DECIZIE Nr. 238 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1
alin. 3 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 14 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marilena Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Florin
Bancianu in Dosarul nr. 1.070/P/2004 al Curtii de Apel Constanta - Sectia
penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.070/P/2004, Curtea de Apel Constanta - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1
alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Florin Bancianu in cadrul
judecarii apelului penal declarat impotriva Sentintei nr. 568 din 9 septembrie
2004, pronuntata de Tribunalul Constanta. Autorul exceptiei a fost trimis in
judecata pentru savarsirea infractiunii prevazute de art. 2 alin. (2) din Legea
nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri,
infractiune pedepsita cu inchisoare de la 10 la 12 ani.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitia
legala criticata contravine prevederilor constitutionale ale art. 16,
referitoare la egalitatea in drepturi, ale art. 124, privind infaptuirea
justitiei, ale art. 125, care reglementeaza statutul judecatorilor, precum si
celor ale art. 126, privind instantele judecatoresti. Se sustine ca textul
criticat instituie un regim discriminatoriu pentru destinatarii legii penale
care savarsesc infractiuni intentionate pentru care legea prevede pedeapsa
inchisorii mai mare de 15 ani. In opinia autorului exceptiei, ceea ce trebuie
sa primeze nu este pedeapsa prevazuta de lege, ci aceea stabilita de judecator
in functie de pericolul social concret al faptei, de persoana faptuitorului si
de celelalte criterii generale de individualizare a pedepsei prevazute de Codul
penal. Or, pentru a proceda la o justa individualizare a pedepsei, judecatorul
trebuie in mod necesar sa aiba la indemana si controlul suveran asupra
modalitatilor de executare a acesteia. Atata timp cat capacitatea judecatorului
de a proceda la individualizarea pedepsei este ingradita de limitari in
abstracto venind din partea legiuitorului, se produce o iremediabila
contradictie intre scopul represiunii penale si capacitatea actului de justitie
de a realiza acest scop, fiind astfel incalcate dispozitiile cuprinse in art.
124 din Legea fundamentala, privind infaptuirea justitiei.
Curtea de Apel Constanta - Sectia penala arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca textul atacat nu contravine art. 16 din Constitutie, deoarece nu se
incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in drepturi cuprinse in art. 4
alin. (2) din Legea fundamentala, iar egalitatea intre cetateni nu presupune o
identitate de tratament juridic. Nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 124
din Constitutie, deoarece regimul executarii pedepselor constituie o problema
de politica penala pe care legiuitorul este singurul indreptatit sa o
solutioneze, individualizarea judiciara a pedepsei facandu-se in mod
obligatoriu in cadrul individualizarii legale. De asemenea, apreciaza ca
dispozitiile constitutionale ale art. 125 si 126 nu au incidenta in cauza.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat este
constitutional. In acest sens arata ca limitarea legala a aplicarii suspendarii
executarii pedepsei sub supraveghere nu incalca sub nici un aspect principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor. Se apreciaza ca regimul executarii
pedepselor constituie o problema de politica penala pe care organul legislativ
este abilitat sa o solutioneze in functie de imprejurarile concrete existente
la un anumit moment. Prin textul de lege criticat s-a urmarit instituirea unui
tratament penal mai sever pentru acele categorii de infractiuni apreciate de
legiuitor ca fapte cu un grad de pericol social ridicat. Totodata, apreciaza ca
dispozitiile art. 125 si 126 din Constitutie, invocate de asemenea in motivarea
exceptiei, nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
86^1 alin. 3 din Codul penal, care au urmatorul cuprins: "Suspendarea
executarii pedepsei sub supraveghere nu poate fi dispusa in cazul
infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai
mare de 15 ani, precum si in cazul infractiunilor prevazute la art. 182, art.
183, art. 197 alin. 1 si 2 si art. 267^1 alin. 1 si 2. Suspendarea executarii
pedepsei sub supraveghere poate fi dispusa in cazul infractiunii de furt
calificat prevazute la art. 209 alin. 3, daca pedeapsa aplicata este inchisoarea
de cel mult 2 ani."
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile constitutionale ale art. 16,
referitoare la egalitatea in drepturi, ale art. 124, privind infaptuirea
justitiei, ale art. 125, care reglementeaza statutul judecatorilor, precum si
cele ale art. 126, privind instantele judecatoresti.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca art. 86^1 alin.
3 din Codul penal reglementeaza limitativ cazurile in care nu se poate dispune
suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere. Aceste cazuri privesc
infractiunile "intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii
mai mare de 15 ani, precum si in cazul infractiunilor prevazute la art. 182,
art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si art. 267^1 alin. 1 si 2". In teza a
doua a alin. 3 al art. 86^1 legiuitorul a prevazut o exceptie de la cazurile
mentionate mai sus, si anume: "Suspendarea executarii pedepsei sub
supraveghere poate fi dispusa in cazul infractiunii de furt calificat prevazute
la art. 209 alin. 3, daca pedeapsa aplicata este inchisoarea de cel mult 2
ani." Prin aceste reglementari legiuitorul a restrans aplicarea masurii de
individualizare a pedepsei constand in suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere,
in sensul ca aceasta nu mai poate fi dispusa in cazul persoanelor care au
savarsit cu intentie infractiunile mentionate in textul de lege. Legiuitorul a
exclus astfel de la beneficiul masurii prevazute in art. 86^1 alin. 3 din Codul
penal pe acei infractori care au savarsit infractiuni intentionate grave sau
infractiunile de violenta prevazute in art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si
2 si art. 267^1 alin. 1 si 2 din Codul penal, in scopul evitarii riscului la
care societatea s-ar expune prin lasarea in libertate a anumitor categorii de
condamnati.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 86^1 alin. 3 din Codul penal
Curtea s-a mai pronuntat prin numeroase decizii, dintre care mentionam: Decizia
nr. 116 din 15 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 341 din 21 iulie 2000, Decizia nr. 131 din 6 iulie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 23 august 2000, precum si
Decizia nr. 240 din 27 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 562 din 24 iunie 2004. Curtea Constitutionala a respins toate
exceptiile de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile de lege in
discutie, subliniind ca suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere este
creata de legiuitor si pusa la dispozitia instantei ca mijloc de
individualizare judiciara a executarii pedepsei. Ea confera inculpatului numai
o vocatie, iar nu un drept de a beneficia de aceasta masura. Fiind o creatie a
legiuitorului, este firesc ca acesta sa determine nu numai conditiile, dar si
sfera de incidenta a acestei masuri, respectiv sa excluda de la aceasta masura
persoanele care au savarsit infractiuni deosebit de grave sau infractiuni de
violenta care vadesc o periculozitate aparte a infractorului.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei in sensul ca
dispozitiile de lege criticate sunt contrare principiului egalitatii in
drepturi, prin Decizia nr. 240 din 27 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 562 din 24 iunie 2004, Curtea Constitutionala a
statuat ca, "desi prin prevederile [...] art. 86^1 alin. 3 din Codul penal
legiuitorul a restrans aplicarea masurii de individualizare a pedepsei, in
sensul ca nu poate fi dispusa in cazul persoanelor care au savarsit, cu intentie,
infractiunile mentionate de acest text de lege, aceasta nu contravine insa
prevederilor constitutionale ale art. 16, deoarece limitarea legala a aplicarii
suspendarii sub supraveghere nu incalca nici unul dintre criteriile egalitatii
in drepturi. Drepturile fundamentale reprezinta o constanta a personalitatii
cetateanului, o sansa egala acordata fiecarui individ si, din aceasta cauza,
principiul egalitatii cuprinde egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic aplicat unei
categorii de cetateni in comparatie cu alta. In aceasta situatie este evident
ca regimul pedepselor constituie o problema de politica penala, pe care organul
legislativ este singurul indreptatit sa o solutioneze in functie de imprejurarile
existente la un moment dat in domeniul criminalitatii. Prin masurile instituite
in conditiile art. 86^1 alin. 3 din Codul penal s-a urmarit in exclusivitate
instituirea unui tratament penal mai sever pentru acele categorii de
infractiuni apreciate de legiuitor ca fapte cu un grad de pericol ridicat. In
asemenea conditii incalcarea principiului egalitatii s-ar putea pune in
discutie numai daca reglementarea unei astfel de masuri ar crea discriminari
intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite de legiuitorul constituant.
Dispozitiile art. 16 din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi intre
cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora a unor drepturi
si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament juridic asupra aplicarii
unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta se justifica nu numai
admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de anumite categorii de
persoane, dar si necesitatea lui".
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 124 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora "Justitia este unica, impartiala si egala
pentru toti", Curtea a retinut, prin decizia mentionata mai sus, ca
acestea trebuie corelate cu dispozitiile alin. (1) si (3) ale aceluiasi
articol, potrivit carora "Justitia se infaptuieste in numele legii"
si "Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii". Din
aceasta perspectiva, sustinerea autorului exceptiei potrivit careia judecatorul
ar trebui sa faca o individualizare a modului de executare a pedepsei, fara
limitarile in abstracto impuse de lege, apare ca neintemeiata. Suspendarea
executarii pedepsei sub supraveghere fiind o creatie a legiuitorului, este
firesc ca acesta sa determine nu numai conditiile, dar si sfera de incidenta a
acestor masuri, respectiv sa excluda de la aceste masuri persoanele care au
savarsit infractiuni deosebit de grave sau infractiuni de violenta care vadesc
o periculozitate aparte a infractorului.
Aceste argumente care au fundamentat solutia de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 86^1 alin. 3 din Codul penal isi
mentin valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente
noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente a Curtii
Constitutionale.
Cat priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1
alin. 3 din Codul penal fata de art. 125 privind "Statutul
judecatorilor" si art. 126 referitor la "Instantele
judecatoresti" din Legea fundamentala, se constata ca acestea nu au
relevanta in cauza.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86^1 alin.
3 din Codul penal, exceptie ridicata de Florin Bancianu in Dosarul nr.
1.070/P/2004 al Curtii de Apel Constanta - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu