, emisa de judecator, are autoritate de lucru judecat numai in privinta obligatiilor de plata prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001.

     Totodata, Curtea constata ca dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata, invocate in sustinerea exceptiei, nu au incidenta in cauza, avand in vedere ca procedura somatiei de plata este solutia pentru neindeplinirea unei obligatii din partea debitorului si nu pune in discutie vreo restrangere a dreptului de proprietate privata a debitorului.

     Neexistand elemente noi, de natura a determina schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia deciziilor mentionate isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.

     Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA

     In numele legii

     DECIDE:

     I. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Asigurarea Romaneasca - Asirom" - S.A. sucursala Mehedinti in Dosarul nr. 4.167/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.

     II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2), art. 6 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (5) si art. 11-1 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, precum si a ordonantei in ansamblul ei, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.

     Definitiva si general obligatorie.

     Pronuntata in sedinta publica din data de 12 ianuarie 2006.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,

     Benke Karoly

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 24/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 24 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 24/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu