DECIZIE Nr. 233 din 10 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001,
cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 757 din 16 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 si
ale art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delikat" - S.R.L. din
Timisoara in Dosarul nr. 5.656/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor
art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994
privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 195 din
19 iunie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
5.656/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea
nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile
ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Delikat" - S.A. din Timisoara intr-o cauza avand ca
obiect recursul declarat de Consiliul Local al Municipiului Timisoara impotriva
Sentintei civile nr. 126/PJ/2001, pronuntata de Tribunalul Timis, prin care s-a
dispus anularea unei hotarari a consiliului privind modificarea tarifelor de
baza la chiriile pentru spatiile cu alta destinatie decat locuinte.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, "prin
lipsa de preciziune", textele criticate "ofera posibilitatea
consiliilor locale si judetene de a stabili impozite si taxe nelimitate si in
domenii sau activitati la libera lor alegere cu efecte negative asupra dezvoltarii
economice si de protectie sociala", ceea ce incalca prevederile art. 43
alin. (1) din Constitutie.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca textele de lege criticate sunt in sensul prevederilor
constitutionale ale art. 138 alin. (2), iar art. 43 din Constitutie, invocat ca
fiind incalcat, "nu are incidenta cu masura adoptata de consiliul local
prin hotararea atacata in contencios administrativ".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, cat priveste critica referitoare la prevederile art. 38
alin. (1) din Legea nr. 215/2001, se arata ca acestea sunt aproape identice cu
cele ale art. 138 alin. (2) din Constitutie, iar cele ale art. 58 din Legea nr.
27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, stabilesc indexarea anuala a
impozitelor si taxelor locale, in limitele si in conditiile legii si in functie
de un criteriu obiectiv de indexare, ceea ce nu contravine textului
constitutional invocat. Se mai arata ca prevederile art. 43 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de
autorul acesteia, il constituie prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a
doua din Legea nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata,
cu modificarile ulterioare.
In realitate, critica priveste dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza
a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, dispozitii care
prevad: "Consiliul local are urmatoarele atributii principale: [...] d)
aproba bugetul local, imprumuturile, virarile de credite si modul de utilizare
a rezervei bugetare; aproba contul de incheiere a exercitiului bugetar;
stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile
legii", precum si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, republicata, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune:
"Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile
prevazute in anexa nr. 1, precum si amenzile se indexeaza anual, prin hotarare
a consiliilor locale sau judetene, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an
fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care
sfarseste la 1 noiembrie a aceluiasi an si numai cand cresterea acestuia
depaseste 5% ."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
din lege, "prin lipsa de preciziune", "ofera posibilitatea consiliilor
locale si judetene de a stabili impozite si taxe nelimitate si in domenii sau
activitati la libera lor alegere", cu efecte negative asupra dezvoltarii
economice si a protectiei sociale, ceea ce incalca art. 43 alin. (1) din
Constitutie, care prevede:
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia
din Legea nr. 215/2001, precum si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994,
republicata, cu modificarile ulterioare, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, in esenta, pentru aceleasi motive ca si in prezenta cauza
si prin raportare tot la dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie. Prin
Decizia nr. 110 din 2 aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 409 din 13 iunie 2002, Curtea, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, a constatat ca dispozitiile art. 43 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la obligatia statului de a lua masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent, nu sunt incidente in cauza.
Intrucat nu au fost aduse in dezbatere elemente noi, de natura sa justifice
schimbarea solutiei anterior pronuntate, cele statuate prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 195 din 19 iunie 2001 isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2)
lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele
si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Delikat" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr.
5.656/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu