Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 235 din 10 septembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 750 din 15 octombrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Iuliana Nedelcu          - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Puzdrea in Dosarul nr. 13.392/2001 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal si asistat de avocat, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala contravin prevederilor constitutionale ale art. 69. Se apreciaza ca se creeaza o confuzie intre institutia <<imunitatii parlamentare>> si cea a calitatii persoanei care determina competenta organelor de urmarire penala si a instantelor judecatoresti. Astfel, se considera ca efectele imunitatii parlamentare: lipsa responsabilitatii penale, inviolabilitatea persoanei si imunitatea de jurisdictie, exercitate in limitele constitutionale, cu aprobarea prealabila a Parlamentului, sunt pe deplin aplicabile tuturor persoanelor care au calitatea de deputat sau senator, indiferent de momentul savarsirii infractiunii, anterior obtinerii mandatului sau in timpul exercitarii acestuia.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca sustinerile autorului exceptiei sunt neintemeiate si invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 96/2002 prin care Curtea s-a pronuntat in sensul constitutionalitatii dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala. Se arata ca persoanele care au calitatea de deputat sau de senator sunt protejate in virtutea imunitatii parlamentare numai pentru faptele savarsite in legatura directa cu continutul si cu exercitarea mandatului de parlamentar.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 29 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 13.392/2001, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Puzdrea in dosarul mai sus mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca aceste dispozitii incalca prevederile constitutionale ale art. 69 alin. (1). Arata ca, desi textul prevazut de Constitutie se refera la trimiterea in judecata potrivit principiului oficialitatii, el trebuie interpretat in sensul ca si in cazul infractiunilor care se judeca la plangerea prealabila a persoanei vatamate este necesara incuviintarea Camerei, iar competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie, chiar daca la momentul introducerii plangerii prealabile faptuitorul nu avea calitatea de deputat sau senator, aceasta fiind dobandita ulterior.
    In opinia Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti dispozitia art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala este neconstitutionala in raport cu prevederile art. 69 alin. (1) teza a doua din Constitutie. Instanta considera ca aceste prevederi constitutionale sunt incidente atat in cazul in care fapta penala este savarsita in timpul exercitarii mandatului de parlamentar, cat si in cazul in care fapta este savarsita anterior dobandirii acestei calitati. De aceea, chiar daca in speta inculpatul a dobandit calitatea de deputat in cursul judecatii si desi trimiterea in judecata s-a facut la plangerea prealabila, asa cum prevede legea, este necesara efectuarea urmaririi penale de catre un procuror de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a transmite punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in cauza.
    Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiei art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, in raport cu prevederile art. 69 alin. (1) din Constitutie, ca fiind neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere Guvernul arata ca imunitatea parlamentara, asa cum este reglementata in Constitutie, este o masura de protectie a deputatilor si senatorilor fata de situatia in care acestia ar fi expusi unor presiuni in urma exercitarii unor proceduri judiciare impotriva lor. Scopul a fost acela de a asigura independenta si exercitarea libera a mandatului.
    Pe de alta parte, imunitatea parlamentara nu functioneaza si nu trebuie sa functioneze in situatiile in care, anterior dobandirii calitatii de parlamentar, persoanele aveau calitatea de inculpati in proceduri in curs de desfasurare in fata instantei de judecata. Daca legiuitorul constituant ar fi dorit sa extinda imunitatea parlamentara si dupa momentul trimiterii in judecata, ar fi prevazut aceasta in mod expres, textele referitoare la imunitatea parlamentara cuprinzand enumerari limitative si, prin urmare, de stricta interpretare si aplicare. Se mai arata ca prin Decizia nr. 96 din 21 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 9 mai 2002, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in acest sens, aratand ca imunitatea parlamentara trebuie sa opereze doar ca o masura de protectie a deputatului sau senatorului, iar nu ca un privilegiu al persoanelor ce detin aceasta functie electiva.
    In ceea ce priveste neconcordanta dintre textul legal criticat si dispozitiile art. 174 din Regulamentul Camerei Deputatilor, Guvernul arata ca aceasta nu priveste contenciosul constitutional.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, care prevede ca: "Dobandirea calitatii dupa savarsirea infractiunii nu determina schimbarea competentei."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 69 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Deputatul sau senatorul nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in judecata, penala sau contraventionala, fara incuviintarea Camerei din care face parte, dupa ascultarea sa. Competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate reglementeaza competenta ratione personae, in cazul schimbarii calitatii inculpatului, stabilind ca dobandirea unei noi calitati dupa savarsirea infractiunii nu determina schimbarea competentei. Autorul exceptiei sustine ca dispozitia legala criticata este contrara prevederilor art. 69 alin. (1) din Constitutie, care dispun ca deputatul sau senatorul nu poate fi retinut, arestat sau trimis in judecata penala sau contraventionala fara incuviintarea Camerei din care face parte, iar competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie.
    Curtea Constitutionala s-a pronuntat recent asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, prin Decizia nr. 96 din 21 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 9 mai 2002. Curtea a respins exceptia ca fiind neintemeiata, retinand cu acel prilej ca "imunitatea parlamentara fiind o exceptie de la dreptul comun, trebuie sa opereze doar ca o masura de protectie a deputatului sau senatorului, iar nu ca un privilegiu al persoanelor ce detin o functie electiva. De aceea prevederile constitutionale ale art. 69 alin. (1) teza intai nu pot fi interpretate extensiv, in sensul ca ar fi necesara ridicarea imunitatii parlamentare si pentru alte activitati decat cele prevazute in mod expres". Ceea ce se protejeaza prin intermediul art. 69 din Constitutie nu este persoana fizica, intrucat aceasta ar contraveni principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, ci mandatul pe care aceasta persoana il detine. In virtutea imunitatii instituite de Constitutie, deputatul sau senatorul este protejat pentru faptele care au legatura directa cu exercitarea si continutul mandatului si pentru aceste motive Curtea nu poate retine argumentele autorului exceptiei, in sensul ca procedura ridicarii imunitatii parlamentare ar fi necesara si pentru continuarea unei judecati incepute anterior dobandirii mandatului. De altfel, insusi autorul exceptiei arata ca "instituirea imunitatii parlamentare prin normele constitutionale acopera intreaga activitate a parlamentarului in exercitarea mandatului sau, ca urmare a importantei pe care o are functia parlamentara de reprezentare a poporului in forul legiuitor suprem".
    Curtea constata ca, in cazul in care calitatea de parlamentar se dobandeste dupa trimiterea in judecata a persoanei, instanta investita cu solutionarea cauzei ramane competenta sa judece, intrucat, procedandu-se altfel, s-ar crea un privilegiu nejustificat si o perturbare a procesului de infaptuire a justitiei, ceea ce este strain scopului urmarit de prevederile art. 69 din Constitutie.

    Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Puzdrea in Dosarul nr. 13.392/2001 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 235/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 235 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 235/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu